Val av tändkurva

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Val av tändkurva

Inlägg av joasol »

Köpte ett advance curv kit till min HEI fördelare, och undrar om någon har tips på vilka fjädrar jag ska välja.
Motorn är en sb med performer insug och ny förgasare, kam har jag ingen aning om. Däremot sitter det en nymonterad Accel tändbox.

Bild

Räcker det med att ställa tändningen på en 8-10 graders förtändning vid tomgång, och att det blir skapligt rätt vid fullt utslag med nya vikter och fjädrar?
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Vilken svår fråga. Men för att få det detta rätt så beror det på om du har original betonad motor eller inte. Det bästa sättet är att prova sig fram, prova de olikafjädrarna och känn hur bilen beter sig över hela registret. Håll öronen öppna och lyssna efter spikningar. Vid hur många graders förtändning går bilen bäst på full belatsning? Utröna detta och ha det som riktpunkt när du ställer tändningen på tomgång och ditt val av fjädrar.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kasta inte bäver i trähus.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

En liten varning dock. Med 36 grader totalt mekaniskt så pass tidigt som 2500 rpm och sedan med vacuumet inkopplat bör du definitivt justera ned vacuumet tillskottet till att ge max 14-16 grader extra utöver grund+mek tillskott. Då får du maximalt 50-52 totalt vid fullt vacuumtillskott och det är här det kan börja rycka och hacka vid crusing och konstant gas.

Förslagsvis införskaffar du en vacuummätare och kollar vilket undertryck du har vid olika körsätt. Kan hjälpa till att bestämma rätt tändkurva, tomgångsblandning, powervalve och förgasarstorlek bla.

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Skriv svar