På min 73´a så har man bytt originalförgasaren mot en Edelbrock 1406 någongång, vilket inte borde vara något fel.
Samtidigt har man förmodligen irrat bort sig i lite annan slangdragning och den var kopplad på följande sätt:
Vacuumuttaget på framsidan av förgasarfoten var kopplad till PCV-ventilen på ventilkåpan och oljepåfyllningen var av den ventilerade typen.
För att kompensera den (tjuv-)luft som sögs in den vägen har man fått gå upp rejält i mynstycke, leveransvärde är .98 och .95 för primär- och sekundär-munstycke och det satt .120 i bägge samt mindre stepup-nålar också.
Jag har återställt förgasaren till leveransvärde, gjort uttag och kopplat PCV´n till undersidan av luftburken, vilket jag tror är det bästa men min fråga är om jag skall täta oljepåfyllningslocket eller det skall fortfara´nde vara ventilerat?
Såvitt jag fattar så skall PCV´n ta hand om leakdown genom kolvringarna men om oljepåfyllningen är ventilerad så kan den du suga kontinuerligt den vägen, förvisso tar det vägen in i förgasaren som vilken friskluft som helst men är det det korrekta sättet att ha det?
Det bästa vore kanske att låta den ventilera fritt och inte bry sig om att ventilerade vevhuset?
Vad finns för teorier runt detta?
Skall kanske tillägga att motorn är en lågeffekts 350 från mitten eller slutet av 70-talet, helt standard såvitt jag känner till.
Sluten vevhusvent eller ej?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt: