American Racing TT II
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
American Racing TT II
Jag letar fälgar, i första hand TT II. Min -79:a har i orginal 8" breda och det tar i vid fullt utslag. Har kollat noggrant och jag ska fortsätta med 8", 8,5 " fram kan gå och ända till 9,5" bak. MEN rekommendationen jag fick (då jag ville ha 18") var bultcikel 5x4,75", "setup backspacing" 4" och offset -11, samt 18" x 8" runt om.
Fick beskedet av min handlare som köper genom Svenska Fälg att de måste specialbeställas i USA, kostnad 19.000:- inkl moms. Levtid 6 - 12 veckor.
Däck tillkommer. Fälgarna är helpolerade.
Jag kan inte det här så hur låter det?
Fick beskedet av min handlare som köper genom Svenska Fälg att de måste specialbeställas i USA, kostnad 19.000:- inkl moms. Levtid 6 - 12 veckor.
Däck tillkommer. Fälgarna är helpolerade.
Jag kan inte det här så hur låter det?
Det lät dyrt.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Jag har själv grottat ner mig lite i TT2 fälgar och det här har jag kommit fram till:
Bak:
Om du skall ha 18" bak så är de 10" breda (de bör gå in med skohorn), 17" finns i 9,5" bredd.
Om du inte har skärmbreddare så måste du ha backspacing 5" (möjligen 4,75).
Du måste ha 18 eller 17" bak annars slår bladfjädern i fälgkanten vid backspace 5".
Om du har std trailingarmar och skall ha >9" med 4,5-5" backspace så MÅSTE du också flytta handbroms bracketen till översidan på trailingarmen.
Allt annat gör att fälg/däck sticker långt utanför skärmkanten och det ser inte snyggt ut.
Till 9,5-10" passar 275-285 breda med 35-40 profil bra.
Fram:
Jag skulle ta ett par 17"x8" fram med 4" backspacing.
18x10:

17x8 runtom:


Bak:
Om du skall ha 18" bak så är de 10" breda (de bör gå in med skohorn), 17" finns i 9,5" bredd.
Om du inte har skärmbreddare så måste du ha backspacing 5" (möjligen 4,75).
Du måste ha 18 eller 17" bak annars slår bladfjädern i fälgkanten vid backspace 5".
Om du har std trailingarmar och skall ha >9" med 4,5-5" backspace så MÅSTE du också flytta handbroms bracketen till översidan på trailingarmen.
Allt annat gör att fälg/däck sticker långt utanför skärmkanten och det ser inte snyggt ut.
Till 9,5-10" passar 275-285 breda med 35-40 profil bra.
Fram:
Jag skulle ta ett par 17"x8" fram med 4" backspacing.
18x10:

17x8 runtom:

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Fälgarna finns f.ö på hyllan hos Summit för $350-250 beroende på storlek/bredd.
Svenska Fälg lägger väl på ett par tusenlappar/ fälg om du tar dem via dem, vilket jag anser vara på gränsen till ocker!
Om du köper direkt från Summit så borde du ha dem hemma för omkring 12'-14' inkl frakt/tull/moms.
Svenska Fälg lägger väl på ett par tusenlappar/ fälg om du tar dem via dem, vilket jag anser vara på gränsen till ocker!
Om du köper direkt från Summit så borde du ha dem hemma för omkring 12'-14' inkl frakt/tull/moms.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag kör 18"x8 bak med 265 däck i 60 profil, följer skärmkanten mycket bra... Fram har jag 18"x7 med 235 i 50 profil... det blir en mjukare gång än vanligt med tanke på att jag har bladfjäder fram..... se bild


RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Kolla med dessa, de hade paket med TT II med däck för 12.500:- på Elmia. Mindre dimensioner iof, men ändå:
www.gotrading.se
www.gotrading.se
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
- Ort: Hammarö / Värmland
Är också ute efter liknande som dig fast jag nöjer mig nog med 17"
Det finns en kille uppe i KIL som handlar med detta
har tyvärr inte tel.nr. till honom.
Han har mailadress antes.bilodelar@telia.com
Brukar vara med på BLOCKET med jämna mellanrum.
Annars verkar det som att GoTrading är billigast

Det finns en kille uppe i KIL som handlar med detta
har tyvärr inte tel.nr. till honom.
Han har mailadress antes.bilodelar@telia.com
Brukar vara med på BLOCKET med jämna mellanrum.
Annars verkar det som att GoTrading är billigast

