Ännu mer startmotorproblem, tar det aldrig slut???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Ännu mer startmotorproblem, tar det aldrig slut???

Inlägg av Don Tomaso »

Hej

Skulle starta upp igår kväll efter vinterns pyssel. Startmotorn (original) går runt och efter några försök startar motorn (Har donat med förgasaren bla. + nya headders), men den dör ganska snart , har ju inte gått på hela vintern. Sen började det, startmotorn började att hacka som en kulspruta och slutade att dra runt. Verkar som solenoiden slår till och från ideligen. Den har aldrig missat innan under de sex år jag haft bilen.
Någon som kan ha en ide om vad det kan vara, jag hann bara kolla kablarna lite grann men inget satt löst på startmotorn i alla fall.
Skall man lägga något krut på det eller är det bättre att köpa ny ministarter och gå igenom kablarna. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

E batteriet laddat?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Jag hade laddaren på tills för tre veckor sedan (ctek) så det borde vara fullt men man kan ju aldrig vara säker. Ska prova att ladda igen.

Det är inte det vanlig "mesklicket" som när batteriet är slut utan drevet går in och sedan släpper det igen om och om igen tills jag släpper startnyckeln. Motorn går runt "kugge för kugge"
Thomas Sjöström CCS 901
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

Ministartern från x-parts är nog bland de bättre köpen jag gjort! Inga som helst startproblem efter det, dessutom är den mindre och lättare =) Så den kan jag varmt rekomendera.

På ditt problem låter det som om batteriet inte har tillräckligt med kräm och soleniden bara klickar. testa o ladda batteriet först. Fortfarande samma problem? Kravla under o se så att drevet kommer in rätt o.s.v.

MVH Danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Startmotor

Inlägg av Günter »

Hej!

Utan att vara expert på något sätt så skulle jag byta batteri om du inte har gjort det de senaste åren. Jag bytte till ett högeffekt batteri "Optima" och sedan dess har jag inte haft några problem med starten. Innan var det omöjligt att starta om motorn var varm. Ett annat problem som folk glömmer är att kablaget till startmotorn blir "utslitet" med tiden. Att byta den kan göra underverk. Det jag personligen skulle testa sist med är just att byta startmotor! Men så är jag enormt lat. :shock:
Günter
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Startmotor

Inlägg av GETWET »

Joinar där, att byta kablar görs nog för sällan och till slut ställs man inför problemet att det blir svårstartat och skyller då på starten. Att byta kablar, både jord och plus och likaså den där "tråden" från generatorn till något betydligt grövre gör underverk. Men använd kvalitetskabel.
Günter skrev:Hej!

Utan att vara expert på något sätt så skulle jag byta batteri om du inte har gjort det de senaste åren. Jag bytte till ett högeffekt batteri "Optima" och sedan dess har jag inte haft några problem med starten. Innan var det omöjligt att starta om motorn var varm. Ett annat problem som folk glömmer är att kablaget till startmotorn blir "utslitet" med tiden. Att byta den kan göra underverk. Det jag personligen skulle testa sist med är just att byta startmotor! Men så är jag enormt lat. :shock:
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

getwet

Inlägg av Günter »

Jag måste ge dig 100 % rätt i ditt påstående att man skall byta kablage. Det är ett av de större felområdena med gamla kablar. I gamla hus snackar man om ålderstigna kuloledningar men aldrig att man hör att folk har insett att deras gamla kopparledningar i bilarna har blivit trötta. Kom ihåg att det är fan så fycket billigare att byta kabel än att byta till en av dessa fantastiska ministarterna. Dessutom funkar det med ninistarters bara tills kabeln inte släpper igenom nog ström för ministartern heller. Högkvalitékabel och bra batterierier är rätt medicin om det inte är så att ni är ute efter att impa på polarna endast.

ohh just det ja burna rubber inte era pengar!!
:twisted:
Günter
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Har också tänkt på batteriet och kablarna men inte hunnit göra något ännu. Kommer att byta batteri + nya kablar. tack för hjälpen 8)

Kommer att börja med nya kablar
Senast redigerad av Don Tomaso den mån apr 07, 2008 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Sjöström CCS 901
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: getwet

Inlägg av GETWET »

Många som lagt ut massor med pengar på en ministarter istället för att byta kablar, som oftast är det egentliga problemet. Hårt trimmade motorer kanske behöver det, men vi som åker standard eller liknande behöver absolut inte något annat än en vanlig billig start.

Ett bra tips är att kolla hur böjbara kablarna är, är dom stela så är det troligen dags att byta. En ny kvalitetskabel är mjuk och smidig.

Börja i den änden, alla våra C3or är på tok för gamla för att behöva åka runt med gammalt skit till kablar, deras tid är ute för mycket längesedan.

När man ändå håller på så byt även laddkabeln som oftast är skrattretande lik en sytråd.
Den kan du dra direkt från generatorn till batteriet. Jag använder mig av en 25 kvadratare till den, och 50 kvadrat till start och jord.

I mitt fall så lät jag ett företag göra samtliga kablar för att få det riktigt gjort, täta vid kopplingar och bra lödningar. Tror jag betalade ca 350-400 kronor för allt.

Resultatat är att starten aldrig tvekar längre, vilket jag hade stora problem med tidigare innan kabelbyte, trots headers och lite vassare motor, samma batteri och samma start.....

I min Cheva van som tidigare drogs med ständiga startproblem med varm motor, där starten knappt gick runt snurrar nu hur lätt som helst oavsett temperatur, även den med lite mer skjut i snurran än original, samma batteri och samma start.......
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar