broms problem
-
- Nykomling
- Kontakt:
broms problem
är det någon som kan ha något tips om vad det är för fel eller vad vi har gjort för fel sommaren 05 fungerade bromsen helt ok men våren 06 så var den svampig ,tänkte ju att det var det klassiska att det börjat läckt och kommit in luft i systemet . vi luftade och luftade ,bromsen är helt ok när den är motorn är avstängd men så fort vi startar den så går den i botten som om det är inget tryck alls .har bytt oken huvud cylindern och förgreningen och justerat pinnen på servo klockan bytt samtliga slangar luftat från alla håll men ej någon skillnad . tips vad som kan vara fel eller vad vi gjort för fel har ju bytt det mesta och povat .vill ju ha ut bilen till sommaren
-
- Nykomling
- Kontakt:
men då skulle väl det vara trög bromsat lika som på en bil utan servo!?
det är precis tvärt om ,pedalen far i golvet direkt när vi startar bilen .spelar ingen roll om man pumpar på bromsen blir inget tryck alls ,stänger av bilen perfekt tryck kan trycka hårt på bromsen länge och den sjunker inte . tycker att skulle det vara luft i systemet så skulle det väl bli nått litet motstånd om man pumpar på bromsen när motorn är i gång men trycket är helt väck .
det är precis tvärt om ,pedalen far i golvet direkt när vi startar bilen .spelar ingen roll om man pumpar på bromsen blir inget tryck alls ,stänger av bilen perfekt tryck kan trycka hårt på bromsen länge och den sjunker inte . tycker att skulle det vara luft i systemet så skulle det väl bli nått litet motstånd om man pumpar på bromsen när motorn är i gång men trycket är helt väck .
Jo du har rätt och jag tyckte också att teoretiskt skulle det vara så då jag hade samma problem som dig de första åren.
Tröttnade på felsök och att lufta bromsar och köpte till slut en ny servoklocka och fick bra bromsar

Fråga mig inte hur det hänger ihop bara.
Tröttnade på felsök och att lufta bromsar och köpte till slut en ny servoklocka och fick bra bromsar

Fråga mig inte hur det hänger ihop bara.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- gula 75:an
- Nykomling
Hej
Har du varit ute och provbromsat med symtomen du beskriver?
Har haft samma symtom som du, gjorde allt som du beskriver men fick inte till det
Men jag stog då i garaget och trodde att jag inte hade några bromsar alls pga av att pedalen kändes å jävla skum.
Var sedan tvungen att flytta på bilen och tänkte att nu måste jag ta det lungt men jisses vad jag bedrog mig.
Bromsarna nitade bara man la foten på pedalen
Åkte sedan och besiktade och allt gick igenom utan problem. Pedalen känns fortfarnade lite mjuk när man "torr bromsar" med motorn igång vid stilla stående.
Troligtvis är det broms servon som är den stora boven i dramat men så länge det funkar får det gå.
Lycka till!!
Missade Taxinge-06 pga det där.......
Har du varit ute och provbromsat med symtomen du beskriver?
Har haft samma symtom som du, gjorde allt som du beskriver men fick inte till det

Var sedan tvungen att flytta på bilen och tänkte att nu måste jag ta det lungt men jisses vad jag bedrog mig.
Bromsarna nitade bara man la foten på pedalen

Åkte sedan och besiktade och allt gick igenom utan problem. Pedalen känns fortfarnade lite mjuk när man "torr bromsar" med motorn igång vid stilla stående.
Troligtvis är det broms servon som är den stora boven i dramat men så länge det funkar får det gå.
Lycka till!!
Missade Taxinge-06 pga det där.......
- gula 75:an
- Nykomling
När "jag begav mig ut"var när jag var tvungen att flytta bilen ut ur verkstaden för att få in en annan.Det var då jag upptäckte att jag hade kanonbromsar trots allt.
Och visst,självklart ska man inte ge sig ut om man är det minsta osäker på funktionen när det gäller bromsar
Det är mycket som kan fela på sådana här gamla bilar och det kan hända vadsomhelst när som helst....
Och visst,självklart ska man inte ge sig ut om man är det minsta osäker på funktionen när det gäller bromsar
Det är mycket som kan fela på sådana här gamla bilar och det kan hända vadsomhelst när som helst....
-
- Nykomling
- Kontakt:
pedalen är inte svampig eller så utan den far i golvet nästintill utan motstånd alls det hjälper inte ens att pumpa flera gånger på bromsen .när bilen är avstängd så är den helt stum direkt kan hålla den hårt och länge utan att den sjunker men startar man bilen så är det som om man har öppnat en luft nippel eller nått
Servoklockan
Utan att veta konstruktionen gissar jag på att vacumet behövs för att med ett membran "stadga" upp bromstängerna (ingående och utgående) som är separerade.
Läcker membranet i klockan påverkar ingående axel utgående först när bromspedalen gått ned en bit.
Ja, får hoppas nån mer har nåt att komma med.

