Speedshop i florida

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Speedshop i florida

Inlägg av Rackarfalk »

Halloj!

Nu är det så att polarn ska ner till florida om några dagar och då undrar jag om det finns någon speedshop i dom trakterna? tänkte att han skulle få ta med sig lite msd prylar åt mig.


btw är det här rätt grejer för min -73 med bb


MSD-6420 Ignition Box, MSD 6AL

MSD-8202 Ignition Coil, Blaster 2

MSD-8572 Distributor, Pro-Billet Tach Drive


tacksam för snabba svar då han åker snart...
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo dom lirar bra ihop men är fundersam om det är mekaniskt varvräknar-uttag på fördelarn? Men du kanske har en elektronisk varvräknare i bilen?
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

det är mekaniskt på bilen.. hmmm trode det var mek på den där? vilken ska jag ha annars då?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Varför inte köpa en msd 6 digital, skiljer ju bara 100 ca. Då har du retard på start och lite andra roliga funktioner som inte 6al har från start. Sen är ju 6al en inte speciellt bra produkt från början.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Beställ från Summit och låt dem leverera till hotellet.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Good point Gbak!



Hmm msd digital.. vad menas med retard? och behöver man hålla på och ställa in massa saker på den?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Sen är ju 6al en inte speciellt bra produkt från början.
Nu förstår jag inte? Har haft min 6al i bilen sen jag köpte den har den har funkat kanon både på gatan och på strippen. Vad e det som inte är bra med den??
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

AL är analog stenålderteknik!

Du såg ju vad som hände med din första motor när avgas ventilen tittade ut genom grenröret.
Med en digital MSD så hade naturligtvis ventilen inte lossnat. :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

gbak skrev:AL är analog stenålderteknik!

Du såg ju vad som hände med din första motor när avgas ventilen tittade ut genom grenröret.
Med en digital MSD så hade naturligtvis ventilen inte lossnat. :wink:
:lol: :lol: :lol:

...om det ändå vore så enkelt :D
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Har börjat idag att installera 6 digital.

Med start retard kan du om du har högt komp i motorn ställa in boxen så den backar tändningen 20 grader. Sparar startmotorn och får en snällare piggare uppstart. när du varavar över 800rpm går den tillbaka till inställd förtändning. En skruv

Övre varvtals begränsning. Två skruv

Om du skall köra dragrace så bromsar du ju bilen vid start och står och håller ett visst varvtal. Här kan boxen ställas in att hålla ett inställt varvtal så länge du håller bromsen eller transbreak inne. Två skruv

Kör du med lustgas behäver tändningen backas några grader och detta ställs in så den backar tändningen när du trycker på NOS knappen. Två skruvar.

http://www.msdignition.com/ignition_18_6520.htm

Inställningen behöver väl egentligen göras vid installationen och sedan beroende på hur mycket du vill finlira och justera vid race.
På det hela väldigt enkelt men det mesta är väl överkurs om man inte rejsr mycket.
Start retard är väl det som behövs för motorer som står och nyper vid start. Känns som om det inte finns ström i batteriet.

Alla funktioner kan man köpa extraboxar till en vanlig 6AL, men varför ha extra lådor om man kan ha allt i ett.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar