VaraRAM vs Blackwing luftfilter vad ger bäst effekt?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie

VaraRAM vs Blackwing luftfilter vad ger bäst effekt?

Inlägg av Twisted »

Är det någon som har koll på om ett VaraRAM ger bättre effekt än ett Blackwing luftfilter?

Har sökt runt på forumet och åsikterna verkar gå isär en hel del, vissa påstår att VaraRAM ska ge 20-40hk andra att det ska ge 10-15, hur står sig ett blackwing filter mot VaraRAM?

Kom på en annan fråga, har bytt från original filter till Blackwing och från original avgassystem till Borla Stinger, har inte bytt x-pipe och headers ännu (blir nog nästa vinter)
Jag antar att det inte är någon ide att mappa om bilen förrän jag bytt x-pipan och headers också?

Tacksam för svar.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: VaraRAM vs Blackwing luftfilter vad ger bäst effekt?

Inlägg av Bobrob »

Twisted skrev:Är det någon som har koll på om ett VaraRAM ger bättre effekt än ett Blackwing luftfilter?

Har sökt runt på forumet och åsikterna verkar gå isär en hel del, vissa påstår att VaraRAM ska ge 20-40hk andra att det ska ge 10-15, hur står sig ett blackwing filter mot VaraRAM?

Kom på en annan fråga, har bytt från original filter till Blackwing och från original avgassystem till Borla Stinger, har inte bytt x-pipe och headers ännu (blir nog nästa vinter)
Jag antar att det inte är någon ide att mappa om bilen förrän jag bytt x-pipan och headers också?

Tacksam för svar.
Jag tror att du får bäst input från amerikanska forumet. Jag håller med om delade meningar. Vi väntar på en seriös och oberoende testning av prestanda före och efter dynotest/rototest.

Här är länken till amerikanska forumet: http://www.corvetteforum.com/

...men bilen känns skön efter VARARAM-monteringen!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Jag tror nog att VaraRam e det man ska ha, mitt VaraRam och en liten tub i bakluckan ska enligt tillverkaren ge minst 120hk! :lol:

Bild
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie

Inlägg av Twisted »

OK, får avvakta och kolla vad dyno testet säger då.
Antar att det bilen andas bättre oavsett om man monterar Vararam eller Blackwing kontra original filter dock.
Ralph
Rookie
Rookie

Vararam

Inlägg av Ralph »

Jag har monterat Vararam. Jävligt att montera men funkar bra.

Det man skall komma ihåg är att effekten skall komma av att man bygger upp ett tryck på motorns sugsida eller i varje fall slipper undertrycket. En del hävdar att bilen går magrare med dessa "insug" vilket kan vara en förklaring.

Du måste mao köra bilen i >100km/h för att kunna märka effekten.
Fläktarna på rullande landsvägen/Rototest ger sannolikt inte den effekten.

Men som sagt kolla upp forumen finns massor av läsning.
Ommappning av bilen kan kanske också hjälpa men måste då också göras men bilen ute på vägen!

701 Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Ja jag kommer ihåg när vi budgettrimmade i min ungdom, konceptet var enkelt.

1 Rävsvans i antennen
2 Tärningar i backspegeln
3 Såga ett jack i avgasröret före ljuddämparen
4 Glöm för all del inte att ge lite gas mellan växlingarna

Jäklar vad det gick :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Twisted skrev:har bytt från original filter till Blackwing och från original avgassystem till Borla Stinger, har inte bytt x-pipe och headers ännu (blir nog nästa vinter)
Mappa om för så lite, är det nödvändigt :?: :roll: :shock: :?:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

forsberg skrev:
Twisted skrev:har bytt från original filter till Blackwing och från original avgassystem till Borla Stinger, har inte bytt x-pipe och headers ännu (blir nog nästa vinter)
Mappa om för så lite, är det nödvändigt :?: :roll: :shock: :?:
Ingen mening att mappa om när du byter luftfilter, visst ger det lite men det blir många kr per hk.

Angående ökat tryck i insuget vid höga farter med VaraRam så är det bara klassisk amerikansk marknadsföring, jag har mätt trycket i insuget i upp till 250km/h och skillnaden är minimal, sök också på amerikanska forumen där du hittar att det även matematiskt bevisas att den lilla insugsarean i fronten inte kan ge någon så kallad Ram effekt.

Därmed inte sagt att VaraRam är dåligt, det hör till de bättre kalluft insugen och det har ett av de enklast åtkomliga filtren.

Jämfört med Blackwing så tar det kalluft utanför bilen medans Blackwing tar varm luft under huven, de graderna gör ingen jätteskillnadmen den finns där.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar