Mitt termostathus

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast

Mitt termostathus

Inlägg av wolv »

Jag har lite problem med att mätarn inte vandrar upp till arbetstemperatur. Nålen lyfter sig några millimeter endast. Misstänker att termostat saknas eller att den inte funkar så bra, utan alltid står öppen. Så jag tänkte öppna termostathuset och kolla. Mitt termostathus ser inte ut som de brukar, utan det sitter en bult mitt i som man kan skruva på med en stor insexnyckel:
Bild

Vet någon vilken funktion bulten har?
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Bulten vet jag inte vad det kan vara, men jag hade liknade problem med min mätare. Den gick upp en bit och stannade.
Problemet för mig var att givaren som sitter i blocket hade gett upp, bytte sen fungerade det perfekt.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

bara å ta lös dom två yttre bultarna och slangen sen är den lös,den stora bulten borde väl bara vara för nån extra givare skulle jag tro
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av wolv »

Anslutning för extra termostat var en tanke jag hade också, men vågade inte nämna det. Men då var det ingen vild gissning kanske :oops:
Hur är det, behöver jag tömma systemet på vatten först? Enligt min chilton repair manual är det så man ska gå tillväga...
raceman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av raceman »

Lossa bra bultarna för termostathuset. Några droppar vatten men det är ingen fara Denna punkten ligger hogt i systemet
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Precis,hade läckage runt min i somras lossade bara bultarna,det kommer väldigt lite kylar vätska bara å fylla på sen
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Min gissning:
Skruven kan lämpligen skruvas ur vid påfyllning av ett tomt kylsystem för att släppa ur luften så att inga luftfickor bildas när du har termostaten installerad, alternativt så kan man fylla kylsystemet via termostathuset av samma anledning.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av wolv »

Nu har jag bytt både termostat (180F) och givare! Det fanns en termostat och den hade inte fastnat i öppet läge.
Tyvärr får jag ändå inte upp värmen (enligt mätaren då...). Tidigare gick den åtminstone upp ca 25% av max, men nu kanske 5-10%. :roll:
Indikerar ju att mätaren inte är stendöd åtminstone. Den övre kylarslangen blir så pass het att jag knappt kan hålla handen på den, så det verkar ju som att systemet funkar ungefär som det ska, men jag kan inte känna mig lugn förrän jag kan lita på att tempmätaren ger mig rätt information under körning.
Har ni några förslag på fortsatt felsökning? Ska jag prova jorda mätarkabeln (mao den som jag kopplat till givaren)?
Funderar på att inhandla en billig IR-mätare från Clas Ohlsson.
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Inlägg av blizzard »

Hej

Kolla med ohm mätare

standard givare skall ge dessa värden
220 degrees = 70 ohms
200 degrees = 90 ohms 212 = 100 celsius
160 degrees = 140 ohms
120 degrees = 250 ohms
100 degrees = 340 ohms = 41 celsius

/mats
vetteforever
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av vetteforever »

har du rätt givare till din bil? finns två olika till corvette en till 68 -71 och 72-78
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Inlägg av blizzard »

Helt rätt, skiljer sig i anslutning(kabel), ohm skall dock vara lika
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Detta verkar ganska vanligt.
Min tempmätare går upp och passerar precis det första strecket, sedan kommer den inte högre.

Förra sommaren bytte jag givaren, enklast och snabbast, men det gav ingen skillnad på mätaren.

Under vinteruppehållet kollade jag om det satt något termostat i motorn, vilket det inte gjorde, men det gjorde ingen skillnad på mätaren att få i ett sådant.

Jag har hittat en annan tempmätare på ebay men jag har inte kommit så långt att jag monterat den ännu då det lär vara lite invecklat att få loss mätarpanelen i mittkonsolen.
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
nyqvist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av nyqvist »

Hej! Jag har samma problem som ni temp mätaren går bara över 100F strecket en millimeter är det någon som vet vad det kan vara för fel.Om man ska byta mätare hur svårt är det är det någon som kan förklara eller har någon bild hur man går tillväga utan att ha sönder panelen.Mvh Leif
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av wolv »

Mitt problem verkar inte vara helt ovanligt. Jag köpte mig en billig IR termometer på Clas Ohlsson i veckan och jag provade att mäta tempen på termostathuset. Men mätaren verkade inte gilla krom för den gav mig ca 50 grader gång på gång och, jag lovar, det var varmare än så eftersom jag inte kunde hålla fingret på det.
Jag får ta och mäta upp motståndet med en multimeter helt enkelt. Misstänker att det är mätaren som är kass. Det blir inga långturer förrän jag har kontroll över tempen...
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

IR mätare gillar inte blanka ytor. Testa att klistra dit en bit maskeringstejp eller liknande som du kan sikta på.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
nyqvist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av nyqvist »

Hej!Jag undrar om ni har fått igång era tempmätare.Vad var det för problem.Jag har samma bekymmer. Mvh Leif
Skriv svar