Det man inte vet har man ingen aning om !
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
Tack för tips, precis vad jag behöver. Jag har tittat på många bilder men inbland tycker jag att 17" lämnar för stort utrymme mellan däck och skärm.
Eftersom min i orginal har en diameter på 27" med 255/60/15. Rådet jag fått tidigare var 255/45/18, vilket också ska vara 27". Mitt gamla orginal ser ok ut i hjulhusen.
gbak gjorde mig lite fundersam på på det där med "backspacing". Jag har allt orginal (även options är orginal). 9,5" bak sa man till mig att det var max, men rekommenderade 8" eller max 8,5". Då ska jag ha backspace 4".
Om jag går ner till 17", ska jag då ha 55 för att nå samma diameter?
Jag blev nog lite fundersam - det låter riskfyllt att beställa något "special" från landet i väst. Har också känslan att det går att hitta billigare.
Ska kolla tipsen ni gett mig. Trevlig Valborg!
Ska du ut något i helgen Stingray?
Eftersom min i orginal har en diameter på 27" med 255/60/15. Rådet jag fått tidigare var 255/45/18, vilket också ska vara 27". Mitt gamla orginal ser ok ut i hjulhusen.
gbak gjorde mig lite fundersam på på det där med "backspacing". Jag har allt orginal (även options är orginal). 9,5" bak sa man till mig att det var max, men rekommenderade 8" eller max 8,5". Då ska jag ha backspace 4".
Om jag går ner till 17", ska jag då ha 55 för att nå samma diameter?
Jag blev nog lite fundersam - det låter riskfyllt att beställa något "special" från landet i väst. Har också känslan att det går att hitta billigare.
Ska kolla tipsen ni gett mig. Trevlig Valborg!
Ska du ut något i helgen Stingray?
Hej
Här är lite olika profiler/fälgstorlekar med samma höjd som 255/60x15 däcken du har.
255/60x15=687mm (27.047")
255/55x16=686,9mm (27,043")
255/50X17=686.8mm (27.039")
255/45x18=686,7mm (27,035")
Eller kanske:
255/40x19=686,6mm
255/35x20=686,5mm
255/30x21=686,4mm
Här är lite olika profiler/fälgstorlekar med samma höjd som 255/60x15 däcken du har.
255/60x15=687mm (27.047")
255/55x16=686,9mm (27,043")
255/50X17=686.8mm (27.039")
255/45x18=686,7mm (27,035")
Eller kanske:
255/40x19=686,6mm
255/35x20=686,5mm
255/30x21=686,4mm
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
- Ort: Hammarö / Värmland
här har du en adress så du kan se lite hur olika profiler och passande däck dimentioner
http://www.autowaretech9.net/nextwheels/newstal.htm
och dessa tycker jag verkar ganska vettiga men behöver man nu custom offset så verkar de vara liknande pris som du fått http://www.seag.se/index_files/page0015.htm
http://www.autowaretech9.net/nextwheels/newstal.htm
och dessa tycker jag verkar ganska vettiga men behöver man nu custom offset så verkar de vara liknande pris som du fått http://www.seag.se/index_files/page0015.htm
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
Tack för tips, råd och bra adresser. Verkar som om TT II ska vara 17".
Såg Coys på länken som Fräjdin skickade. de var också snygga.
Tack BB för listan, blir det 17" är det alltså 255/50/17 som gäller.
Priserna verkar ju stämma enligt Claessons lista. Är det inte typiskt att man ska sukta efter det som är dyrast och krånligast?!
Vet inte om jag kan komma till slussvakten stingray, men håller det uppe så försöker jag.
Såg Coys på länken som Fräjdin skickade. de var också snygga.
Tack BB för listan, blir det 17" är det alltså 255/50/17 som gäller.
Priserna verkar ju stämma enligt Claessons lista. Är det inte typiskt att man ska sukta efter det som är dyrast och krånligast?!
Vet inte om jag kan komma till slussvakten stingray, men håller det uppe så försöker jag.
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
På en 8" fälg funkar 4" backspace, om du har ett 255 däck.
Du nämde 9-9,5" tidigare och då bör du bredda innåt också.
Du nämde 9-9,5" tidigare och då bör du bredda innåt också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
hur stor backspaicing är de möjligt att ha igentligengbak skrev:Jag har själv grottat ner mig lite i TT2 fälgar och det här har jag kommit fram till:
Bak:
Om du skall ha 18" bak så är de 10" breda (de bör gå in med skohorn), 17" finns i 9,5" bredd.
Om du inte har skärmbreddare så måste du ha backspacing 5" (möjligen 4,75).
Du måste ha 18 eller 17" bak annars slår bladfjädern i fälgkanten vid backspace 5".
Om du har std trailingarmar och skall ha >9" med 4,5-5" backspace så MÅSTE du också flytta handbroms bracketen till översidan på trailingarmen.
Allt annat gör att fälg/däck sticker långt utanför skärmkanten och det ser inte snyggt ut.
Till 9,5-10" passar 275-285 breda med 35-40 profil bra.
Fram:
Jag skulle ta ett par 17"x8" fram med 4" backspacing.
18x10:
17x8 runtom:


c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
Vårträffen i enköping på lördag.... 
Tommy

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
tvärt om backspacing är breddningen inått mot mitten av bilen. 4,5" ska funka bra om du inte tänkt ha allt för bredda däck. då kan du bli tvungen att flytta fästerna till handbromsvajern dock ganska enkelt ingreppcarl-johan skrev:Har hittat ett par fälgar men med backspacing 4,5" istället för 4".
Vad innebär det, är de bredare och kommer att sticka ut 0.5 jmf
med standard 4". Mina skärmar är inte breddade så jag är lite fundersam.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad