Importregler för privat bruk
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Importregler för privat bruk
Hej!
Tänkte väcka lite liv i en gammal diskussion om vilka bilar som kan importeras från USA till Sverige. Avser endast bilar importerade för eget bruk. Har själv inte riktigt fått klarhet i detta, hoppas någon kan kasta lite ljus över saken.
Import för *eget bruk* ansöker man om vid införseln till Sverige. Grundkraven är ju enkla.
- Endast en bil per år
- Köpt av person som bor i Sverige och tänkt att brukas där
- Serietillverkad
Frågan är då om t.ex. en Corvette C5 Z06 årsmodell 2004 stöter på problem. Den uppfyller ju kraven ovan, men finns det några andra kriterier Vägverket använder som diskvalificerar denna vagn för import? Ombyggnation av belysning är ju en enkel sak, liksom bullerintyg, det förmodar jag gäller, men det betraktar jag som trivialt. Men min fråga är mer om det finns något direkt hinder som omöjliggör import av just Z06.
I Vägverkets författningssamling indikeras inget av detta. Trots det läser man mycket (dock gamla inlägg, oftast 5-6 år gamla) om att det skulle vara hopplöst omöjligt. Men reglerna ändras ju, och nu är det 2008 vilket är en annan situation än 2003.
Finns det någon därute som kan ge en hjälpande hand?
Tänkte väcka lite liv i en gammal diskussion om vilka bilar som kan importeras från USA till Sverige. Avser endast bilar importerade för eget bruk. Har själv inte riktigt fått klarhet i detta, hoppas någon kan kasta lite ljus över saken.
Import för *eget bruk* ansöker man om vid införseln till Sverige. Grundkraven är ju enkla.
- Endast en bil per år
- Köpt av person som bor i Sverige och tänkt att brukas där
- Serietillverkad
Frågan är då om t.ex. en Corvette C5 Z06 årsmodell 2004 stöter på problem. Den uppfyller ju kraven ovan, men finns det några andra kriterier Vägverket använder som diskvalificerar denna vagn för import? Ombyggnation av belysning är ju en enkel sak, liksom bullerintyg, det förmodar jag gäller, men det betraktar jag som trivialt. Men min fråga är mer om det finns något direkt hinder som omöjliggör import av just Z06.
I Vägverkets författningssamling indikeras inget av detta. Trots det läser man mycket (dock gamla inlägg, oftast 5-6 år gamla) om att det skulle vara hopplöst omöjligt. Men reglerna ändras ju, och nu är det 2008 vilket är en annan situation än 2003.
Finns det någon därute som kan ge en hjälpande hand?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Hello!
Det är riktigt att Z06:an aldrig såldes i Sverige. Men det är inget problem.
Om man tittar i VVFS alternativt talar med Vägverket och Svensk Bilprovning kring vad som gäller är huvudfrågan egentligen vilken importkategori som objektet hamnar i. "Eget bruk" är det vi eftersträvar. "Import för annat ändamål" hamnar man i om man t.ex. handlar med bilar och därför inte klarar kraven för "Eget bruk". Det är STOR skillnad mellan dessa båda kategorier då vi tittar på vilka intyg som du skall kunna uppvisa.
Det enda "typintyg" som Vägverket kan kräva är ett Certificate of Conformity (helfordonsgodkännande) i kategorin "Eget bruk". Men detta endast om fordonet är nytt, vilket ej är fallet. Hamnar bilen i "Eget bruk" kan en rad lättnader tillämpas vid registreringsbesiktning (bl.a. kring avgasrening, allt detta står i VVFS för import i detalj).
Med andra ord, det finns inget i VVFS eller Svensk Bilprovning regelverk som diskvalificerar just Z06 från import. Men som vanligt är reglerna svåra att tolka och det är olika svar från olika människor. Men det är reglerna som gäller och i dessa är det nog ganska klart anser jag. Och det är ingen skillnad mellan C5 och C5 Z06 med avseende på kraven för "Eget bruk".
Observera att vi inte bryr oss om belysning, buller och sådant som är enkelt att ordna som måste ändras för att godkännas av SBP. Det är de eventuellt allvarliga problemen som gör att Z06 är helt "omöjlig" att registrera in som vi försöker hitta.
Det är riktigt att Z06:an aldrig såldes i Sverige. Men det är inget problem.
Om man tittar i VVFS alternativt talar med Vägverket och Svensk Bilprovning kring vad som gäller är huvudfrågan egentligen vilken importkategori som objektet hamnar i. "Eget bruk" är det vi eftersträvar. "Import för annat ändamål" hamnar man i om man t.ex. handlar med bilar och därför inte klarar kraven för "Eget bruk". Det är STOR skillnad mellan dessa båda kategorier då vi tittar på vilka intyg som du skall kunna uppvisa.
Det enda "typintyg" som Vägverket kan kräva är ett Certificate of Conformity (helfordonsgodkännande) i kategorin "Eget bruk". Men detta endast om fordonet är nytt, vilket ej är fallet. Hamnar bilen i "Eget bruk" kan en rad lättnader tillämpas vid registreringsbesiktning (bl.a. kring avgasrening, allt detta står i VVFS för import i detalj).
Med andra ord, det finns inget i VVFS eller Svensk Bilprovning regelverk som diskvalificerar just Z06 från import. Men som vanligt är reglerna svåra att tolka och det är olika svar från olika människor. Men det är reglerna som gäller och i dessa är det nog ganska klart anser jag. Och det är ingen skillnad mellan C5 och C5 Z06 med avseende på kraven för "Eget bruk".
Observera att vi inte bryr oss om belysning, buller och sådant som är enkelt att ordna som måste ändras för att godkännas av SBP. Det är de eventuellt allvarliga problemen som gör att Z06 är helt "omöjlig" att registrera in som vi försöker hitta.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Jag håller som bäst på att importera en Z06 2004 från Florida. Lovar att återkomma med hela historian när allt är klart. Har varit noga med att kontrollera vad som gäller och inte lyssna för mycket på "bruset" av oklar information om vad som är möjligt och inte.Har du regbesiktat den själv? Är det flyttgods?
Och som sagt, Z06 är inte diskvalificerad från import för "Eget bruk". Tar man sig besväret att åka till USA för att köpa bil är det värt att lägga ner lite jobb om det innebär att man kan ta hem den bil man helst vill ha.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Jag har varit i Miami och kontrollerat bilen, provkört och talat med säljaren. Hade ett par intressanta objekt, varav en 2002:a och en 2004:a. Ungefär samma spec på bilarna, bortsett från de skillnader som är mellan årsmodellerna då förstås. Just denna köpte jag av Maroone Chevrolet i Pembroke Pines. En större Chevy-dealer i norra Miami. Har bra kontakt med säljaren där även efter köpet, så säg till ifall Du vill ha hans kontaktinfo. 2002:an stod hos en liten snik-firma som heter Miami Imports. De gav ett tveksamt intryck, och bilen var långt ifrån så fin som de uppgav på telefon. Så jag kände aldrig förtroende för dem.Har du kollat upp bilen själv eller anlitar du någon?
Mitt enda råd är att åka över och kontrollera bilen själv. Resan är inte så dyr, och förbereder man sig noga här hemma tar det inte så lång tid heller. Dessutom kan man ju åka runt och se sig om, samt även köpa på sig lite grejer och tillbehör när man ändå är där. Smidigt att lasta en del extra i bilen när man är på plats.
Det är egentligen ingen större skillnad att köpa bil i USA jämfört med här. Det finns de som tror just deras vagn är unik och allt är "super clean" och inga problem. Sedan finns det de som är mer realistiska vilket jag föredrar. Man kan spara sig lite tid genom att strunta i de handlare som direkt utger sig för att syssla med export. De vet att Du aldrig kommer tillbaka efter köpet, och då ökar risken för att bilen är därefter. Det första man ska göra är att ta telefonen och ringa. Lika bra att vara stenhård från början och förklara var ambitionsnivån ligger, minsta repa så är det skrot.

Min erfarenhet är att det är bra att hålla sig till de lite större handlarna. Allt är mer under kontroll då. De vet hur man handskas med wire transfers, vad BIC är, vad de förväntas lämna för papper till amerikanska tullen och allt annat administrativt. Kan vara bra att veta att Du inte skall betala sales tax till exempel och hur handlaren hanterar det vet alla större dealers. Samt att Du kan pruta med eventuella reservnycklar, transport till kajen och övrigt småplock som är enkelt att ordna på plats, men väldigt svårt här hemma.
Jag skulle inte anlita någon att köpa bilen, om det inte är någon jag känner privat såklart. Anledningen är att Du betalar en hel del, och får inga egentliga garantier ändå. Är bilen "ofräsch" i Dina ögon är det för sent att upptäcka det här hemma. Det enda rätta i alla bilaffärer är att se efter själv! Jag menar, känns inte säljaren pålitlig vill man inte heller köpa bilen. Och det missar Du om Du inte är på plats...
importera själv
Alla bilar som inte är EG-typgodkända måste man ta in för "eget bruk". så gör även handlarna. Det är bara generalagenter som slipper krånglet med eget bruk. Om man tar in bilen för "annat ändamål" så kommer man inte få bilen igenom reg. bes. då det krävs en massa intyg som är nästintill omöjliga att få tag på.
En bil är, enligt VV:s definition, att betrakta som begagnad så fort den varit registrerad, dvs har en title.
Om man tar bilen för "eget bruk" behövs endast lite ombyggnationer samt intyg för buller och om man importerar en C6 med xenonstrålkastare så behöver man även ett intyg för att slippa nivåregleringen av desamma (alternativet är att byta strålkastare).
Intyg kan man köpa billigt på www.bullerintyg.se
Viktigt att tänka på är de nya reglerna om ursprungskontroll.
En bil är, enligt VV:s definition, att betrakta som begagnad så fort den varit registrerad, dvs har en title.
Om man tar bilen för "eget bruk" behövs endast lite ombyggnationer samt intyg för buller och om man importerar en C6 med xenonstrålkastare så behöver man även ett intyg för att slippa nivåregleringen av desamma (alternativet är att byta strålkastare).
Intyg kan man köpa billigt på www.bullerintyg.se
Viktigt att tänka på är de nya reglerna om ursprungskontroll.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Här är en matnyttig länk gällande ursprungskontrollen (från Wheels magazine).
http://www.wheelsmagazine.se/nyheter/article215954.ece
http://www.wheelsmagazine.se/nyheter/article215954.ece
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån jan 31, 2005 17:31
- Ort: Blacka
Några frågor.
Sales tax är det nått man slipper även om man handlar privat (skulle inte tro det) men?
Är det nån som vet om det finns nån sida där man kan se hur hög sales tax det är i dom olika staterna?
Så det behövs bara 2 intyg till en C6a t.ex o man behöver inte ens kontakta generalagenten längre för att få dom?
Sales tax är det nått man slipper även om man handlar privat (skulle inte tro det) men?
Är det nån som vet om det finns nån sida där man kan se hur hög sales tax det är i dom olika staterna?
Så det behövs bara 2 intyg till en C6a t.ex o man behöver inte ens kontakta generalagenten längre för att få dom?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Sales tax (dvs moms) betalar man bara om man bor i samma stat, dvs den som bor i Arizona och beställer något från ett företag i Nevada betalar ingen sales tax.
Sen om det krävs något extra pappersarbete för att lösa detta (dvs slippa betala) vid en export till tex Sverige vet jag inte. (Samma regler gäller ju i Sverige, dvs Amerikaner eller andra utanför EU som handlar här har rätt att få tillbaka momsen)
Sen om det krävs något extra pappersarbete för att lösa detta (dvs slippa betala) vid en export till tex Sverige vet jag inte. (Samma regler gäller ju i Sverige, dvs Amerikaner eller andra utanför EU som handlar här har rätt att få tillbaka momsen)