Identifiering?
-
- Rookie
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)
Identifiering?
jag har nu en gång för alla bestämt mig för att försöka identifiera min bil.
Det är en -69 med 427. Jag vet att det är 4-bultat block. Enligt Peter Manngarn Västerås, gammal superstarcamaromekaniker (vilket långt ord jag komponerade) är oljetråget modifierat med "skvalpluckor" som på superstars camaro. Vid ett par tillfällen har jag träffat corvettefantaster som misstänkt att bilen ursprungligen skulle vara en 435hp. Plåten bakom växelspaken kostar förstås bara några få dollar, men andra saker, som krängningshämmaren bak samt att varvräknarens rödmarkering börjar vid 6500 rpm har talat för detta. På motorblockets högra sida framför toppen är det instansat: T.ROWER 432 001. jag funderade på vad detta kunde betyda.
Då jag skrapade bort färgen från nämnda ställe såg jag en till instansning. En oval ring ca en centimeter bred med inskriptionen TRACO. Då jag sen tidigare har en klisterdekal bakom huvudcylindern med texten:
TRACO ENGINEERING
HI-PERFORMANCE ENGINES
CULVER CITY. CALIF
gick jag in och googlade. Det jag har kommit fram till hittils är att TRACO
är en erkänd firma inom racesammanhang som byggt motorer för Chevrolet samt ÅT Chevrolet.
Gissningsvis heter byggaren T.ROWER men sifferkombinationen funderar jag på. Jag hittade en artikel om en camaro med siffrorna 427 001,
TRACO samt motorbyggare. Där påstods att 427 helt enkelt talade om volymen, 001 var tracos beteckning.
432 001 ???
Finns det någon som känner till något? all hjälp i Id-frågan mottages tacksamt
Ja Ja, jag ska ta ner tanken någon helg och titta efter om "corvette order copy" finns kvar där!
Hälsningar, Lars Nilsson
Det är en -69 med 427. Jag vet att det är 4-bultat block. Enligt Peter Manngarn Västerås, gammal superstarcamaromekaniker (vilket långt ord jag komponerade) är oljetråget modifierat med "skvalpluckor" som på superstars camaro. Vid ett par tillfällen har jag träffat corvettefantaster som misstänkt att bilen ursprungligen skulle vara en 435hp. Plåten bakom växelspaken kostar förstås bara några få dollar, men andra saker, som krängningshämmaren bak samt att varvräknarens rödmarkering börjar vid 6500 rpm har talat för detta. På motorblockets högra sida framför toppen är det instansat: T.ROWER 432 001. jag funderade på vad detta kunde betyda.
Då jag skrapade bort färgen från nämnda ställe såg jag en till instansning. En oval ring ca en centimeter bred med inskriptionen TRACO. Då jag sen tidigare har en klisterdekal bakom huvudcylindern med texten:
TRACO ENGINEERING
HI-PERFORMANCE ENGINES
CULVER CITY. CALIF
gick jag in och googlade. Det jag har kommit fram till hittils är att TRACO
är en erkänd firma inom racesammanhang som byggt motorer för Chevrolet samt ÅT Chevrolet.
Gissningsvis heter byggaren T.ROWER men sifferkombinationen funderar jag på. Jag hittade en artikel om en camaro med siffrorna 427 001,
TRACO samt motorbyggare. Där påstods att 427 helt enkelt talade om volymen, 001 var tracos beteckning.
432 001 ???
Finns det någon som känner till något? all hjälp i Id-frågan mottages tacksamt
Ja Ja, jag ska ta ner tanken någon helg och titta efter om "corvette order copy" finns kvar där!
Hälsningar, Lars Nilsson
Men då är inte motorn original iallafall, då det inte finns något chassinummer på blocket.
Ang. plåten bakom växelspaken....vilken plåt menar du...den det står minium 103 octane på? Det satt bara på 430 hk motorn isåfall.
Det enda jag kan tänka mig om det är volym på motorn är om den är borrad 0,30...då blir ju motorvolymen 432 eller närmare 433 cui.
Annars verkar det intressant detdär med Traco....du har ingen bild på det?
MVH Krille
Ang. plåten bakom växelspaken....vilken plåt menar du...den det står minium 103 octane på? Det satt bara på 430 hk motorn isåfall.
Det enda jag kan tänka mig om det är volym på motorn är om den är borrad 0,30...då blir ju motorvolymen 432 eller närmare 433 cui.
Annars verkar det intressant detdär med Traco....du har ingen bild på det?
MVH Krille
Testa att skicka ett mejl till dom som uppenbarligen verkar ha byggt motorn, dom kanske har papper på grejerna eller lite mer info iaf.
http://www.tra-coracingengines.com/index.html[/url]
http://www.tra-coracingengines.com/index.html[/url]
-
- Rookie
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)
Så här ser det ut på min bil (framför höger topp):
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... 18180a4c0f
Så här ser klisterdekalen ut:
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... d913b32e07
-69 427
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... 18180a4c0f
Så här ser klisterdekalen ut:
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... d913b32e07
-69 427
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Välkommen till APBERGET ???Lars Nilsson skrev:Så här ser det ut på min bil (framför höger topp):
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... 18180a4c0f
Så här ser klisterdekalen ut:
http://www.apberget.se/php/misc/album_z ... d913b32e07
-69 427

Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
-
- Rookie
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)
Ned med tanken nu! så kanske vi får ett riktigt besked. Jag plockade ner min och det var det bästa jag gjort. Som en liten arkeolog fick man borsta bort smusten med en liten pensel. Sen var den trots gamla bränsleläckage läsbar. Detta är ju det enda sättet att få en bekräftelse på bilens ursprung. Min var en en äkta Big block tillverkad tidigt -68a.
Mvh
Pär
Mvh
Pär
-
- Rookie
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)