Jag har lyckats få en del sprickor i vindrutan på min 68:as Corvette som håller på att renoveras. Var hittar man en ny ruta till dessa bilar? Får man satsa på att hitta en bil som säljs i delar, eller finns de att beställa nytillverkade någonstans? I sådana fall, var?
Jag har själv en trasig som behöver bytas ( 75a ). Så jag gick till min lokala glasmäster för att kolla tillgången på rutor. Inga problem finns i Sverige priset via försäkring skulle bli ca 2200:- i självrisk
Jo, den tanken har slagit mig också Det enda problemet jag kan se är väl att bilen är avställd (med enkel avställningsförsäkring) under renoveringen, och måste sådeles besiktas och försäkras innan jag får köra den. Det är rätt stora sprickor så jag har svårt att se att besiktningsgubbarna släpper igenom den utan anmärkning på det.
Det innebär mao att man måste hävda att rutan gick sönder på väg till besiktningen eller liknande för att försäkringen ska täcka den misstänker jag
Min går igenom besiktningen för min del är det ett kosmetiskt byte.
Det är en spricka upptill på passagerarsidan
Jag undrar om det går att plocka bort den hel. I så fall kunde ju det vara ett lämpligt objekt till besiktningen eller om någon annan sitter på en ruta.
Hej Kermit.
Jag köpte min ruta av Micke på http://www.veterania.se/index.php?p=sh& ... =Chevrolet
Han brukar leverera rutan som i mitt fall till Stockholm, så man slipper skicka den (transportskador).
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Det var ju helt ok pris på en ny ruta, mycket billigare än jag väntat mig. Jag ska ta kontakt med dem på en gång, tusen tack för tipset och de snabba svaren
Staffan... skrev:Jag ska köpa min av Per i Kalmar. Tänk bara på tjockleken när du letar ruta, kan tydligen skilja sig lite.
Staffan, var in på din hemsida och ser att du har förberett hela karossen för lackning med bla spricklagning etc.
En fråga, vad heter det lackborttagningsmedel som du har använt ?
Fiber glass paint remover, Klean-strip. Det är det enda som står på. Rymmer 3,785L. Fungerar riktigt bra, men det är inte alltid det går att skrapa av allt på ett drag om det är många lager lack. En del lacker är hårda och då kan det hända att man måste pensla på 2 gånger. För att få bort det sista av grundfärgen tog jag en trasa med aceton. Jag har hört att man ska använda medel som är till för plaskarosser, medel till plåt kan vara för starkt. Även detta medlet är starkt, så det gäller att tvätta noga efteråt, annars kan det förstöra plasten.