Hej behöver tips på varför mina låda/koppling krånglar.
När bilen är kall kan jag INTE få i vxl. på min C4 med Manuell låda. Har jag en växel i när jag startar känner jag hur bilen börjar rulla precis som man skulle köra på startmotorn. Jag får DRA i växlarna med våld för att komma iväg men efter ett tag funkar allt perfekt. Men kör jag länge, alltså långa stäckor i samma växel. kan problemt komma igen om jag stannat. Verkstan säger det beror på kylan o oljan vilket jag INTE tror, eftersom den rullar framåt så fort man vrider nyckel med en växel i = kopplingen eller? Har någon ett tips på vad som är paj så jag kan ta hem rätt grejor från USA
Byt verkstad. Får du vålda i växlarna har du inte mkt synkringar kvar snart! Verkar som om din koppling draggar grovt om bilen vil dra med kopplingen nedtryckt. Antar att kopplingen är luftad enligt konstens alla regler? Inga läckage eller svällande hydraulslangar? Om detta är OK kan det vara ex att lamellen kärvar på ingående axeln eller att den "sugs fast" vid svänghjulet/tryckplattan pga den överhettat eller har olja på sig...
Din pilotbussning troligtvis är skuren. blir de symptomen då den släpper från axeln när den slirat i veven. värem gör att den sedan fastnar i vevaxeln igen.
Borja dock med att blöda slaven så att det inte är så enkelt så att den inte kopplar ur ordentligt. men jag tror inte att det det är så.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Verkstan har inte haft inne bilen så jag skall inte byta verkstad än i alla fall. har bara beskrivit problemt och de trodde det vart oljan. Men jag vet det inte är oljan undrade bara om någon utifrån min beskrivning kunna tala om precist vad som är dåligt med kopplingen?
Brukar anlita Sjölands i Göteborg. Ingen ide ni beskriver en massa om hur jag skall göra eller kolla då jag har tummen mitt i hand Tänkte bara ta hem den eller de delar som behövs om någon säker kunna säga vad det berodde på?
Jag håller med om du bör "lufta" systemet ordentligt först.
lite läsning hittar du hos zfdoc
Kör inte med bilen ,lådorna växer inte på träd.Behöver du köpa ny dual mass koppling så hittar man dom ofta på ebay.
Lådan skall ha bmw/castrol 10/60 -säljs bara av bmw svindyr.
Samma motorolja som i en nyare M5:a.
Jakobsson skrev:Jag håller med om du bör "lufta" systemet ordentligt först.
lite läsning hittar du hos zfdoc
Kör inte med bilen ,lådorna växer inte på träd.Behöver du köpa ny dual mass koppling så hittar man dom ofta på ebay.
Lådan skall ha bmw/castrol 10/60 -säljs bara av bmw svindyr.
Samma motorolja som i en nyare M5:a.
mvh
Pelle
-90 CAB ZF6
Vilken olja använder Hedin, sjölands mfl. då? Ska läman in bilen sen då får vi se vad problemt är.