
För högt HC!
-
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
- Ort: Varberg
För högt HC!
Hej! nån som har nått tips för att få ner HC till besiktningen. Var på bilprovningen i dag och hade trots aspen miljöbensin o tjuvluft 250 i HC på tomgång, sägas skall väll att motorn ej är riktigt "orginal" längre
Men som sagt kanske någon har nått knep

tja du kan ju alltid testa å ...
hälla i en massa metanol eller E85 i tanken...40/60..(funkar jämt)
sänka tomgången
lite mer seriösa tips är väl att
byta tändstift
byta oljan
byta luftfiltret
byta termostaten
byta kattalysatorn (om den är gammal)
lycka till
hälla i en massa metanol eller E85 i tanken...40/60..(funkar jämt)

sänka tomgången

lite mer seriösa tips är väl att
byta tändstift
byta oljan
byta luftfiltret
byta termostaten
byta kattalysatorn (om den är gammal)
lycka till

C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Kolla på Bettan här!
-
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
- Ort: Varberg
hmmmm!
Är det inte så att E85 sänker Co men kan höja HC värdet? Katarna är nya men små o sitter lite långt bak tackvare long tube headers så kanske riktigt varmkörd kan vara bra, skall testa. Med stiftbyte Forsberg , tänkte du på nån speciell hårdhet eller mjuket skulle påverka HC ?
Bade CO och HC var hogt pa min forra C5 med kompressor, men jag fick ner vardena med E85, fick dock tanka i ganska mycket. Borjade med lite men fick oka % satsen hela tiden, tog ett bra tag innan jag fick nagon forandring alls, vekade som om datorn justerade upp mangden bransle till det inte gick mer, sedan borjade jag se resultat, men bilen borjade ga markbart samre, men vardena kom ner sa jag precis klarade besiktningen. CO landade pa 0,5 precis och HC pa 90 nagot..
Men har oxa hort att aspen ska funka bra.
For se om vardena blir battre pa C6:an nu. Men det maste val ga att mappa bilen sa vardena blir ok pa tomgang och 2500 rpm?? Eller??
Men har oxa hort att aspen ska funka bra.
For se om vardena blir battre pa C6:an nu. Men det maste val ga att mappa bilen sa vardena blir ok pa tomgang och 2500 rpm?? Eller??
HC blir inte bättre med E85 eller annat bränsle, det är oförbränd soppa oavsett sort som mäts, en kam med mycket overlap ger mycket HC.
Du ska inte sänka tomgången som någon skrev, höj den istället så långt det går, vill minnas att det är 1250rpm på C5an. Riktigt heta kattar är ett måste om du har en vass kam och rullar in på besiktningen.
Vi är på gång och ska skaffa en 5-gas analysator så vi kommer kunna mappa tomgången så optimalt som möjligt med avseende på utsläpp men det går inte att trolla med alltför vassa kammar. Ett tips är att ersätta X-pipan(om du har en sån) med en singel kat vid besiktning, dvs istället för X:et sitter det en kat.
Du ska inte sänka tomgången som någon skrev, höj den istället så långt det går, vill minnas att det är 1250rpm på C5an. Riktigt heta kattar är ett måste om du har en vass kam och rullar in på besiktningen.
Vi är på gång och ska skaffa en 5-gas analysator så vi kommer kunna mappa tomgången så optimalt som möjligt med avseende på utsläpp men det går inte att trolla med alltför vassa kammar. Ett tips är att ersätta X-pipan(om du har en sån) med en singel kat vid besiktning, dvs istället för X:et sitter det en kat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
- Ort: Varberg
Anders, menar du både racekattar o extrakat?
Jag har LG longtube headers "som jag köpte av dig i sommras" och x-pipe monterad efter racekattarna. Om jag förstår dig rätt så skall jag sätte en extra singelkat efter mina racekattar? Är det för att en kat blir varmare? Nån speciellkat?
M.V.H Björn
M.V.H Björn
Re: Anders, menar du både racekattar o extrakat?
Har gjort det på en bil och den fick vi igenom besiktningen. Att vi satte en katt är egentligen av två anledningar, först att den blir varmare och för att det var billigare ... det är ingen specialkat utan en gammal original kat vi satte dit. Ta med din x-pipa och en original katt ell. race kat och be tex Ferrita bygga en pipa motsvarande x-pipan men med katten mitt i.Björn Friberg skrev:Jag har LG longtube headers "som jag köpte av dig i sommras" och x-pipe monterad efter racekattarna. Om jag förstår dig rätt så skall jag sätte en extra singelkat efter mina racekattar? Är det för att en kat blir varmare? Nån speciellkat?
M.V.H Björn
Det är inga garantier att det får din bil igenom besiktningen men värdena sänks ordentligt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se