punktblästring...

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

punktblästring...

Inlägg av vett74 »

Nån som vet om det funkar att punktblästra med en lite mindre kompressor?
typ en sån här http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=200029
eller är den för liten? ska fixa lite med bruksbilen...
nop
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av nop »

det går väl bra om du bara ska greja lite... ta någon punkt i taget men räkna med att den kommer gå en hel del...
C5 targa
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

va mest orolig att den inte skulle orka blästra bort rosten,men det är ju inga stora grejer så
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

tryck o flöde

Inlägg av Ingo »

Trycket torde nog räcka på de flesta kompressorer,däremot är väl flödet tveksamt.
Men som sagt man får blästra en liten bit,och sedan vänta medans kompressorn laddar upp sig.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

efter ha kollat på den på jula så blir det nog att låna en från jobbet den såg verkligen klen ut,lär ju brinna upp innan man är färdig
Användarens profilbild
targamannen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av targamannen »

vett74 skrev:efter ha kollat på den på jula så blir det nog att låna en från jobbet den såg verkligen klen ut,lär ju brinna upp innan man är färdig
det var ett bra val att tag en större den såg väldigt klen ut. men vilken storlek på sand skall du köra med???
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Jadu det var en bra fråga,är bara några ytrost ställen jag ska köra av så det är inget avancerat,vad rekomenderas?
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Blästring

Inlägg av Günter »

Angående kompressorn så hoppas jag att du kan låna en vettig kompressor. Någonstans mellan 5 och 10 hästar med stor tank är vettigt.
Har du en liten amatörblästerpistol för "öppen" blästring så borde en eller 2 säckar blästersand från tex Biltema, kostar 50 spänn säcken, vara ok. Har du en "stängd" punktbläster så skall du skaffa specialsand lämplig för sådana.
Angående luftförbrukning för blästerapparater: Kompressorn har fri avgiven luft som mått på effektivitet, blästern har behovet vid arbetstryck som angiven förbrukning. Det är en enorm skillnad mellan dessa mått! Allt för att vi inte skall fatta vad vi skall köpa! :oops:
Och skyddsutrustning skall man ha! Sandstormar i Sahara är blaha, blaha mot blästring. :evil:
Günter
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mjo vi har en 3fas kompressor på jobbet jag ska låna,den har inte så stor tank men en relativt stor pump så den borde nog funka..
blir en punktbläster jag tänkt köra med,är bara lite på en dörr och runt ena framhjulet som rostat
Användarens profilbild
targamannen
Corvettefantast
Corvettefantast

sand

Inlägg av targamannen »

om det var ytrost du skulle blästra. skulle jag köra ganska liten storlek på sand så man får bort allt annars så kommer det bara till baka.av egen erfaren het så på sommaran om man ska blästra så tvättar jag av plåten med salt peter syra innnan jag målar grund färgen så slipper man se rosten sen :-)
Skriv svar