Problem vid varm motor!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Problem vid varm motor!

Inlägg av banka »

Hejsan,

Första turen för i år är avklarad och till min glädje utan större problem =)

Hon hoppade igång fint efter lite tjatandes på startern o sen gick hon kanon!

Problemet kom först efter en 20-25 minuters åkande (cruising). Den börjar tveka precis i det ögonblicket man ger gas, men bara exakt under den tidpunkten. Hur fin som helst på tomgång och inga tendenser till att dö. Förgasarn är nyjusterad så jag tvivlar på att problemen ligger där. Känns som om den får för lite/mycket bränsle precis när man ger gas, när man kommer förbi tvekandet och möter med mera gas så drar hon på som vanligt, enbart en viss tvekan precis vid pådrag.

Vad kan problemet vara? Tändsystemet är nytt med diverse saker bytta: Detta uppstår bara efter en tids åkande, ej när den e kall.

Stift
Kablar
Fördelare (brytarlös org.)
Tändspole

Motor är en 350 med en holley 650 fugge

Förslag och ideer mottages tacksamt =)

MVH Danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Låter precis som det jag hade på min innan jag bytte förgasare. Precis när man trycker till på gasen så dör/tvekar den lite innan den drar på fint igen.

Tror att det är förgasaren som behöver få sig en översyn.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Kan få för lite soppa med. fuel starvation..
-69, 502, Coupé
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

- Kolla om du har hel(a) backventil(er) i accpumparna. (Lite brunt "papaply" i baljan på undersidan av flottörhusen) samt att länkagen är tajt justerade, så det inte finns glapp.
- Är det en original eller lätt trimmad motor och du har köpt en beggad 'skruvad' fugge. Kolla då så inte trottelbladen är borrade för då blir transferportarna fel. (Svetsa igen hålen)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

StingrayRacing skrev:Kolla då så inte trottelbladen är borrade för då blir transferportarna fel. (Svetsa igen hålen)

//Lasse
Bättre att limma med Epoxy,inte lika stor chans att man sabbar bladen.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Inlägg av banka »

Tackar för tipsen, ska kika över förgasarn i helgen!!

MVH Danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Gissning nu, rätta mig om jag har fel......

Om problemet uppstår bara när motorn är varm så borde det väl vara för mycket bränsle, eller?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar