Däckdimension

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Däckdimension

Inlägg av Bobrob »

Vad är bästa däckdimension fram på en C4 -92? Original är väl 275/40-17 både fram och bak.

Får man inte bättre styregenskaper med något smalare däck fram t.ex 245 eller 255 bredd? - mindre spårkänslighet.

Någon som kan ge en rekommendation? Vad säger bilprovningen om smalare däck fram?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
THOMAS FRISK
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör nov 29, 2003 23:05

Däckdimension

Inlägg av THOMAS FRISK »

När du ser bilar med bredare däck bak är det för att få ner kraften i gatan dvs mindre hjulspinn. När det gäller Corvette gäller det likväl att hålla bilen kvar på vägen vid kurvtagning vid höga farter ( titta på F-1 -bilarna). Laborera inte med olika dimensioner fram och bak. 275-or passar bra på en Corvette och då både fram o bak, så att du håller dig på vägen. Var säker på att bilprovningen jävlas likaså. Mvh / Thomas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

däckbredd

Inlägg av Ingo »

De manliga årgångarna hade ju 275 fram och bak förutom ZR1 som drog i väg rejält med bakdäcken.Problemet var att bilen blir spårkänslig på dåliga vägar(typ i sverige),alltså minskade man däckbredden fram för att spårkänsligheten skulle minska. Antagligen för att vi med 275,or fram inte skulle skratta på oss totalt så ökade man däckdimensionen till 285,or bak.
För attt göra det ännu roligare så fanns det i europa lagkrav på samma dimension fram och bak (tyskland tror jag)alltså finns det corvetter med den spinkiga framdäcksdimensionen bak också.(undrar om det inte var dom bilarna som hade den där löjliga skärmbreddaren också.)Vet inte hur smala däck man kan montera på befintlig fälg utan att det blir problem,men fram påverkar ju inte hastighetsmätaren så ingen borde väl gnälla om man minskar något.Men varför minska?
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Jag e ju inte nån professor på området, men mina erfarenheter är att min bil blev betydligt lugnare med smalare däck fram. Jag kör med 245/45-17 fram och en kompis har gått ända ned till 235/40-17.
Ingen av oss har upplevt några försämringar i kurvegenskaper på våra bilar. Tittar man på C5:orna så har man ju faktiskt gått ifrån dom jättebreda framdäcken. Detta har nog inte gjorts bara på skoj.
Lasse
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Däckdimension

Inlägg av Ingo »

Det är för spårkänsligheten man minskar däckdimensionen,men ärligt talat vilket problem ger 275,orna?,eftersom våra afaltvägar tidigast repareras efter 15 år så har jag varit med om en del och aldrig lidit direkt,i Skåne är ju dessutom vägarna av en helt annan klass så varför minska?.Enda gången det är otrevligt är när det snöat och är is på vägen,men får man problem då får man skylla sig själv.(brukar vilja tanka fullt innan jag ställer av sista oktober,och ibland har vintern kommit....)
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

jo men det är ju just spårkänsligheten som minskas med smalare däck. Jag tyckte mig få en betydligt lugnare bil med dom smalare framhjulen.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Däck

Inlägg av Ingo »

antagligen är ju bredden fram mest till för utseendet och med smalare däck ser den trots allt mesigare ut så jag har svårt att förstå vitsen med smalare däck eftersom prisskillnaden inte heller är så stor,men okay kör man mycket kanske spårkänsligheten kan tyckas vara besvärande,men jag skulle aldrig byta.
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

måste tveklöst hålla med om att lite av det "feta" stuket försvann med dom smalare framdäcken :(
men jag måste nog även erkänna att jag inte har nerverna att utnyttja 275:ornas bättre kurvegenskaper :)
BG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 18, 2004 14:12

Inlägg av BG »

De svensksålda vettarna har 255or runt om.

/Fredrik B
björn danielsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis okt 21, 2003 21:21
Ort: björn

SMALARE DÄCK FRAM

Inlägg av björn danielsson »

JAG BYTTE DOM BREDA FRAMDÄCKEN TILL DUNLOP 9000 Y -
245/45 17 TUM. DÄCKEN PASSAR PÅ 9 TUM ORGINAL FÄLGAR. DET BLEV EN HELT ANNAN BIL ATT KÖRA, KURSSTABILITETEN ÄR PERFEKT, GÅR ATT KÖRA MED EN HAND PÅ RATTEN PÅ DOM SVENSKA NEDSLITENA VÄGARNA. INGET SLINGRANDE MER.
MED DOM BREDA DÄCKEN FICK MAN HÅLLA I RATTEN MED BÅDA HÄNDERNA OCH TUNGAN RÄTT I MUNNEN . ÄVEN VID HÖGA HASTIGHETER ÄR KURSSTABILITETEN PERFEKT.
REKOMENDERAS
JAG KÖPTE DÄCKEN PÅ DACKONLINE OCH BETALADE 3800 FÖR TVÅ DÄCK
BJÖRN
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

