blästra ramen
blästra ramen
blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
Har just kört av T-armen med vinkelslipen och det funkar väl så där.
Man kommer ju bara åt de stora plana ytorna, invändiga hörn kommer du ju inte åt.
Man kommer ju bara åt de stora plana ytorna, invändiga hörn kommer du ju inte åt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om man inte e sugen på ett ramlyft så kan man göra som jag slita hund med stålborsten på borrmaskinen...man kommer åt i innerhörn men inte alla hålrum 

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Rostborttagning
Jo men vist finns det andra sätt än blästring!
Det som man skall tänka på är att återrostningen är beroende av hur väl borttagningen av rosten har lyckats. Det finns ett standardsystem för kontrollen av hur ren plåten är efter behandling och blästring är oöverträffat.
För oss vanliga duger det väl med stålborsterondeller på vinkelslipen eller på borrmaskinen. Kombinerar man det med Fosforsyra som penslas på och får verka så kan man få ett utmärkt resultat. Fosforsyran kan få strykas på flera gånger och stålborstas bort för att gravrost skall försvinna. Det finns de som tycker att man kan lägga färg direkt på torkad fosforsyra men jag rekommenderar inte det. Fosforsyra har visserligen en inhiberande verkan på rosten men färgen har en tendens att vilja flagna om det inte är ett färgsystem som tål fosforsyran.
Plåt med endast ytrost behandlas helst med en pensling med fosforsyra och sedan stålborsterondellen eller liknande för att få en ren fin yta.
När det gäller hela ramar så är innerutrymmen ett problem och det finns företag som kan sänka stora bitar i syrabadet men det blir nog dyrt.
Glöm inte att andvända handskar, skyddsglasögon och munskydd! Även om fosforsyra inte är alltför agressivt mot huden så skall man vara försiktig.
Jag tror att färgbutiker kan ha fosforsyra och andra kemiska rostborttagningmedel. Priset vet jag tyvärr inget om. Själv har jag sådant på jobbet så jag behöver inte köpa när jag behöver någon dl.
Lycka till
Det som man skall tänka på är att återrostningen är beroende av hur väl borttagningen av rosten har lyckats. Det finns ett standardsystem för kontrollen av hur ren plåten är efter behandling och blästring är oöverträffat.
För oss vanliga duger det väl med stålborsterondeller på vinkelslipen eller på borrmaskinen. Kombinerar man det med Fosforsyra som penslas på och får verka så kan man få ett utmärkt resultat. Fosforsyran kan få strykas på flera gånger och stålborstas bort för att gravrost skall försvinna. Det finns de som tycker att man kan lägga färg direkt på torkad fosforsyra men jag rekommenderar inte det. Fosforsyra har visserligen en inhiberande verkan på rosten men färgen har en tendens att vilja flagna om det inte är ett färgsystem som tål fosforsyran.
Plåt med endast ytrost behandlas helst med en pensling med fosforsyra och sedan stålborsterondellen eller liknande för att få en ren fin yta.
När det gäller hela ramar så är innerutrymmen ett problem och det finns företag som kan sänka stora bitar i syrabadet men det blir nog dyrt.
Glöm inte att andvända handskar, skyddsglasögon och munskydd! Även om fosforsyra inte är alltför agressivt mot huden så skall man vara försiktig.
Jag tror att färgbutiker kan ha fosforsyra och andra kemiska rostborttagningmedel. Priset vet jag tyvärr inget om. Själv har jag sådant på jobbet så jag behöver inte köpa när jag behöver någon dl.
Lycka till
Günter
Rostborttagning.
Hittade en sida på internet som beskriver fosforsyrans verkningar på Alfa bilar. Antar att de får vara mycket försiktiga så inte hela bilen försvinner!
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604&page=1

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604&page=1
Günter
Kanske inte lämpligt för en ram, men mitt slabbande med elektolytisk rostborttagning på mindre detaljer som är svåra att komma åt med stålborste fungerade över förväntan. Efter två dygn var det metallrent !

/ Mr. Beam

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Det där måste jag prova nästa gång!
Halva bromscylindern är ju som ny.
Halva bromscylindern är ju som ny.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Citronsyra ska visst också vara bra,dock ej på aluminium.Själv så ska jag prova det på lite gammla orginal prylar som har blivit utbytta mot nya saker på bilen.Men det blir lite senare i vår.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ornet.....Glasbläster.....?Den tar väl inte så hårt?
Borde funka
Borde funka
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Rostborttagning
Citronsyra är säkert bra på vissa ytor men rekommenderas inte till Aluminium eller liknande mjuka metaller. Fosforsyran är mildare mot metallerna men aluminium har jag aldrig försökt med.
Blästring är oöverträffat men man skall kunna sin bläster! att blästra en yta med gravrost är svårt, dels ser man inte alla porer och dessutom om man glömmer att kolla och punktblästra på missade porer så kommer rosten underifrån som ett brev på posten!
Kom ihåg att lägga en sealer på den nyblästrade ytan så snart som möjligt. Det behövs bara ett par timmar i vanlig uteluft för att en osynlig återrostning skall börja igen. Den rosten får man inte bort lika lätt och har nackdelen att den innehåller syre som skapar rost under färgen. Sealern appliceras helst på med färgspruta ca 20 my = väldigt tunt lätt genomskinligt.
Det finns ett antal olika blästermedia idag. Glasblästring för aluminium och andra mjuka legeringar skall ha en fin polerande verkan. Jag har själv tyvärr bara hållit på med grovblästring på plåt till sjöss. 12-15 bar och silikat kan verkligen göra underverk då.
Det skall finnas plastblästring där man i princip skall kunna ta lager för lager med färg tills man är nere på ren plast. Det skulle nog vara trevligt att snygga till Corvetten så grundligt men risken är ju då att man inte vågar burna med den sedan
. Jag tror det får vara.
Blästring är oöverträffat men man skall kunna sin bläster! att blästra en yta med gravrost är svårt, dels ser man inte alla porer och dessutom om man glömmer att kolla och punktblästra på missade porer så kommer rosten underifrån som ett brev på posten!
Kom ihåg att lägga en sealer på den nyblästrade ytan så snart som möjligt. Det behövs bara ett par timmar i vanlig uteluft för att en osynlig återrostning skall börja igen. Den rosten får man inte bort lika lätt och har nackdelen att den innehåller syre som skapar rost under färgen. Sealern appliceras helst på med färgspruta ca 20 my = väldigt tunt lätt genomskinligt.
Det finns ett antal olika blästermedia idag. Glasblästring för aluminium och andra mjuka legeringar skall ha en fin polerande verkan. Jag har själv tyvärr bara hållit på med grovblästring på plåt till sjöss. 12-15 bar och silikat kan verkligen göra underverk då.
Det skall finnas plastblästring där man i princip skall kunna ta lager för lager med färg tills man är nere på ren plast. Det skulle nog vara trevligt att snygga till Corvetten så grundligt men risken är ju då att man inte vågar burna med den sedan

Günter
Är det någon som kan förklara hur den elektrolytiska metoden fungerar rent teoretiskt?
Vad är det som händer när rosten försvinner?
Försvinner nåt mer än rosten?
Påverkas innerdiametern i Mr. Bean huvudbromscylinder?
Vad är det som händer när rosten försvinner?
Försvinner nåt mer än rosten?
Påverkas innerdiametern i Mr. Bean huvudbromscylinder?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kan ju tillägga att det gick lika bra med propplösare (100% Natriumhydroxid), men som då är lite aggresivare än målasoda. Blandade till på en höft, typ 1 dl på 5 liter vatten och det verkade fungera.
Som + elektrod använde jag en gammal stötstång!
Vad som händer rent praktiskt är att rosten reduceras till ett grå-svart vattenlösligt slam (olika reducerade Fe-varianter?) som lägger sig över detaljen som en film. Man får då och då borsta bort detta så att rosten hela tiden är i direktkontakt med elektrolyten.
Sedan var det lite pyssel med att hitta lagom strömstyrka.... En vanlig batteriladdare gav för mycket kräm och det kokade rejält om elektroderna i knallgas utveckling, så se till att ventilera väl.
Jag bytte till en 1.5A underhålls-batteriladdare och då slapp jag begränsa strömmen med serikopplade lampor.
Nu var huvudbromscylindern bara ett test på det rostigaste jag kunde hitta i min skrothög av utbytta Corvette prylar, men det jag kunde se är att "ren" metall inte verkar påverkas.
Min tanke var ursprungligen att fräscha upp grenrören, men dit har jag inte kommit än...
/ Mr. Beam
Som + elektrod använde jag en gammal stötstång!

Vad som händer rent praktiskt är att rosten reduceras till ett grå-svart vattenlösligt slam (olika reducerade Fe-varianter?) som lägger sig över detaljen som en film. Man får då och då borsta bort detta så att rosten hela tiden är i direktkontakt med elektrolyten.
Sedan var det lite pyssel med att hitta lagom strömstyrka.... En vanlig batteriladdare gav för mycket kräm och det kokade rejält om elektroderna i knallgas utveckling, så se till att ventilera väl.
Jag bytte till en 1.5A underhålls-batteriladdare och då slapp jag begränsa strömmen med serikopplade lampor.
Nu var huvudbromscylindern bara ett test på det rostigaste jag kunde hitta i min skrothög av utbytta Corvette prylar, men det jag kunde se är att "ren" metall inte verkar påverkas.
Min tanke var ursprungligen att fräscha upp grenrören, men dit har jag inte kommit än...
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
denna då? http://www.smedjans.com/produkter.asp
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Re: blästra ramen
köpte en rejäl kompressor 200 liter. ska blästra ramen hur mycket sand går det åt ?biltema säckarna är 25 kilo.ariarilau skrev:blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
Re: blästra ramen
en öppen bläster... ptja motsvarande 1-2 framskärmar kan du väl få rent med en säckarilau skrev:köpte en rejäl kompressor 200 liter. ska blästra ramen hur mycket sand går det åt ?biltema säckarna är 25 kilo.ariarilau skrev:blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Bläster
Här skall det blästras ser jag. Det där med 200 liters bläster är som att köpa en vit stereo. Säger inget om hur bra den är! När det gäller blästring skall du kolla efter hur många minut liter vid 8 bar som kompressorn avger. För att blästra en ram kan du komma att behöva en kraftig kompressor. Det går att vänta på att kompressorn kommer ifatt men man blir trött på det.
Glöm inte avfuktare för kompressorn annars får du blöt blästerslang och klump i munstycket.
Du kommer att behöva en hel del sand, men hur mycket beror ju på hur rostig ramen är och hur effektiv din bläster är. De här billiga Harald Nyberg/Clas olsson prylarna slösar nog på sanden. Tänk på att köpa sand som passar till blästermunstycket. Eftersom sanden är billig så kan man testa sig fram. Och försök inte att återanvända sanden det funkar inte. Skiten sätter igen munstycket.
Sedan dammar det som fan när man blästrar: utomhus och skyddsutrustning rekommenderas.
Man kan ju försöka med torr sjösand-billigt men den ryker enormt.
Kom ihåg Sealing primern som jag har rekommenderat i tidigare svar.
Om du nu fortfarande vill försöka trots mitt trista svar så önskar jag dig lycka till. Det finns inte mycket som slår en perfekt nyblästrad metallyta.
Glöm inte avfuktare för kompressorn annars får du blöt blästerslang och klump i munstycket.
Du kommer att behöva en hel del sand, men hur mycket beror ju på hur rostig ramen är och hur effektiv din bläster är. De här billiga Harald Nyberg/Clas olsson prylarna slösar nog på sanden. Tänk på att köpa sand som passar till blästermunstycket. Eftersom sanden är billig så kan man testa sig fram. Och försök inte att återanvända sanden det funkar inte. Skiten sätter igen munstycket.
Sedan dammar det som fan när man blästrar: utomhus och skyddsutrustning rekommenderas.
Man kan ju försöka med torr sjösand-billigt men den ryker enormt.
Kom ihåg Sealing primern som jag har rekommenderat i tidigare svar.
Om du nu fortfarande vill försöka trots mitt trista svar så önskar jag dig lycka till. Det finns inte mycket som slår en perfekt nyblästrad metallyta.
Günter
Blästrat ramen i garaget med kompressor som gav 350m/liter, räcker inte riktigt till, blir till att pausa då och då.
Började med sand (dammade som faan, hade byggt ett tält över ramen)men bytte till ett annat grönaktig material som en Industriblästringsfirma tippsade om, inte lika aggresivt som sand men nästan damfritt jämfört med sand.
Blev ganska bra (lite kritisk kanske) men jag hade nog tur för ramen var i gott skick.
Återanvändning inte att rekommedera, gick åt 6 x25 kg.
Nästa gång, om det blir någon så slipar jag och blästrar bara där slipen inte kommer åt.
Började med sand (dammade som faan, hade byggt ett tält över ramen)men bytte till ett annat grönaktig material som en Industriblästringsfirma tippsade om, inte lika aggresivt som sand men nästan damfritt jämfört med sand.
Blev ganska bra (lite kritisk kanske) men jag hade nog tur för ramen var i gott skick.
Återanvändning inte att rekommedera, gick åt 6 x25 kg.
Nästa gång, om det blir någon så slipar jag och blästrar bara där slipen inte kommer åt.

Re: blästra ramen
kompressorn ger 495l/min 5.5 hk 200 literstank . ska göra det utom hus på lördag om inte regnar.arilau skrev:köpte en rejäl kompressor 200 liter. ska blästra ramen hur mycket sand går det åt ?biltema säckarna är 25 kilo.ariarilau skrev:blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari