Resonansljud i avgassystemet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Resonansljud i avgassystemet

Inlägg av NiclasNohren »

Hej alla!

Lomhörd och eländig har jag ledsnat ur totalt på mitt Borlasystem och dess resonansljud. Som det är nu kan man inte köra mer än några få mil med bilen utan att få huvudvärk. På plussidan låter bilen grymt kaxig när man står utanför, men jag måste verkligen få bort resonansljudet. Har lagt dubbla ljudisoleringsmattor under klädseln i bagageutrymmet, men de rår inte på resonansen.

Har läst flera gamla trådar här på forumet, och det allmänna tipset verkar vara en H-pipa ganska långt bak på systemet. Har någon nåt konkret råd på hur man utför detta, kanske har någon rent utav en bild på en sådan modifiering.

Jag är mycket tacksam för konkreta tips, så att man kan börja njuta av bilen även på lite längre körningar. Känns värdelöst att inte kunna använda denna underbara bil ordentligt bara på grund utav resonansen i avgassystemet.

/Niclas
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: Resonansljud i avgassystemet

Inlägg av Stefan »

NiclasNohren skrev:, kanske har någon rent utav en bild på en sådan modifiering.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1333
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Stefan!

Tack för tipset, har dock redan sett den bilden. Dock är det röret endast för TPI-motorn, jag har en -92a med LT1-motorn, och har aldrig sett någon bild på hur man avhjälper felet på denna bil. Dessutom har jag resonanproblem i ett lägre varvregister, 1500-2000rpm ungefär. Någon som kan ge lite tips för en LT1-motor?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

resonans

Inlägg av Ingo »

Tror inte LT-1an har samma problem egentligen som TPi,n.
På tpi,n blr det liksom vibrationer kring 90 med öppet system ,genom ogynnsamma ljudpulser.
men du har ju problemet i ungefär samma trakter som TPI,n
Antar att du får bita i "suräpplet" och byta dämpare eller något liknande.
Men folk kör ju med sidepipes och bigblock också så lite blödig måste du vara trots allt :D
Finns ju höselproppar också..
Men allvarligt talat så har du nog för grovt system helt enkelt.
Finns ju insatser att köpa också.
Hans-O
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:24
Ort: Härnösand

Inlägg av Hans-O »

Har även provat med ett antal lager av isolering i bagaget men gav upp.
Det enda som hjälpt är 4mm dämpfolie från Mekonomen på golvet och bakstammen i bagaget. Väger en hel del men nu går det att köra i 90 på sexan, alternativet är väl orginalavgassystem.

HW
1991 L98 ZF6
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Tack för alla svar, uppskattar att ni tar er tid...

Visst är man sannolikt lite känslig... Men vill ju att bilen ska gå att använda ordentligt. Ska jag tolka detta som att det är lönlöst att testa med en H-pipa på LT1:an?

Vad gäller insatser, hur funkar det? Dyrt?

Blir väl i annat fall helt enkelt till att skicka i lite ballast i form av ljudfolie mm i bagaget och hoppas det gör susen.
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej,
Varför är det skillnad mellan TPI och LT1 när det gäller behov av H-pipa?

Tänker för övrigt modifiera mitt system om ett tag och sätta in dämparinsatser i 2,5 tums rör, se t ex Hansens hemsida, art nr SIM U936330 (från Simons?). Någon som har testat? Systemet består annars av 3 tums rör som jag tänker minska ned till 2,5 på slutet enligt andra råd jag fått på forumet. Dessa insatser kostar bara 120 kr/st.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Skillnaden mellan TPI och LT1 är att på LT1:an är det ett separat avgasrör per cylinderrad, på TPIn går dom ihop efter vägen bak. Jag har avhjälpt det mest akuta nu genom att (efter tips från Hans här ovan) "tapetsera" bagageutrymmet med "Asfaltsmatta". Har kört på dubbla lager självhäftande och ovanpå det dubbla lager ljudisoleringsmatta. Blev klart bättre!

Märklig egentligen hur extremt dålig ljudisolering det är där bak. Endast en tunn plastdurk, en ljudisoleringsmatta och sedan klädsel. Ska för övrigt lägga asfaltsmatta på resten av golvet också, då det verkligen gjorde stor skillnad.

Är det ingen som har någon erfarenhet av om en H-pipa har någon effekt på LT1an? Hur går man tillväga med ljuddämparinsatserna? Är det nåt värt att testa kanske?

Tacksam för tips!

/Niclas
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Hur ser ditt system ut ?
Är allt bytt eller bara vissa bitar.
På lt1:an orginal så är det grenrör samt en katt på varje sida efter det vidare in i en 2in 2ut resonator och sedan rakt bak till var sin dämpare.
byt resonatorn till en med inbyggd x-pipa från magnaflow eller bygg egen x-pipa där.

Pelle
-90 cab ZF6
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Jakobsson skrev:Hur ser ditt system ut ?
Är allt bytt eller bara vissa bitar.
På lt1:an orginal så är det grenrör samt en katt på varje sida efter det vidare in i en 2in 2ut resonator och sedan rakt bak till var sin dämpare.
byt resonatorn till en med inbyggd x-pipa från magnaflow eller bygg egen x-pipa där.

Pelle
-90 cab ZF6
Mtt system har ingen resonator. Har headers monterade, därefter var det bara rör ända bak till ljuddämparna när jag köpte bilen. Lät montera två stycken katalysatorer för att klara registreringsbesiktningen.

Har dock fått tips av en lokal förmåga att man evetuellt kan svetsa ihop rören rätt långt bak precis innan de viker av utåt bilens kanter några decimeter innan ljuddämparna, kan det vara nåt liknande det du föreslår? Eller ska man satsa på en resonator? Vad gör en sådan???

Mvh,

Niclas
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Har du korta eller långa headers ?
Var sitter katalysatorerna ,på orginalplats eller små runda längre bak ?
exempel på system med x-pipa och resonator men med kattarna på orginalplats före systemet.
http://www.hottexhaust.com/images/Produ ... /16837.gif

/Pelle
Skriv svar