Utan att veta konstruktionen gissar jag på att vacumet behövs för att med ett membran "stadga" upp bromstängerna (ingående och utgående) som är separerade.
Läcker membranet i klockan påverkar ingående axel utgående först när bromspedalen gått ned en bit.

Ja, får hoppas nån mer har nåt att komma med.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
- Corvettefantast
Re: broms problem
Kanongammal tråd men jag kunde inte låta bli att dra i gång den igen.vetteforever skrev:är det någon som kan ha något tips om vad det är för fel eller vad vi har gjort för fel sommaren 05 fungerade bromsen helt ok men våren 06 så var den svampig ,tänkte ju att det var det klassiska att det börjat läckt och kommit in luft i systemet . vi luftade och luftade ,bromsen är helt ok när den är motorn är avstängd men så fort vi startar den så går den i botten som om det är inget tryck alls .har bytt oken huvud cylindern och förgreningen och justerat pinnen på servo klockan bytt samtliga slangar luftat från alla håll men ej någon skillnad . tips vad som kan vara fel eller vad vi gjort för fel har ju bytt det mesta och povat .vill ju ha ut bilen till sommaren
Fann du nån lösning på detta problem?
//Kalle
Ja, jag skulle oxå behöva lite veta om någon har fixat ett fel som detta...
När jag ställde in bilen i höstas, märkte jag att den tog lite sämre än normal, och nu när jag tog ut den, har jag exakt samma symtom...
När motorn inte är igång, är bromsen ganska trög, men så fort jag startar den, så sjunker pedalen ner till botten....
Jag tycker mig kunna höra ett pysande ljud någonstans under ratten eller nåt ...
Kan oxå tillägga att motorn tomgång ökar om jag trycker på bromsen ... inte mycket, men ändå märkbart ...
någon ide?
Hur mycket jobb är det att byta klockan?
Ringde just Hansen Racing...dom ville ha 2.800 för klockan, samt en leveranstid på minst 2 månader ... där försvann säsongen för i år
När jag ställde in bilen i höstas, märkte jag att den tog lite sämre än normal, och nu när jag tog ut den, har jag exakt samma symtom...
När motorn inte är igång, är bromsen ganska trög, men så fort jag startar den, så sjunker pedalen ner till botten....
Jag tycker mig kunna höra ett pysande ljud någonstans under ratten eller nåt ...
Kan oxå tillägga att motorn tomgång ökar om jag trycker på bromsen ... inte mycket, men ändå märkbart ...
någon ide?
Hur mycket jobb är det att byta klockan?
Ringde just Hansen Racing...dom ville ha 2.800 för klockan, samt en leveranstid på minst 2 månader ... där försvann säsongen för i år

