Regskylten - Polisfavorit !

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Regskylten - Polisfavorit !

Inlägg av Jonne »

Jah då fick jag första bötern pga nummerplåten " ej väl synlig under färd".
Hade precis lämnat Vettesmåland med mitt nya avgassystem mitt i mörkaste Småland och puttrade på i kanske 150 på 90 väg då jag kom ikapp 2 hojsnutar. efter en del blängande i backspegeln så vinkade dom in mig och polarn till kanten.
Strax efter kom en snutbuss oxå med 2 till (troligen hela Smålands resurser). Hojsnutarna körde "god cop - bad cop" då den ena tyckte att "d e bara o skruva fast den där den ska va", och den andra reste sig smilande från nosen o sa att detta skulle han kunna tjäna pengar på över nätet....
Plåten hänger i gummi så den försvinner i ca: 60km men hänger där snyggt när man står stilla.
Den justa snuten tipsade om att ansöka om små klistermärken med regnr från Vägverket, någon som provat?
Fick 300 i böter och ett papper på att fixa själv inom en månad, vad händer efter en månad om jag blir stoppad igen? :shock:
E rätt nöjd med 300 med tanke på hastigheten men skylten får nog hänga kvar i gummit. :wink:
LEV SNABBARE !
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Regskylten - Polisfavorit !

Inlägg av LW »

:shock:
Å jag som fick ett föreläggande om att fixa min skylt.. under crusingdagarna på lokala orten!

(skylten hängde på läppen i det skedet)

Fixade med att skruvad dit 2 st gångjärn.. just för att skylten skall kunna flexa vid de lokala farthindren av typen ALPTOPPAR, som byggts upp mitt i gatan :?

(sen att den försvann vid 30 km vart väl mindre bra, har laddat på ett par vikter så nu är det kanske 50 km har kollat ännu)

hmmm ..verkar som jag kanske åker på 300 kr en vacker dag jag med..

men 300 kr får man ta den dagen.

Risken att du blir stoppad är ju inte så stor.. jag hade gett fan i det.

sörjer med dig.. och din böteslapp :(
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Schon »

Själv har jag kört utan skylt sen inregistreringen i Sverige för 4 månader sen. Har inte funnit en bra lösning ännu :idea:
Till hösten kommer det att kosta 2000 :evil: enl senaste lagförslag, så det är väl bara att fixa antar jag.

:lol: :lol: :lol:.
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av LW »

Schon skrev:Själv har jag kört utan skylt sen inregistreringen i Sverige för 4 månader sen. Har inte funnit en bra lösning ännu :idea:
Till hösten kommer det att kosta 2000 :evil: enl senaste lagförslag, så det är väl bara att fixa antar jag.

:lol: :lol: :lol:.
Japp detta med höjning är oxå vad jag hört....

Men vi har ju skylten på plats (under ett antal km) och detta kan förmodligen stoppa lagens långa arm när man kör i stadtrafik :lol:

Utan skylt så hade jag fått böter oxå... men för att jag hade min på "läppen" så blev det endast ett föreläggande att "fixa"..så skylten syndes bättre
Och nu är det ju fixat med gångjärnen :D , har mött "gubbarna i centrum ett antal gånger och ej blitt stoppad ännu..

när är ju en tidsfråga... :wink:
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Ja nu har jag pratat med vägverket men att få ett klistermärke istället gick inte alls, det var bara för skooter och aldrig för personbil.
Dom kunde inte heller svara på var gränsen för förlångt in under bilen gick. Det var upp till polisen. :shock:
Om man befinner sig några meter från bilen och kan se plåten tydligt så ska väl fan det duga? :evil:
Såg en kille som hade satt en spjällmotor till plåten på nåt sätt så han kunde hissa undan den när han ville och ha den fast nere annars. :idea:
Kan bara ha den strax in under så skulle det vara en lösning. :D
LEV SNABBARE !
Användarens profilbild
silver
Rookie
Rookie

Klisterskyltar

Inlägg av silver »

Jag blev stoppad i en kontroll utan skyllt i fram.
Polisen som stoppade mig var rätt så skön! enligt honom så finns bara en i sverige som fått dispans på liten klisterskylt, nämligen chefen...kungen på nån racklig posche eller så.
Bara att tugga i sig vissa har alla förmåner...
Användarens profilbild
Flaschcar
Nykomling
Nykomling

regg skylt..

Inlägg av Flaschcar »

jag har själv inte någon skylt fram.. har aldrig haft å kommer heller inte å ha.. har bara fått böter..1 gång och. det var på vallåkra träffen... men då tog de in alla bilar som såg lite udda å stylade ut... verkade som de behövde extra kassapengar...

Däremot har jag roterande skyltar där bak... om ni har sett james bond så förstår ni... faktiskt mycket praktiskt...ett enkelt knapptryck å där vrids fram en annan skylt... :D
NO TURBOSHIT !!!!!!!
JUST REAL "POWER"

LOVE THE CORVETTE FOR THE EIGHT, AND FOR LIFE.......
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

skylt

Inlägg av jonce »

Hej! Jag förstår inte vitsen med din "lösning" för inte vill man väl köra omkring med en FALSKSKYLTAD CORVETTE. :? :?
Användarens profilbild
Flaschcar
Nykomling
Nykomling

skylt

Inlägg av Flaschcar »

i stället för att betala för en personlig nummerskylt som man sen får ha i 5 år eller nått, som man kanske tröttnar på .. .....därför har jag en del skyltar som jag skiftar mellan... ex- corvette. hubbe. c5.. jocke..m.m har juh alltid orginal + 2 st som där står något annat på... det är både bra om man blir jagad och om man ställer ut å inte vill visa sitt regg nr...skall lägga upp en liten film när jag har tid.... :)
NO TURBOSHIT !!!!!!!
JUST REAL "POWER"

Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Hur har du byggt 'snurran'?? Bilder, så man ser hur det ser ut.... 8)
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Hittade detta via vägverkets hemsida.

Brott mot vägtrafikregisterförordningen (2001:650) 7 kap 8 §.
Det kostar från 1 Oktober 1500 kr att inte ha skylt fram, eller ej väl synlig under färd så den lätt kan avläsas. :evil:
Nu får man budgetera om skyltkontot lite. :shock:
Någon som har en ritning på hur man fixar motorstyrd skylt ?
Jag har sett en men vet inte hur det var byggt.
LEV SNABBARE !
PG
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PG »

Saknas dock definition av vad som är "väl synligt"... jag har bollats mellan Polisen och Vägverket ett 15 tal varv utan att någon kan svara mer än att det är respektive tjänstemans bedömning som gäller. Kör själv med 2 skyltar fram sedan besikningen i våras, en på "läppen" och en under kåpan. Skulle jag bli stoppad för att skylten på läppen ej anses vara väl synlig leder detta endast till åläggande om åtgärd av felet och efterföljande omkontroll, men åtgärden fixas direkt genom att ta bort kåpan :D
Har ännu inte blivit stoppad och behövt prova det, men efter granskning av många lagtexter skall detta hålla så länge det saknas definition av "väl synlig".
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Den enda i Sverige som har dispans för att använda ett klistermärke som regskylt är Kungen. Sitter tydligen på en av hans Hitlerpulkor.
Kasta inte bäver i trähus.
arvekula
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av arvekula »

har kört utan skylt fram lika länge som jag har ägt min c5a. har sldrig blivit stoppad för det.
åkte fast för fortkörning en gång, men dom sa inget om skylten.

eftersom skyllten gör bilen så ful är det värt böterna man ev. får nån gång per år. ..tycker jag..
Camaro Z28 -> Corvette C5 -> .. får vi se till sommaren
David
Nykomling
Nykomling

Inlägg av David »

Jepp, så var det min tur att åka dit för skylten fram...blev stoppad för 2v sedan vid en hastighetskontroll, enbart pga skylten.
2 nitiska sheriffer cirklade runt bilen som hungriga hajar ett par varv, i jakt på ytterligare saker att anmärka på, men de hittade inget.
Sen samlades de framför kärran, varpå förjande konversation utspelade sig:

Snut: "Din skylt syns dåligt framtill"
David: "Ja...kanske det" (den sitter på spoilern)
Snut: "Hur har du tänkt att en hastighetskamera ska kunna fotografera den?" (korkad fråga!)
David: "eeeehhh...det är väl inte mitt bekymmer?"

Mitt svar på den frågan gjorde nog inte saken bättre, så jag åkte på 300:- i böter. Jag hade iofs tur i oturen, för samma "brott" hade kostat mig 1500:- om jag åkt dit en vecka senare...

Så nu åker jag runt med ett protokoll från en flygande besiktning, med en anmärkning på skylten. Hoppas att detta protokoll kan rädda mig från ytterligare böter nästa gång, för jag tänker ICKE skruva i fronten!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: skylt

Inlägg av forsberg »

Flaschcar skrev:...skall lägga upp en liten film när jag har tid.... :)
Skrivet: Ons Aug 16, 2006 13:23

...du verkar ha mycket å göra.. :shock: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie

Inlägg av Twisted »

Fick böta 1500:- i höstas, snuten tog mig under Wheels Nats cruising i Umeå.
Hade ingen skylt fram och på snutens reaktion kunde man trott att jag rånat en bank eller begått mord....
Konstiga var att han lät bilen efter passera, i den satt 7-8 pers å hinkade öl utan säkerhetsbälten, sittande på ryggstödet (nercabbad jänkare)....
Sved väl i ögonen på polisen att en ung kille kom i en Corvette :evil:
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Men, det här blir ju bara så snyggt!

Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

smaken är som baken :shock: 8) :roll:
Bild
Kolla på Bettan här!
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av MackeC5 »

forsberg skrev:smaken är som baken :shock: 8) :roll:
Bild
Min smak ligger nog mest hos din montering Forsberg :) Hur har du monterat den, med stag eller vad? Man vill ju inte skära bort corvetteloggan, speciellt inte om man har "letter set" i krom :D
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:smaken är som baken :shock: 8) :roll:
Bild
Snyggaste lösningen , helt klart! Man vill väll inte förstöra
Corvette loggan i nosen? 8)
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
nop
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av nop »

Robert har inte kapat bort sin corvettelogga, han har varit mycket fiffigare än så.
det är en ny kåpa som är genomskinlig med skylten monterad på insidan som sedan är lackad!! Så nära oslagbart de kan bli, (lagligt) ! :D
C5 targa
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av MackeC5 »

nop skrev:Robert har inte kapat bort sin corvettelogga, han har varit mycket fiffigare än så.
det är en ny kåpa som är genomskinlig med skylten monterad på insidan som sedan är lackad!! Så nära oslagbart de kan bli, (lagligt) ! :D
Man ser fortfarande inte corvetteloggan :?
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

MackeC5 skrev:
nop skrev:Robert har inte kapat bort sin corvettelogga, han har varit mycket fiffigare än så.
Man ser fortfarande inte corvetteloggan :?
Har ju gott om Corvette-logga i laserskuret rostfritt där bak + en banner på vindrutan, så det syns ju tydligt att det är en Corvette även för den oinvigde Saab Turbo-busen som jag körde om i 180 på Vaxholmsvägen.

Sen tror jag att det är viktigt att inte skärma av luftströmmen in till kylaren - kan möjligen få negativ effekt - eller kör du med gångjärn?
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Bobrob skrev:Sen tror jag att det är viktigt att inte skärma av luftströmmen in till kylaren - kan möjligen få negativ effekt - eller kör du med gångjärn?
som sagt smaken är som baken... :shock:
finns många håll å se detta ifrån..jag får förmodligen in mindre mängd flugor i luftintaget som i sin tur täpper igen kyl kanelerna i kylaren...å då blir det ju genast positivt :roll: :lol: :lol:
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Flaschcar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Flaschcar »

hej .. har själv heller ingen skylt fram å har bara blivit bötfälld en gång på 3 år...(vallåkratfäffen) 400 i böter för skylten.. annars har manblivit stoppad men de har inte sagt något...

har 3 st skyltar bak också... typ jamesbond.. he he bara trucka på knappen så skiftar jag mellan 3 olika skyltar.. gevist är en orginal...
NO TURBOSHIT !!!!!!!
JUST REAL "POWER"

forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Flaschcar skrev:har 3 st skyltar bak också... typ jamesbond.. he he bara trucka på knappen så skiftar jag mellan 3 olika skyltar.. gevist är en orginal...
du skrev för evigheter sen att du skulle lägga upp en film om detta.. :?: :roll: :shock:

vore kul å se :lol:
var har du köpt den :?:
Kolla på Bettan här!
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jari »

Flaschcar skrev:hej .. har själv heller ingen skylt fram å har bara blivit bötfälld en gång på 3 år...(vallåkratfäffen) 400 i böter för skylten.. annars har manblivit stoppad men de har inte sagt något...

har 3 st skyltar bak också... typ jamesbond.. he he bara trucka på knappen så skiftar jag mellan 3 olika skyltar.. gevist är en orginal...
Spännande den vill ju se.....
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Bobrob skrev:Men, det här blir ju bara så snyggt!

Bild
Mötte polisen i Täby idag. De vände snabbt och jagade ikapp mig. När det blev grönt vid nästa rödlyse, så slog de på blåljuset. Jag som alltid håller god uppsikt bakåt såväl som framåt, svängde in på nästa busshållplats med polisen hack i häl. Båda poliserna kliver ut, den ene ville börja med att kolla körkortet, medan den andra tittade på fronten (Musse Pigg och min specialnummerplåt).

Bild[/quote]

"Vi stoppade dig för vi trodde att du hade en påklistrad olaglig nummerskylt, MEN den här ser ju ok ut, så du får köra vidare Herr Palmqvist!"

I sanningens namn skall jag väl säga att jag bytt ut den stukade Playboykaninen (som grannarna klagade på) mot en glasögonprydd Musse Pigg med fingret uppe - det var väl det som retade polisen först.

MEN det viktigaste, nummerplåten bakom en Acrylic License Plate Cover är OK!
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Bobrob skrev:MEN det viktigaste, nummerplåten bakom en Acrylic License Plate Cover är OK!
bara för att en polis säger det så innebär ju inte det att det är ok i lagens mening.. :roll: :shock:
de e precis som hos bilprovningen ibland går det ibland inte 8) :lol:
Kolla på Bettan här!
Skriv svar