Avgassystem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
SvartC5
Nykomling
Nykomling

Avgassystem

Inlägg av SvartC5 »

Har en -01 cab med orginal system, som nu ska bytas för lite mer V8-muller... Har följt detta ämne förut på forumet men inte blivit övertygad om vilket jag ska köpa. Alltså: Dovt gott muller ute men man ska kunna lyssna på stereon i cupéen. Har föstått att valet bör stå mellan
1. Borla Stinger
2. Corsa Tiger Shark
3. B&B
Vad säger ni som bytt? Finns det fler alt.? :roll:
Vill också ha tips på bra verkstäder i Skåne o Blekinge som kan Corvetter, allt från service till trimmning etc. Den lokala GM-verkstaden vet knappt hur Corvette stavas.. :twisted:
Tackar på förhand
Mats
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Avgassystem

Inlägg av vette.se »

SvartC5 skrev:Har en -01 cab med orginal system, som nu ska bytas för lite mer V8-muller... Har följt detta ämne förut på forumet men inte blivit övertygad om vilket jag ska köpa. Alltså: Dovt gott muller ute men man ska kunna lyssna på stereon i cupéen. Har föstått att valet bör stå mellan
1. Borla Stinger
2. Corsa Tiger Shark
3. B&B
Vad säger ni som bytt? Finns det fler alt.? :roll:
Vill också ha tips på bra verkstäder i Skåne o Blekinge som kan Corvetter, allt från service till trimmning etc. Den lokala GM-verkstaden vet knappt hur Corvette stavas.. :twisted:
Tackar på förhand
Mats
Borla Stinger låter VÄLDIGT mycket och likaså B&B Bullet - tom i en coupe. Corsa Touring Tiger Shark och B&B's Route 66 system är likvärdiga, Corsa har en något högre ton i avgasljudet men skillnaden är knappt märkbar om man inte har två bilar bredvid varandra - många gånger brukar valet falla på det system som har de slutpipor som tilltalar mest.

Installationen är väldigt enkel och klaras av på ett par timmar med enkla handverktyg, dock är en lyft ett måste om du ska försöka lirka ut originalsystemet utan att kapa - om det är ok att kapa så räcker det att lyfta upp bilen på pallbockar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

ta B & B Bullet du blir inte missnöjd om du vill ha ljud... 8)

själv min nöt trodde jag feritta kunde fixa det efter att de sagt att de kunde de... men fy fan vilket smäck... å går det inte att få ditt ja då slår vi ihop röret me släggan så de kommer på plats... :evil:

/Peter 360
Frystgrus
Nykomling
Nykomling

Avgassystem

Inlägg av Frystgrus »

Köp B&B's Route 66. Det gör mycket på effekten om du byter till headers..
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

[quote="SvartC5"]

Jag har haft Borla Stinger men åker idag med B&B Route 66. Stingers låter mycket och kan bli lite jobbigt inne i kupén vid längfärd. Om du tänker på effekten med headers så har Stingers ett något högre genomsläpp. Så är du ung och gillar när det dånar köp Stingers, annars B&B eller Corsa! :lol:
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Lars J skrev:
SvartC5 skrev:
Jag har haft Borla Stinger men åker idag med B&B Route 66. Stingers låter mycket och kan bli lite jobbigt inne i kupén vid längfärd. Om du tänker på effekten med headers så har Stingers ett något högre genomsläpp. Så är du ung och gillar när det dånar köp Stingers, annars B&B eller Corsa! :lol:
/Lars/
Som sagt, Stinger eller B&B Bullet(låter mer än stinger) om man vill att det ska låta mycket, annars B&B route 66 eller Corsa Touring för en mer behaglig ljudnivå. Effektskillnaderna (2-3hk) motiverar inte den betydligt högre ljudnivån med stinger/bullet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
C5 Sthlm

Inlägg av C5 Sthlm »

Jag kör med Stingers och det är precis det ljud man vill ha i en Vette !!

Varför ens byta om man inte vill ha en ordentlig skillnad? Borra ett hål i varje dämpare på orginal systemet om du vill ha snik V8 muller 8)
Frystgrus
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frystgrus »

Om headerserna är i rostfritt så blir det inte så mycket värmestrålning..
viktor10
Nykomling
Nykomling

Inlägg av viktor10 »

Fläska dit raka rör istället så får du ett manligt muller 8)
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Håller med C5 Sthlm...kör också med Stingers. Man blir glad av Stingers. Hade varianten med "förbikoppling" på min förra. Inte så dumt. Billigt...lite mera ljud..ingen resonans.
Max
SvartC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av SvartC5 »

Hej..
Har hänt en del sen jag gjorde första inlägget i augusti..
Köpte grejor av Anders på vette.se och fick hjälp med en del mekande av Thomas på TATS, kanonservice av båda!!
Nåväl, LG Headers med racekattar samt Corsa Tiger Shark Touring ger ett dovt gott V8-muller vid låga varv men.. plattan i durken då dj-lar ryter det!! :lol: Lite "goare" insugsljud med ett Donaldson Blackwing filter gör ju inte saken sämre.. :wink:

LOUD PIPES SAVE LIVES!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

SvartC5 skrev:Hej..
Har hänt en del sen jag gjorde första inlägget i augusti..
Köpte grejor av Anders på vette.se och fick hjälp med en del mekande av Thomas på TATS, kanonservice av båda!!
Nåväl, LG Headers med racekattar samt Corsa Tiger Shark Touring ger ett dovt gott V8-muller vid låga varv men.. plattan i durken då dj-lar ryter det!! :lol: Lite "goare" insugsljud med ett Donaldson Blackwing filter gör ju inte saken sämre.. :wink:

LOUD PIPES SAVE LIVES!
LG Headersen gör mycket till, blir ett helt annat ljud. Kul att du blev nöjd Bild
Skriv svar