Identifiering?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Identifiering?

Inlägg av Lars Nilsson »

jag har nu en gång för alla bestämt mig för att försöka identifiera min bil.
Det är en -69 med 427. Jag vet att det är 4-bultat block. Enligt Peter Manngarn Västerås, gammal superstarcamaromekaniker (vilket långt ord jag komponerade) är oljetråget modifierat med "skvalpluckor" som på superstars camaro. Vid ett par tillfällen har jag träffat corvettefantaster som misstänkt att bilen ursprungligen skulle vara en 435hp. Plåten bakom växelspaken kostar förstås bara några få dollar, men andra saker, som krängningshämmaren bak samt att varvräknarens rödmarkering börjar vid 6500 rpm har talat för detta. På motorblockets högra sida framför toppen är det instansat: T.ROWER 432 001. jag funderade på vad detta kunde betyda.
Då jag skrapade bort färgen från nämnda ställe såg jag en till instansning. En oval ring ca en centimeter bred med inskriptionen TRACO. Då jag sen tidigare har en klisterdekal bakom huvudcylindern med texten:
TRACO ENGINEERING
HI-PERFORMANCE ENGINES
CULVER CITY. CALIF
gick jag in och googlade. Det jag har kommit fram till hittils är att TRACO
är en erkänd firma inom racesammanhang som byggt motorer för Chevrolet samt ÅT Chevrolet.
Gissningsvis heter byggaren T.ROWER men sifferkombinationen funderar jag på. Jag hittade en artikel om en camaro med siffrorna 427 001,
TRACO samt motorbyggare. Där påstods att 427 helt enkelt talade om volymen, 001 var tracos beteckning.
432 001 ???
Finns det någon som känner till något? all hjälp i Id-frågan mottages tacksamt

Ja Ja, jag ska ta ner tanken någon helg och titta efter om "corvette order copy" finns kvar där!

Hälsningar, Lars Nilsson
Användarens profilbild
Bernt
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: ons nov 05, 2003 15:57
Ort: Bernt Drugge Boden

Inlägg av Bernt »

Någon som kan hjälpa Lars med detta?

/Bernt
-68 C3 Coupe 327/350
-10 C6 GrandSport
-12 Volvo V70 T6

Tidigare: -03 C5 Convertible. HD Sportster 883R -02. C5 Coupé -02. -69 Convertible 427/400. Två 73:or med 454. Pontiac Trans AM 1970. Renault Gordini 1967. Honda CBX 1000. GoldWing 1976, mm, mm.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Men då är inte motorn original iallafall, då det inte finns något chassinummer på blocket.

Ang. plåten bakom växelspaken....vilken plåt menar du...den det står minium 103 octane på? Det satt bara på 430 hk motorn isåfall.

Det enda jag kan tänka mig om det är volym på motorn är om den är borrad 0,30...då blir ju motorvolymen 432 eller närmare 433 cui.

Annars verkar det intressant detdär med Traco....du har ingen bild på det?

MVH Krille
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Bild
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Inlägg av Mardigan »

Testa att skicka ett mejl till dom som uppenbarligen verkar ha byggt motorn, dom kanske har papper på grejerna eller lite mer info iaf.

http://www.tra-coracingengines.com/index.html[/url]
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

frisk skrev:Bild
haha den ja...hade hjärnsläpp :)
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Inlägg av Lars Nilsson »

Så här ser det ut på min bil (framför höger topp):
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... 18180a4c0f

Så här ser klisterdekalen ut:
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... d913b32e07

-69 427
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Lars Nilsson skrev:Så här ser det ut på min bil (framför höger topp):
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... 18180a4c0f

Så här ser klisterdekalen ut:
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... d913b32e07

-69 427
Välkommen till APBERGET ??? :?
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Inlägg av Lars Nilsson »

Inte fan kan jag någonting om datorer. Det enda jag duger till är
är att scanna av blocket ett par gånger om dagen. Allt annat får jag
be ungarna fixa. Den här gången bad jag dottern.....
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Ned med tanken nu! så kanske vi får ett riktigt besked. Jag plockade ner min och det var det bästa jag gjort. Som en liten arkeolog fick man borsta bort smusten med en liten pensel. Sen var den trots gamla bränsleläckage läsbar. Detta är ju det enda sättet att få en bekräftelse på bilens ursprung. Min var en en äkta Big block tillverkad tidigt -68a.
Mvh
Pär
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Inlägg av Lars Nilsson »

Nu tar jag hjälp av en av sönerna istället.
så här ser det ut framför höger topp:

Bild

och klistermärket:
Bild


Maken till pinsamheter "apberget" :oops: :oops: :oops:
men nu ska det fungera påstås det.

hälsningar -69 427, förhoppningsvis 435hp
Skriv svar