Olycka :(((

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Olycka :(((

Inlägg av Ashish Patel »

Hej alla C6 ägare...

Var preicis med om en extremt obehaglig händelse i söderledstunneln. Låg i 70km/h i högerfilen när mitt targatak plötsligt flyger av.

Som tur var hamnade den inte på någon bil bakom.

När vägassistans hade plockat upp den åt mig så var det så pass deformerad att det inte går att sätta på igen.

Någon som vet om min helförsäkring hos Chevrolet täcker denna skada. Har även nybilsgaranti i 3 år. Är så orolig att man själv ska få punga ut med pengarna för ett nytt tak eftersom det är lördag och ingen handläggare på chevrolet försäkringar är på plats.

Någon som vet någon sida där man kan beställa nytt tak?

Kom på att det hade varit riktigt kul att ha ett tak i kolfiber, men hoppas först och främst att min försäkring täcker skadan.
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Glömde du att spänna fast taket ?
Om du glömde, så tror jag egentligen inget täcker ?
Men om fästet gick av eller den bara flög av pga någon fabrikationsfel , då borde chevrolet tecka det tycker man.

Har hört talas om 2006 års Z06 tak flyga av, men inte C6ans targa.
Illa, beklagar :cry:

Hoppas dom inte kostar allt för mkt att ersätta.
Tror bästa är om du tar fram alla art nr och kolla priserna i USA, om du får då betala själv.

Lycka till

// André
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ashish Patel »

Borde räknas som samma sak som vilken singel olycka helst även fast jag eventuellt glömde spänna taket. Är väl samma sak som om man råkade köra in i ett räcke på grund av ens eget misstag helt och hållet eller nekar F-bolagen till ersättning då också?

Det jobbiga är att jag inte minns om jag glömde spänna taket eller inte men jag har kvar taket som bevis ifall F-blaget vill granska det.

Kollade runt lite på tak och de kostar tack och lov inte en förmögenhet, runt 6-7k. MEn man vill ju få hem dem asap också ;)

Vi får se vad IF säger imorgon, får man en förhöjd självrisk till 5k så lär jag skita i ersättning från dem utan beställa ett tak direkt via nätet, lär gå snabbare.
nukem
Nykomling
Nykomling

Inlägg av nukem »

ett Lotus Elise Targa ligger på 40, 6-7 låter väldigt billigt =)

otur, låter som något som hade kunnat hända mig :twisted:
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej Ashish Patel

Gå in och titta på denna hemidan så kommer du att hitta en garantiåtgärd som gäller tak som "ramlar av"

www.automotive.com

Kan vara värt att kolla.

Lycka till
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ashish Patel »

andsan skrev:Hej Ashish Patel

Gå in och titta på denna hemidan så kommer du att hitta en garantiåtgärd som gäller tak som "ramlar av"

www.automotive.com

Kan vara värt att kolla.

Lycka till
Tusen tack för länken Andsan, skulle du kunna länka direkt till sidan? Hittar inte länken du hänvisar till på automotives hemsidan...
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ashish Patel »

nukem skrev:ett Lotus Elise Targa ligger på 40, 6-7 låter väldigt billigt =)

otur, låter som något som hade kunnat hända mig :twisted:
Finns endel länkar här på hemsidan till företag som säljer corvette delar och tillbehör. De flesta targor till C6:an ligger mellan 1200-1600 USD och då är det panoramataket dessutom ;)
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej igen

Här har du länken.

http://www.automotive.com/2005/12/chevr ... index.html

Du får vända dig till en auktoriserad GM-verkstad som jobbar med corvetter.
Det duger inte med en vanlig SAAB handlare som har lite Chevrolet.

Observera att det finns fler "recall,s" så det kan betyda att det finns fler som eventuellt kan gälla även din bil.
Hur detta fungerar om din kommer direkt från Amerika vet jag inte.
Men med Europasålda så ska det vad jag vet inte behöva bli några problem att få åtgärderna gjorda.

Lycka till. Hör gärna av dig om du vill. Kan kanske bidra med någon hjälp.

Vi hörs. :D
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ashish Patel »

Har nu talat med alla partner på Gm och IF och jag får surt pynta 8k för självrisken.

Det jag funderar på är om jag skall välja ett genomskinligt tak, mörkt tonat eller ett svart tak osm jag hade innan.

IF säger att det inte spelar någon roll vilket jag väljer så länge det är GM original, och det som vette säljer på nätet är GM original genomskinligt tak av en ljusare toning i blått och en mörkare sotig toning som de tror passar bättre till min svarta bil.

Vad tycker ni, ett genomskinligt eller helsvart lackat i bilens färg? Vilket ser snyggast ut?

Tror ni det påverkar andrahandsvärdet negativt / positivt beroende på vilket jag väljer?

Tacksam för svar ASAP då beslut måste tas imorgon bitti senast.
jox_vette
Nykomling
Nykomling

Z06 hardtop

Inlägg av jox_vette »

Är det någon som vet varför Z06an inte är hard top?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Z06 hardtop

Inlägg av Ingo »

jox_vette skrev:Är det någon som vet varför Z06an inte är hard top?
Hmm ,beror på va du menar :D
En hardtop enligt usa,alltså HT är en bil som kan veva ner samtliga sidorutor utan att det finns någon stolpe emellean som på en cab alltså.
I europa är hardtop ett löstagbart tak som monteras vintertid på cabrioleter(convertible är usa)
Corvetten är ju en sportbil som vill lira i samma serie som de europeiska sportbilarna,så här är Hardtop alltså ett avtagbart tak i samma utaförande som caben.
Att kalla takluckan för Hardtop är alltså ett tämligen grovt klavertramp.
De första Z06,orna såg ut som en cab med Hardtop,samt att man kunde veva ner rutorna som på en traditionell amerikansk HT,men taket var fast för och gick inte demontera.
Anledningen till att Taket är fast på Z06,an är att det blir betydligt stabilare,vilket behövs med den högre effekten.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Jag har det tonade taket på min, det syns inte att det är genomskinligt på avstånd.. det ser enbart svart ut. Man får stå ett par dec från bilen för att kunna skymta nånting alls från inredningen.

Innefrån ser man dock alldeles utmärkt ut..

Jag skulle satsa på det utan att tveka..
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Skriv svar