punktblästring...
punktblästring...
Nån som vet om det funkar att punktblästra med en lite mindre kompressor?
typ en sån här http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=200029
eller är den för liten? ska fixa lite med bruksbilen...
typ en sån här http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=200029
eller är den för liten? ska fixa lite med bruksbilen...
tryck o flöde
Trycket torde nog räcka på de flesta kompressorer,däremot är väl flödet tveksamt.
Men som sagt man får blästra en liten bit,och sedan vänta medans kompressorn laddar upp sig.
Men som sagt man får blästra en liten bit,och sedan vänta medans kompressorn laddar upp sig.
- targamannen
- Corvettefantast
Blästring
Angående kompressorn så hoppas jag att du kan låna en vettig kompressor. Någonstans mellan 5 och 10 hästar med stor tank är vettigt.
Har du en liten amatörblästerpistol för "öppen" blästring så borde en eller 2 säckar blästersand från tex Biltema, kostar 50 spänn säcken, vara ok. Har du en "stängd" punktbläster så skall du skaffa specialsand lämplig för sådana.
Angående luftförbrukning för blästerapparater: Kompressorn har fri avgiven luft som mått på effektivitet, blästern har behovet vid arbetstryck som angiven förbrukning. Det är en enorm skillnad mellan dessa mått! Allt för att vi inte skall fatta vad vi skall köpa!
Och skyddsutrustning skall man ha! Sandstormar i Sahara är blaha, blaha mot blästring.
Har du en liten amatörblästerpistol för "öppen" blästring så borde en eller 2 säckar blästersand från tex Biltema, kostar 50 spänn säcken, vara ok. Har du en "stängd" punktbläster så skall du skaffa specialsand lämplig för sådana.
Angående luftförbrukning för blästerapparater: Kompressorn har fri avgiven luft som mått på effektivitet, blästern har behovet vid arbetstryck som angiven förbrukning. Det är en enorm skillnad mellan dessa mått! Allt för att vi inte skall fatta vad vi skall köpa!

Och skyddsutrustning skall man ha! Sandstormar i Sahara är blaha, blaha mot blästring.

Günter
- targamannen
- Corvettefantast
sand
om det var ytrost du skulle blästra. skulle jag köra ganska liten storlek på sand så man får bort allt annars så kommer det bara till baka.av egen erfaren het så på sommaran om man ska blästra så tvättar jag av plåten med salt peter syra innnan jag målar grund färgen så slipper man se rosten sen