Dragradialer, vilka erfarenheter har ni?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Dragradialer, vilka erfarenheter har ni?

Inlägg av gbak »

Funkar det att köra på gatan med dragradialer?

Har kikat lite Nitto 555 som lär skall ha bra sidostabilitet och funka även som gat däck.
En nackdel är att till mina 16" fälgar finns bara 245/50 däck att välja, ganska smalt alltså.

Är det någon som har erfarenhet av Nitto 555?
http://www.nittotire.com/#index%2Etire%2Ent555r
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Inte nitto men M/T Street radial 275 kör jag med. Och jag tar sällan av dom. Bara om jag ska köra långresor med vetten. Fantastiska däck!! Greppar så bra det kan både på asfalt och på strippen.

E det NT01 du sucktar efter igentligen? För 555:orna ser mer ut som vanliga däck med bättre gummi. Dom fastnar nog inte lika bra... Men dom e ju klart bättre än vanliga radial såklart.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad har du för fälgar på din kärra och hur breda är de?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Centerlinefälgar. 8"
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Tja Gbak!
Fick min C6-import klar för trafik i veckan. På den sitter det Nitto 555 Extreme ZR. Tyvärr har jag inte hunnit testa dom fullt ut än och dessutom har jag ingenting att jämföra med. Tycker dock att man borde ha koll på vad som funkar i USA där det finns så mycket Corvetter. Men jag testade i ca 150 blås och tyckte att bilen slingrade sig, men det kan ju bero på flera faktorer, t ex att det var dubbspår i asfalten eller att hjulinställningen ej är helt OK. Bilen har gått 3500 mil. Har dessutom hört att däcken blir mer spårkänsliga ju slitnare dom är. Original på C6, Z51 är annars GoodYear Pilot F1, om jag minns rätt. Följer debatten med intresse. Ha re bra / Carle
I himlen kör alla Corvette!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frisk:
Vad har du för backspace på dem?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Oj det vet jag inte. Men dom e ju anpassade för corvette. Jag får nog ut och mäta isf. Försöker googla lite först så man slipper resa på sig haha :lol:

Fick jobba mig med att gå ut och mäta :lol:
Va lite svårt att mäta med en tumstock men jag TROR det är 3,5"!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Sticker däcken utanför skärmkanten?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

nja.. Man får göra en liten modifikation, en corv1-micke special, för att inte däcket ska ta i i skärmkanten vid kraftig acceleration. Men den e enkel och bra. Vet att vissa får flytta på handbromsvajjerstaget men jag behövde inte det.

Det bara "bullen" på däcket (ballongen) som sticker ut i stort sett.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

"corv1-micke special" ??
Är det en extra platta på trainingarmen så att gummidämaren som sitter på ramen bottnar lite tidigare?

Att du sluppit flytta handbroms infästningen beror just på att du har en rel liten backspace på 3,5".
Efter att jag flyttat min infästning så kan jag ha 5" backspace fast då hamnar kompositfjädern väldigt nära fälg kanten, jag har då 16" fälgar.
Med 17-18" fälg så är det problemet borta.

I princip så borde man kunna klämma in 17/18" 9,5" breda fälgar med 275-295'or på.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

"corv1-micke special" ??
Är det en extra platta på trainingarmen så att gummidämaren som sitter på ramen bottnar lite tidigare?
Alldeles riktigt :)
Skriv svar