blästra ramen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast

blästra ramen

Inlägg av arilau »

blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e väll inget fel med att köra med vinkelslip? Svårigheten blir väll att komma åt överallt där man kommer åt med en bläster.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har just kört av T-armen med vinkelslipen och det funkar väl så där.
Man kommer ju bara åt de stora plana ytorna, invändiga hörn kommer du ju inte åt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Om man inte e sugen på ett ramlyft så kan man göra som jag slita hund med stålborsten på borrmaskinen...man kommer åt i innerhörn men inte alla hålrum :P

http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Rostborttagning

Inlägg av Günter »

Jo men vist finns det andra sätt än blästring!
Det som man skall tänka på är att återrostningen är beroende av hur väl borttagningen av rosten har lyckats. Det finns ett standardsystem för kontrollen av hur ren plåten är efter behandling och blästring är oöverträffat.
För oss vanliga duger det väl med stålborsterondeller på vinkelslipen eller på borrmaskinen. Kombinerar man det med Fosforsyra som penslas på och får verka så kan man få ett utmärkt resultat. Fosforsyran kan få strykas på flera gånger och stålborstas bort för att gravrost skall försvinna. Det finns de som tycker att man kan lägga färg direkt på torkad fosforsyra men jag rekommenderar inte det. Fosforsyra har visserligen en inhiberande verkan på rosten men färgen har en tendens att vilja flagna om det inte är ett färgsystem som tål fosforsyran.
Plåt med endast ytrost behandlas helst med en pensling med fosforsyra och sedan stålborsterondellen eller liknande för att få en ren fin yta.
När det gäller hela ramar så är innerutrymmen ett problem och det finns företag som kan sänka stora bitar i syrabadet men det blir nog dyrt.

Glöm inte att andvända handskar, skyddsglasögon och munskydd! Även om fosforsyra inte är alltför agressivt mot huden så skall man vara försiktig.
Jag tror att färgbutiker kan ha fosforsyra och andra kemiska rostborttagningmedel. Priset vet jag tyvärr inget om. Själv har jag sådant på jobbet så jag behöver inte köpa när jag behöver någon dl.

Lycka till
Günter
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Rostborttagning.

Inlägg av Günter »

Hittade en sida på internet som beskriver fosforsyrans verkningar på Alfa bilar. Antar att de får vara mycket försiktiga så inte hela bilen försvinner! :o
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604&page=1
Günter
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Kanske inte lämpligt för en ram, men mitt slabbande med elektolytisk rostborttagning på mindre detaljer som är svåra att komma åt med stålborste fungerade över förväntan. Efter två dygn var det metallrent !

Bild

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det där måste jag prova nästa gång!
Halva bromscylindern är ju som ny.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Citronsyra ska visst också vara bra,dock ej på aluminium.Själv så ska jag prova det på lite gammla orginal prylar som har blivit utbytta mot nya saker på bilen.Men det blir lite senare i vår.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Jag gjorde en hemma och det funkade väl så där. Det tog lite lång tid och så bör delarna vara rena innan.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Vad kan man använda för aluminiumrengörning?
Insuget behöver frächas till.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ornet.....Glasbläster.....?Den tar väl inte så hårt?
Borde funka

http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har glasblästrat mitt insug förrut. Blev som nytt. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Rostborttagning

Inlägg av Günter »

Citronsyra är säkert bra på vissa ytor men rekommenderas inte till Aluminium eller liknande mjuka metaller. Fosforsyran är mildare mot metallerna men aluminium har jag aldrig försökt med.

Blästring är oöverträffat men man skall kunna sin bläster! att blästra en yta med gravrost är svårt, dels ser man inte alla porer och dessutom om man glömmer att kolla och punktblästra på missade porer så kommer rosten underifrån som ett brev på posten!

Kom ihåg att lägga en sealer på den nyblästrade ytan så snart som möjligt. Det behövs bara ett par timmar i vanlig uteluft för att en osynlig återrostning skall börja igen. Den rosten får man inte bort lika lätt och har nackdelen att den innehåller syre som skapar rost under färgen. Sealern appliceras helst på med färgspruta ca 20 my = väldigt tunt lätt genomskinligt.

Det finns ett antal olika blästermedia idag. Glasblästring för aluminium och andra mjuka legeringar skall ha en fin polerande verkan. Jag har själv tyvärr bara hållit på med grovblästring på plåt till sjöss. 12-15 bar och silikat kan verkligen göra underverk då.

Det skall finnas plastblästring där man i princip skall kunna ta lager för lager med färg tills man är nere på ren plast. Det skulle nog vara trevligt att snygga till Corvetten så grundligt men risken är ju då att man inte vågar burna med den sedan :twisted: . Jag tror det får vara.
Günter
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det någon som kan förklara hur den elektrolytiska metoden fungerar rent teoretiskt?
Vad är det som händer när rosten försvinner?
Försvinner nåt mer än rosten?
Påverkas innerdiametern i Mr. Bean huvudbromscylinder?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Kan ju tillägga att det gick lika bra med propplösare (100% Natriumhydroxid), men som då är lite aggresivare än målasoda. Blandade till på en höft, typ 1 dl på 5 liter vatten och det verkade fungera.
Som + elektrod använde jag en gammal stötstång! :lol:

Vad som händer rent praktiskt är att rosten reduceras till ett grå-svart vattenlösligt slam (olika reducerade Fe-varianter?) som lägger sig över detaljen som en film. Man får då och då borsta bort detta så att rosten hela tiden är i direktkontakt med elektrolyten.

Sedan var det lite pyssel med att hitta lagom strömstyrka.... En vanlig batteriladdare gav för mycket kräm och det kokade rejält om elektroderna i knallgas utveckling, så se till att ventilera väl.

Jag bytte till en 1.5A underhålls-batteriladdare och då slapp jag begränsa strömmen med serikopplade lampor.

Nu var huvudbromscylindern bara ett test på det rostigaste jag kunde hitta i min skrothög av utbytta Corvette prylar, men det jag kunde se är att "ren" metall inte verkar påverkas.

Min tanke var ursprungligen att fräscha upp grenrören, men dit har jag inte kommit än...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: blästra ramen

Inlägg av arilau »

arilau skrev:blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
köpte en rejäl kompressor 200 liter. ska blästra ramen hur mycket sand går det åt ?biltema säckarna är 25 kilo.ari
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

arilau skrev:
arilau skrev:blästra? varför inte ta vinkelslipen har någon testat ? finns det annan variant att ta bort rosten .ari
köpte en rejäl kompressor 200 liter. ska blästra ramen hur mycket sand går det åt ?biltema säckarna är 25 kilo.ari
en öppen bläster... ptja motsvarande 1-2 framskärmar kan du väl få rent med en säck
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Bläster

Inlägg av Günter »

Här skall det blästras ser jag. Det där med 200 liters bläster är som att köpa en vit stereo. Säger inget om hur bra den är! När det gäller blästring skall du kolla efter hur många minut liter vid 8 bar som kompressorn avger. För att blästra en ram kan du komma att behöva en kraftig kompressor. Det går att vänta på att kompressorn kommer ifatt men man blir trött på det.

Glöm inte avfuktare för kompressorn annars får du blöt blästerslang och klump i munstycket.

Du kommer att behöva en hel del sand, men hur mycket beror ju på hur rostig ramen är och hur effektiv din bläster är. De här billiga Harald Nyberg/Clas olsson prylarna slösar nog på sanden. Tänk på att köpa sand som passar till blästermunstycket. Eftersom sanden är billig så kan man testa sig fram. Och försök inte att återanvända sanden det funkar inte. Skiten sätter igen munstycket.

Sedan dammar det som fan när man blästrar: utomhus och skyddsutrustning rekommenderas.
Man kan ju försöka med torr sjösand-billigt men den ryker enormt.

Kom ihåg Sealing primern som jag har rekommenderat i tidigare svar.

Om du nu fortfarande vill försöka trots mitt trista svar så önskar jag dig lycka till. Det finns inte mycket som slår en perfekt nyblästrad metallyta.
Günter
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Inlägg av blizzard »

Blästrat ramen i garaget med kompressor som gav 350m/liter, räcker inte riktigt till, blir till att pausa då och då.
Började med sand (dammade som faan, hade byggt ett tält över ramen)men bytte till ett annat grönaktig material som en Industriblästringsfirma tippsade om, inte lika aggresivt som sand men nästan damfritt jämfört med sand.
Blev ganska bra (lite kritisk kanske) men jag hade nog tur för ramen var i gott skick.
Återanvändning inte att rekommedera, gick åt 6 x25 kg.
Nästa gång, om det blir någon så slipar jag och blästrar bara där slipen inte kommer åt. :lol:
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av arilau »

arilau skrev:
kompressorn ger 495l/min 5.5 hk 200 literstank . ska göra det utom hus på lördag om inte regnar.
Skriv svar