
Instrumentbelysning
Instrumentbelysning
Har ingen fungerande instrumentbelysning på min 72:a.Är det ett vanligt förekommande fenomen?Vad är det mest troliga som gett upp?lamporna,ljusknappen,jordning eller annat?Ser inte direkt lätt ut att komma åt baksidan på mätarna 

Funkar den över huvudtaget inte? HAr du vridit på halvljusknappen?
Det är inte så svårt att komma in bakom, enklast är att plocka ner panelen och kolla kablarna
Tommy
Det är inte så svårt att komma in bakom, enklast är att plocka ner panelen och kolla kablarna
Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
För att få bort instrumentpanelen på förarsidan måste du:
-Först lossa rattstången från styrväxeln (rag jointen)
-Sedan lossa bultarna som håller stången mot torpedväggen, två bultar
-Lossa de två bultarna under instrumentpanelen
-Och sedan försigtigt släppa ner hela rattstången.
-Innan dess blir allt hundra ggr lättare om du också plockar ut sätet.
-Peta loss varvräknar och hastighetsmätar kablarna
Har jag glömt nåt?
-Först lossa rattstången från styrväxeln (rag jointen)
-Sedan lossa bultarna som håller stången mot torpedväggen, två bultar
-Lossa de två bultarna under instrumentpanelen
-Och sedan försigtigt släppa ner hela rattstången.
-Innan dess blir allt hundra ggr lättare om du också plockar ut sätet.
-Peta loss varvräknar och hastighetsmätar kablarna
Har jag glömt nåt?

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
sitter väl ihop med center konsollen också va? sitter i en skruv uppåt och 2 åt varje håll på sidan.
den övre delen av instrument brädan är ganska enkel att ta lös,sitter fast med 5 skruvar om ja inte minns fel,dom som håller fast dom nedre panelerna,man måste ta bort a stolparnas skydd också för att få ut den men sen ska den gå att pressa försiktigt ut,akta så den inte går av dock!
den övre delen av instrument brädan är ganska enkel att ta lös,sitter fast med 5 skruvar om ja inte minns fel,dom som håller fast dom nedre panelerna,man måste ta bort a stolparnas skydd också för att få ut den men sen ska den gå att pressa försiktigt ut,akta så den inte går av dock!
det är inte nödvändigt att lossa rattstången för att få bort instrumentpanelen även om det blir lättare att komma åt
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Hur lyckas du med det?
När jag skulle byta alla lampor och felsöka på ljuskontakten så provade jag också att bara släppa ratten lite.
Det räcke inte, så hela rattstången lossades och då först gick det.
När jag skulle byta alla lampor och felsöka på ljuskontakten så provade jag också att bara släppa ratten lite.
Det räcke inte, så hela rattstången lossades och då först gick det.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
kommer inte ihåg exakt, vet bara att jag inte lossade rattstången vid torpeden, kanske släppte ner den en bit
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Jag skulle säga att det räcker med följande. Bytt blinkerslamporna underifrån dom sitter ju längst ner och går att komma åt. Byt övriga lampor uppifrån genom att ta bort instrumentbrädan, vilket är ett betydligt enklare jobb än hela instrumentpanelen. Instrumnetbrädan tar du bort genom att först ta bort högra delen av instrumentpanelen (enkelt bara att skruva) under denna finns en bult som håller instrumentbrädan skruva bort den, lyft därefter bort instrumentbrädan. Nu ser du lamporna på översidan. 

-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Jo,det e ju sant...verkar konstigt om ALLA lampor e trasiga.Ingen lampa i mittkonsolen lyser heller.Korven skrev:Det høres merklig ut hvis samtlige av dine belysningslamper er gått. Det sitter hvis jeg husker rett 15 stk bakom dine instrumenter.
Før du demonterer så må du sjekke om de får strøm. Enklest er å sjekke de som er i midtkonsollen, ev de nedre i varvreknaren. De har alle grå ledning.