
Varför sitter tanklocket fel på C5 och C6?
Varför sitter tanklocket fel på C5 och C6?
Är det någon som vet varför tanklocket sitter fel på C5 och C6, hur ska man nu skita ner back luckan när man ska tanka 

Corvette makes me smile 

He he
det är ju det som varit finessen med corvette och exempelvis mustang,man behöver inte tänka..badass skrev:![]()
![]()
Som sagt....det är väl bara att ställa sig på 'rätt' sida om pumpen???

Re: He he
Precis och vad gör man om rätt sida om pumpen är upptagenIngo skrev:det är ju det som varit finessen med corvette och exempelvis mustang,man behöver inte tänka..badass skrev:![]()
![]()
Som sagt....det är väl bara att ställa sig på 'rätt' sida om pumpen???


Corvette makes me smile 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
haha vilket knepigt diskutionsämne
Dom flesta har väl back så e det upptaget på ena sidan kan man ju backa eller köra runt. Tycker dock också det är underligt att man inte kan enas om samma placering bland olika märken/årtal. Som Sandberg säger så spelar det ingen roll för vissa av oss
Hur man än vrider sig så har man ju alltid röven bak

Dom flesta har väl back så e det upptaget på ena sidan kan man ju backa eller köra runt. Tycker dock också det är underligt att man inte kan enas om samma placering bland olika märken/årtal. Som Sandberg säger så spelar det ingen roll för vissa av oss

Hur man än vrider sig så har man ju alltid röven bak

Den sitter där bak på C4:an också
Hehe jag känner mig som en uppviglare och charlatan

Med risk för att bli missförstådd, jag har alltid tyckt om att Corvetten ser väldigt olika ut från generation till generation, det som däremot är synd är att ibland känns det som att identiteten går förlorad. Om t. ex. C5 kom med en 2 liters turbo så tycker jag att man har förstört varumärket för då kunde man lika gärna köpt en Mitsubishi 3000GT eller en Ford eclipse. Den dag corvetten upphör med V8 eller ger ut motor alternativ med små motorer med turbo, så finns det ingen arv/identitet kvar





Med risk för att bli missförstådd, jag har alltid tyckt om att Corvetten ser väldigt olika ut från generation till generation, det som däremot är synd är att ibland känns det som att identiteten går förlorad. Om t. ex. C5 kom med en 2 liters turbo så tycker jag att man har förstört varumärket för då kunde man lika gärna köpt en Mitsubishi 3000GT eller en Ford eclipse. Den dag corvetten upphör med V8 eller ger ut motor alternativ med små motorer med turbo, så finns det ingen arv/identitet kvar

Corvette makes me smile 

Allvarligt
Om vi nu ska vara allvarliga så är det delvis en praktisk sak,och delvis en trafiksäkerhetsgrej.
Förr hade bilar tanklocket bak nummerplåten typ Ford,blev en sådan bil påkörd bakfrån blev det ofta bränsleläckage med brandrisk som följd.
Corvetten löste det med att flytta in tanklocket innanför deformationszonen.
När man nu fick för sig att corvetter behöver baklucka.
,så blev man ju tvungna att flytta tanklocket.
Men helt klart är det fjollbilar som har tanklocket på sidan och bagagelucka..
Förr hade bilar tanklocket bak nummerplåten typ Ford,blev en sådan bil påkörd bakfrån blev det ofta bränsleläckage med brandrisk som följd.
Corvetten löste det med att flytta in tanklocket innanför deformationszonen.
När man nu fick för sig att corvetter behöver baklucka.

Men helt klart är det fjollbilar som har tanklocket på sidan och bagagelucka..

visst
Typ kompressor menar du?Naza skrev:Den sitter där bak på C4:an också![]()
![]()
Hehe jag känner mig som en uppviglare och charlatan
![]()
Med risk för att bli missförstådd, jag har alltid tyckt om att Corvetten ser väldigt olika ut från generation till generation, det som däremot är synd är att ibland känns det som att identiteten går förlorad. Om t. ex. C5 kom med en 2 liters turbo så tycker jag att man har förstört varumärket för då kunde man lika gärna köpt en Mitsubishi 3000GT eller en Ford eclipse. Den dag corvetten upphör med V8 eller ger ut motor alternativ med små motorer med turbo, så finns det ingen arv/identitet kvar

Jaha så det är därför amerikanska bilar exploderar så lätt i Hollywood filmer
Kompressor passar väldigt bra till Corvette eftersom det inte förstör motorns karaktären, har fortfarande bra botten drag.
Det jag syftar på är motor karaktär som Audi TT med 1.8T där det på pappret står att man har 225 HK men det är skiiitsvårt att få ut dem för man måste planera körningen. Typ om en kvart kommer jag behöve lite mer hästar och då växlar jag ner och varvar uppmotorn så kanske jag har laddtryck till min omkörning, aj fan det var ett krön jag råkade släppa gasen och nu gick trycket förlorat, ja ha då försöker vi igen..
Turbo är bra för vanliga personbilar men Corvetten är den perfekta entusiasts bilen att den drar lite mer för att man har en stor motor gör ju inget för det är det härliga botten draget värd
Känslan att komma ur en klunga efter ett röd ljus utan att ens bilen värker minsta ansträngd är guld, den febern lider väl säkert alla andra i detta forum också av 

Kompressor passar väldigt bra till Corvette eftersom det inte förstör motorns karaktären, har fortfarande bra botten drag.
Det jag syftar på är motor karaktär som Audi TT med 1.8T där det på pappret står att man har 225 HK men det är skiiitsvårt att få ut dem för man måste planera körningen. Typ om en kvart kommer jag behöve lite mer hästar och då växlar jag ner och varvar uppmotorn så kanske jag har laddtryck till min omkörning, aj fan det var ett krön jag råkade släppa gasen och nu gick trycket förlorat, ja ha då försöker vi igen..

Turbo är bra för vanliga personbilar men Corvetten är den perfekta entusiasts bilen att den drar lite mer för att man har en stor motor gör ju inget för det är det härliga botten draget värd


Corvette makes me smile 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
- Ort: Örebro
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
- Ort: Örebro
Haha nu förstår jag varför jag inte fick provköra M3 när jag var på BMW center i solna (Sthlm). Förut när jag var mindre vis och gick i tankarna att köpa något tyskt
. Då gick jag till Audi center och fick utan några som helst problem boka provkörnings tid för en Audi S4, väldigt trevlig upplevelse bilen gick väldigt bra, mycket bra familje bil
Sedan när jag ville provköra BMW M3 fick jag ett nej. Jag sa att inte provköra är att köpa grisen i säcken men försäljaren sa att det var för att ta hänsyn till den kommande ägaren och provkörning får endast göras när pappren är klara. Nu är verkligheten så enkel; om man bygger bra bilar (läs bilar som håller) så har man inga problem att låta prospekten provköra dem 



Corvette makes me smile 

Trist, har samma erfarenhet från en tidigare BMW försäljare här i v:ås, slutade med att jag faktist köpte en 523-97 fast inte från den handlaren utan från en väldigt tillmötesgående handlare i Örebro istället, mycket bra bil, fast Vetten é en helt annan grej men underligt nog också från örebro......Naza skrev:Haha nu förstår jag varför jag inte fick provköra M3 när jag var på BMW center i solna (Sthlm). Förut när jag var mindre vis och gick i tankarna att köpa något tyskt. Då gick jag till Audi center och fick utan några som helst problem boka provkörnings tid för en Audi S4, väldigt trevlig upplevelse bilen gick väldigt bra, mycket bra familje bil
Sedan när jag ville provköra BMW M3 fick jag ett nej. Jag sa att inte provköra är att köpa grisen i säcken men försäljaren sa att det var för att ta hänsyn till den kommande ägaren och provkörning får endast göras när pappren är klara. Nu är verkligheten så enkel; om man bygger bra bilar (läs bilar som håller) så har man inga problem att låta prospekten provköra dem
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
har aldrig haft något problem hos BMW handlaren.
Det vill ju till att det finns en M3 demobil, annars lär det bli svårt. Inte så himla konstigt egentligen, väl? Det är ju skillnad på att köpa en splitterny bil vs. en bil som gått 5-10 (stenhårda) mil innan inkörning.
Men de borde ju erbjudit sig att plocka hem demobilen för din skull ifall du var seriöst intresserad. För det måste ju till och med en bilhandlare fatta att man köper inte en bil för 800k utan att känna på den först.
Det vill ju till att det finns en M3 demobil, annars lär det bli svårt. Inte så himla konstigt egentligen, väl? Det är ju skillnad på att köpa en splitterny bil vs. en bil som gått 5-10 (stenhårda) mil innan inkörning.
Men de borde ju erbjudit sig att plocka hem demobilen för din skull ifall du var seriöst intresserad. För det måste ju till och med en bilhandlare fatta att man köper inte en bil för 800k utan att känna på den först.
Tanka
Appropå tanklock på fel sida - i Sverige går det ju utmärkt att backa in på andra sidan pumpen, om det är upptaget på "rätt" sida.
I USA däremot är det stort aja baja att göra så. Har själv blivit tillrättavisad flera gånger när jag försökt mig på det där.
Vet inte riktigt vad det beror på, men det enda jag kan komma på är att amerikanarna är dåliga (ovana) på att backa och därmed riskerar att paja pumpen...
I USA däremot är det stort aja baja att göra så. Har själv blivit tillrättavisad flera gånger när jag försökt mig på det där.
Vet inte riktigt vad det beror på, men det enda jag kan komma på är att amerikanarna är dåliga (ovana) på att backa och därmed riskerar att paja pumpen...

Re: Tanka
tja eftersom man säljer sprit på mackarna så är det väl rätt logiskt...jox_vette skrev:Appropå tanklock på fel sida - i Sverige går det ju utmärkt att backa in på andra sidan pumpen, om det är upptaget på "rätt" sida.
I USA däremot är det stort aja baja att göra så. Har själv blivit tillrättavisad flera gånger när jag försökt mig på det där.
Vet inte riktigt vad det beror på, men det enda jag kan komma på är att amerikanarna är dåliga (ovana) på att backa och därmed riskerar att paja pumpen...
