Navigator - svenska kartor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
jox_vette
Nykomling
Nykomling

Navigator - svenska kartor?

Inlägg av jox_vette »

Är det någon som vet hur man får tag i svenska kartor till C6ans GPS/Navigator?

Har hört någonstans att det "inte går", men det låter konstigt. Klart att det måste gå...

Eller?
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag har försökt, men USA kartor går bra att få uppdateringar på, vad man nu ska ha dom till ?
hoppas någon annan lyckas bättre :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
jox_vette
Nykomling
Nykomling

Sverige

Inlägg av jox_vette »

Bilen finns ju i Sverige, så det BORDE gå?

Den som tillverkar kartorna (Navitech?) borde ju ha europeiska kartor isåfall...
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Pratade med en Z06 -06 ägare i lund, som säger sig kan använda svenska karta till sin gps, fast hans bil var usa import.
Kanske han behövde byta ut något eller göra något specielt.

Men det ska gå vad jag vet, klart man ska kunna beställa nya skivor av man blir av med sin gamla eller liknande ?
Bara till att ringa och kolla..
Jag kan posta här igen när jag har pratat med han närmare.

// André
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie

Inlägg av Corvgubben »

Borde dom inte veta det på GM, Svenska Bil i Akalla vid Sollentunaavfarten dom e ju svenska generalagenter. Dom måste ju leverera sina Vettar med svenska kartor. Det finns ju en bra corvettekille som heter Dennis där på verkstan. Kan ju höra med honom / Carle :lol:
I himlen kör alla Corvette!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Kanske det här kan räta ut en del frågetecken :wink:

1. Where can I buy map updates for my DENSO navigation system?

DENSO is primarily an OE (Original Equipment) supplier, jointly developing and supplying products directly to car manufacturers for factory fitting. Navigation systems are an OE item. In such cases the agreement DENSO has is that the manufacturer takes responsibility for all aftersales service for the vehicle and its individual components. DENSO doesn’t sell directly to the public and therefore we don’t have the resources in place to deal effectively with end consumers.

In the case of navigation this mean the car manufacturer is responsible for organizing and supplying new disc updates. This is often done via a third party company and DENSO is not necessarily informed about this.

You local authorised car dealer should be your first point of contact. If they are unable to help, we advise you to check the car manufacturer's website and contact their Customer Care hotline. As a last resort you could try the website www.navteq.com a company which provides map data disks compatible with most of DENSO’s navigation systems.

2. I have an imported vehicle from North America with a DENSO navigation system. Where can I buy disks for Europe?

Unfortunately the navigation systems fitted in North American vehicles are different to Europe. The US systems work on different map data and functionality which causes an incompatibility between the US and EU systems. For example the US do not have the RDS or TMC functions and therefore the inputs for antenna as well as the hardware itself is different.

In most cases we don’t have any discs with European coverage for such systems. The discs we produce for Europe are only suitable for European Original Equipment fitted navigation systems.

As a last hope, there is an independent supplier who makes generic discs compatible with a wide range of navigation systems. They might be able to help. The website is
www.navteq.com.
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
kakariki
Nykomling
Nykomling

Navigator-svenska kartor

Inlägg av kakariki »

Autovillage lär kunna fixa det
Mr Dirkschneider
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Mr Dirkschneider »

Om det inte går att få den att fungera med europa kartor. Så undrar jag om den som sitter i från USA är en vanlig dubbel-din storleks apparat? För om det är så så skulle man ju kunna sätta in nån som den här eller liknande.
http://www.mds.se/?artnr=AVICHD3BT

http://www.mds.se/?artnr=max973hd
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ashish Patel »

Jag har köpt min av GM i sverige med svensk / europa karta för den som vill bränna av en kopia. Hör av er i sådana fall. Vet dock ej om modulen i GPS:en (mjukvaran) måste bytas för att den skall kunna läsa av sverige skivorna?
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Jag har nu äntligen fått tummarna loss och lånat kompisens Navi skiva, hans skiva är till sin C6 Cab -06.
Jag satte in den i min C6 Z06 -07 och den laddar och allt.

Man ser var man är, var alla bensin stationer är.
Men när den ska beräkna rutten till en destination, så står det bara "unable" , så frågan är, behöver jag en 07 skiva då eller ?

Allt fungerar med navin, men den vill ej beräkna rutten...
Ska man ställa om något kanske ?

Hade varit bra med lite svar, det SKA gå att få igång den, men vet inte om jag behöver en 07 skiva, eller behöver göra om nått.

Updater mig gärna ni som vet.
Återkommer så fort jag vet nått mer.
Såhär såg skivan ut jag fick låna:

Bild

MVH
André
sveson655
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sveson655 »

Och vad säger DENSO :shock: ?

S-Å
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Börjar tro att man måste koppla om något bakom Navigationen, eller ställa in något specielt, för nu har jag en 2008 skiva, samma resultat som 2006 skivan, dom är båda original såklart, om det nu skulle spela någon roll för navigationen.

Så något måste göras för att det ska fungera.
Står bara när den ska beräkna rutten, "Unable to calculate route".
Kanske finns någon knapp eller man måste välja region på baksidan av navin ?

Någon som vet hur man ska gå till väga ?
Den fungerar ju som sagt, men inte när man väl väljer navigera till.

// André
AH69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AH69 »

Jag har en skiva ifrån min europasålda 07:a som jag har gjort backup på och provade den som hastigast i min fars usa importerade 08:a
och det verkade fungera precis likabra som i min bil (provade 2 adresser utan problem).
Kan det vara skillnad på varifrån i USA bilen kommer från, för det kan ju inte vara skillnad på original GM skivorna?
För vi har inte gjort några inställningar med bilen, bara stoppat in skivan i naven och kört?!
Skulle däremot vara intresserad av att få låna en 08:a skiva av någon vänlig själ? :)

Här en scannad bild av min skiva (2007):

Bild
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Kan det vara så att det är skillnad ifrån C6 och C6 Z06 modellernas navi ?
Något måste det vara, tror inte det är skillnad var ifrån USA bilarna kommer ifrån dock.

// André
AH69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AH69 »

Har nu provat skivan du skickade André, och det är inget fel på den, fungerar som den ska!
Då måste ju skillnaden vara i själva spelaren!? :?
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Haha och din skiva fungerade inte på min :lol:
Samma som 2006 och samma som 2008.
Sååååå då kanske det är olika versioner eller något.

Borde plocka ner navin och kolla bak på den om det är något annat serie nr eller liknande.

Eller så är det att man måste koppla in en dator och ställa om bilen, så den tror den är i europa numera istället för i USA ?
Som vi pratade om ?

// André
AH69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AH69 »

Hehe... ja du, det var ju tråkigt och höra att den inte fungerade!?
Men, vi har ju inte gjort kontinent ändring på farsans kärra heller och den fungerar här ändå? :?
Märkligt?
Skillnaden måste vara i spelaren eller dess mjukvara känns det som...
Jag ska kolla med en kontakt jag har i Sthlm som är rätt så duktig på sånt, om han har något vettigt svar på vad som kan vara "felet".
Jag hör av mig sen...
trygve
Nykomling
Nykomling

navigator

Inlägg av trygve »

Har varit hos R o T Jonsson i Jönköping.Fick betala 1500 för försök att uppgradera navigator o radio (söker bara ojämna kanaler) fick besked att det gick ej att uppgradera. Det verkar vara problematiskt. Någon som har någon plan?
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Har för mig att GM har special verktyg dom kan koppla in i bilens ECU och ställa om så att det går, det är vad jag har hört.

// André
Användarens profilbild
Björn L
Rookie
Rookie

Re: navigator

Inlägg av Björn L »

trygve skrev:Har varit hos R o T Jonsson i Jönköping.Fick betala 1500 för försök att uppgradera navigator o radio (söker bara ojämna kanaler) fick besked att det gick ej att uppgradera. Det verkar vara problematiskt. Någon som har någon plan?
Exclusive Cars lyckades med att ställa om min USA-import till såväl jämna som ojämna frekvenser samt köra Europa på navigatorn.
Med rätt verktyg så skall det gå att fixa.
Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom.
C6 Coupé -07 Machine Silver A6 Z51 B&B Fusion
Användarens profilbild
Björn L
Rookie
Rookie

Re: Navigator - svenska kartor?

Inlägg av Björn L »

Ärdet någon som testat att köra andra skivor enligt denna tråd?
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... stuff.html
:?:
Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom.
C6 Coupé -07 Machine Silver A6 Z51 B&B Fusion
andrec
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re:

Inlägg av andrec »

Mr Dirkschneider skrev:Om det inte går att få den att fungera med europa kartor. Så undrar jag om den som sitter i från USA är en vanlig dubbel-din storleks apparat? För om det är så så skulle man ju kunna sätta in nån som den här eller liknande.
http://www.mds.se/?artnr=AVICHD3BT

http://www.mds.se/?artnr=max973hd
Ja, det går utmärkt att sätta in valfri dubbel-din-stereo. Det har jag gjort. Med Navigation, DVD-film-uppspelning o allt. Har bild om nån vill se!
/André
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

byte av cd spelare till GPS/DVD

Inlägg av Corinthian »

andrec skrev:Ja, det går utmärkt att sätta in valfri dubbel-din-stereo. Det har jag gjort. Med Navigation, DVD-film-uppspelning o allt. Har bild om nån vill se!
jag skulle gärna vilja se hur det blev...
andrec
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re: byte av cd spelare till GPS/DVD

Inlägg av andrec »

Corinthian skrev:jag skulle gärna vilja se hur det blev...
Det är en Pioneer AVIC-D3 och jag monterade den själv. Tog ca 1,5 dag. Inget man gör i en handvändning precis och kräver en hel del materiel.

Bild

Bild
/André
AH69
Nykomling
Nykomling

Re: Navigator - svenska kartor?

Inlägg av AH69 »

Björn L skrev:Ärdet någon som testat att köra andra skivor enligt denna tråd?
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... stuff.html
:?:

Jag har provat och köra med en skiva ifrån en Saab 9-5, och det fungerade precis likadant som min egen skiva till vetten.
Fungerar alla GM skivor månn tro?? :shock:
Skriv svar