Nexxus
Säsongen tar inte slut för detta.
Körde två säsonger med kass bromsservo. Lite trögtrampad bara. På besiktningen var det inga problem. Corvettebromsar sa de.
Men köp från USA.
Ska skicka efter ett nytt till C4:an i det närmaste om du vill ha med ett
Körde två säsonger med kass bromsservo. Lite trögtrampad bara. På besiktningen var det inga problem. Corvettebromsar sa de.
Men köp från USA.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
För mig är det som jag sa... inte trögt ens, bara när motorn är avstängd, när den rullar har jag bara marginell bromsverkan med pedalen i mattan...ornet skrev:Nexxus
Men köp från USA.
Så visst går det att stoppa, men då ska man ha förutseende och långt till bilen framför, en panik inbromsning är inte att tänka på. Men det kanske är så det är utan bromsservo? Har aldrig kört utan förr,så jag har ingen aning hur det känns utan bromsservo.
Jovisst är jag väl intresserad av att slänga med en beställning.
Du kan väl slå mig en signal eller PM när du tänker beställa?
(Skickar nummret i ett PM)
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
det är säkert bara packningarna i huvudbromscylndern . kan inte tänka mig att det är bromservon. packningarna sväller å blir mjukare med tiden så till slut går dom helt enkelt sönder. och en packningsats kan ju kosta högst några tjugor och är enkelt att byta
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvettefantast
Om servot är dåligt så skall det inte ge så pass mycket kraft så att du kan trampa igenom när du startar motorn, om detta går att göra så funkar servot som det skall. En broms skall man alltid bedöma utan servo kraft. Om huvudbromscylindern läcker så skall den också läcka utan servoverkan när man trycker rejält hårt på pedalen. Känns pedalen bra utan servo så skall den också kännas bra servokraft, alla fall i teorin.
//Kalle
//Kalle
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
nja men du måste ty trycka 3 ggr så hårt på pedalen utan servo . jag skulle iallafall satsa på packningarna i huvudcylindern typ 10 ggr så billigt och man får dom över dagen. bromservon är så gjord fast den är sönder så ska det inte gå att trycka pedalen i botten för det
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
-
- Nykomling
- Kontakt:
kul att denna tråd kommit igång igen!
bromsen är fortfarande kass har inte gjort något under vintern med den,men gick igenom besiktningen förra sommaren.så själva bromsverkan är det inget fel på bara de att pedalen går nästan i golvet innan det bromsar . har bytt allt utom sevo klockan och metall ledningarna,provat tre olika huvud cylindrar med samma effekt. vid avstängd motor så är pedalen helt perfekt och tar högt upp som normalt men så fort man startar så far den i golvet
bromsen är fortfarande kass har inte gjort något under vintern med den,men gick igenom besiktningen förra sommaren.så själva bromsverkan är det inget fel på bara de att pedalen går nästan i golvet innan det bromsar . har bytt allt utom sevo klockan och metall ledningarna,provat tre olika huvud cylindrar med samma effekt. vid avstängd motor så är pedalen helt perfekt och tar högt upp som normalt men så fort man startar så far den i golvet
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
då har du nog bara luft i systemet. tror det är i bakre oken du har två luftnipplar per ok å dom är det väldigt noga att lufta dom ordentligt.
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
till bakre oken så har du många ställen efter ledningen som de fastnar luft i speciellt höger bak. långa ledningar som går som en bergodalbana. dom kan vara väldigt tjorvigt att få ut all luft
-
- Corvettefantast
Visst kan det vara svårt att få ut all luft men om bromsen tar som den ska som vetteforever skriver kan det inte vara luft i systemet.kungricky skrev:till bakre oken så har du många ställen efter ledningen som de fastnar luft i speciellt höger bak. långa ledningar som går som en bergodalbana. dom kan vara väldigt tjorvigt att få ut all luft
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
nja jag har jobbat som mekare hela livet. så jag är helt säker på att det bara är luft i systemet
-
- Corvettefantast
Möjligen ytters lite luft, men inte så mycket att pedalen sjunker till golvet. Luft kan du komprimera vilken gör att all kraft går år till att trycka i hop luften och inte att trycka ut kolvarna.kungricky skrev:nja jag har jobbat som mekare hela livet. så jag är helt säker på att det bara är luft i systemet
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
nja du har alltid lika mycke tryck i huvudcylindern som i bromsoken
Hm, jag har ju som sagt exakt samma symtom som vetteforever har verkar det som ... om jag håller foten lätt på bromsen när bilen är avstängd, så är bromsen ganska stum, men så fort jag startar åker pedalen ner till golvet utan större motstånd.
Men det absolut billigaste åtgärden är väl som någon föreslog att lufta igenom systemet och se om det hjälper, sen får man väl kanske gå vidare därifrån.
Men det som gör mig lite tveksam till att det "bara" är lite luft i systemet, är ju att jag kan höra ett tydligt pysande någonstans ifrån pedalen/under ratten när jag trampar på bromsen ...
Men det absolut billigaste åtgärden är väl som någon föreslog att lufta igenom systemet och se om det hjälper, sen får man väl kanske gå vidare därifrån.
Men det som gör mig lite tveksam till att det "bara" är lite luft i systemet, är ju att jag kan höra ett tydligt pysande någonstans ifrån pedalen/under ratten när jag trampar på bromsen ...