Motortemperatur LT1-93 med ACC

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
matsvette
Nykomling
Nykomling

Motortemperatur LT1-93 med ACC

Inlägg av matsvette »

Hej alla experter,
har haft tendenser till överhettning i kylsystemet på min bil.
Efter att undersökt och kört igenom kylarrensning, minskat glykolkoncentrationen och tillsatt "Red Line Water Wetter" har jag nu fått ner kylvattentempen några grader (89 grC vid motorvägskörning).
I bilköer och stadskörning kan den fortfarande gå upp till 100-104 grC enligt digitala visningen i instrumentpanelen.
Då det är ett slutet kylsystem koker den ju inte men det är ändå en hög temperatur tycker jag, displayen ger dock ingen varning för överhettning etc.
Efter vad jag läst mig till så ser tempgivare till att kylfläktar startar vid 108crC respektive 114grC vilket också funkar så på min bil.
Är det någon som vet om min bil verkar bete sig normalt och varför kylfläktarnas start ligger så högt?
Är det oskadligt för motorn att köra den upp till 110-115grC kylvattentemperatur?
Oljetemperaturen följer med på ungefär samma sätt? Vad är acceptabel oljetemp?
Tackar för tips,
Mats
Användarens profilbild
Jipe
Nykomling
Nykomling

Kyltemp

Inlägg av Jipe »

Hej!
Håller med om att det är lite "svettigt" när tempmätaren stiger till nivåer över 100 grader, har samma i min bil (89-a), fläkten startar vid 108grader, det är dock normalt enligt instruktionsboken där det även står att normal arbetstemperatur är mellan 88-127 grader vid normal körning, har den däremot inte startat vid 127 grader så är nåt riktigt på tok.
Plattan i mattan!
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Vid 125 grader Celsius tänds en röd varningslampa för temperaturen. Upp till den temperaturen borde det inte vara någon fara med ett trycksatt kylsystem (högre kokpunkt, jmfr tryckkokare).
Skriv svar