BG skrev:De svensksålda vettarna har 255or runt om.
:?: Vet inte om just -92orna men min förra en -88 var det 275or runt om och den var Svensksåld :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör okt 18, 2003 22:27
Ort: Munka Ljungby
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Stefan skrev:
BG skrev:De svensksålda vettarna har 255or runt om.
:?: Vet inte om just -92orna men min förra en -88 var det 275or runt om och den var Svensksåld :wink:
275or infördes -88 och -92 var 275or standard. Jonas Bylund har ju koll på originaldimensionerna också: http://w1.601.telia.com/~u60113743/corvette_wheels/
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Tack för all goda tips!

Fick leverans av min Corvette -92 i onsdags. Däcken behöver bytas snart. Efter helgens cirka 80 mil måste jag konstatera att bilen är mycket spårkänslig på slitna vägar - med 275-däck fram. Vågar inte låta mina döttrar köra bilen som den är nu utan skall nog prova med 255-däck fram när jag byter.

Har byggt och kört många Cobra-replikor där vi alltid brukade sätta på smalare däck fram för at minska spårkänsligheten (235-245 bredd).

Åkte Corvette 427 -69, 1974-75, när jag var med och startade klubben 1974 - den bilen var inte rolig i höga farter. Till min glädje känns min nya C4 som en fantastiskt mycket bättre bil när det gäller vägegenskaper.

Vi ses på Barkarby och Mantorp!

Robert Palmqvist, Täby
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Däckdimension

Inlägg av Ingo »

Det svamlas lite väl mycket om hur bra det är med smalare däck!!.
1. Är det gjort någon fram och bakvagnsinställning på bilen?,eftersom det finns många justermöjligheter är det mycket som kan påverkas.
2.Vad sitter för däck på bilen?,bara för att det är 275,or behöver dom inte automatiskt ha sämre styrrespons än 255,or.Billiga däck kan vara dåliga däck,men dyra däck kan också passa dåligt till biltypen.
3.Om det nu är gjort fram och bakvagnsinställning hur är den gjord?,kompromissen som står i service boken?,eller tpis ,och John Lingenfelters raceinställningar?(det är himmelsvid skillnad däremellan)
4. vilket lufttryck är det i däcken?.
Det är alltså mycket som påverkar vägegenskaperna,men totalt sett är C4,ans (vad jag hatar benämningen C4)vägegenskaper klart överlägsna det mesta annat från samma generation,klagomålen kommer oftast från fördomsfulla motorjournalister och att jämföra med c3 corvetter är som att jämföra en volvo 850 med en amazon.
THOMAS FRISK
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör nov 29, 2003 23:05

Inlägg av THOMAS FRISK »

Har aldrig hört så mycket svammel om breda däck. Går inte din vette bra med 275.or runtom så är det nåt annat fel.
Håller med "Ingo" i stort sett.
Tro inte att utvecklingsgänget bara slänger på några puckar bara för att det ska se fränt ut.
Mvh T.F.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Har inte störts av mina 275or nån gång 8)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Hans-O
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:24
Ort: Härnösand

Inlägg av Hans-O »

Har Dunlop 9000 275/40/17 runt om, går som på räls. Enda gången bilen var spårkänslig var när jag körde med för lite luft. Rekomenderas 35 psi kalla däck men redan under 30-32psi tycker jag att det blir skillnad på väghållningen.
HW
1991 L98 ZF6
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

När bak och framvagninst är okej tycker jag allt att bilen ligger skapligt på vägen. Själv var jag inte helt nöjd så jag bytte till 96ans fälgar som då är smalare fram. Med ny puckar där så går han som en dröm nu men det kanske han gjort om jag bytt bara däcken på orginal fälgarna. (fram 255/45-17. Bak 275/40-17 ) :D
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Däckdimension

Inlägg av Bobrob »

Ingo skrev:Det svamlas lite väl mycket om hur bra det är med smalare däck!!.
1. Är det gjort någon fram och bakvagnsinställning på bilen?,eftersom det finns många justermöjligheter är det mycket som kan påverkas.
2.Vad sitter för däck på bilen?,bara för att det är 275,or behöver dom inte automatiskt ha sämre styrrespons än 255,or.Billiga däck kan vara dåliga däck,men dyra däck kan också passa dåligt till biltypen.
3.Om det nu är gjort fram och bakvagnsinställning hur är den gjord?,kompromissen som står i service boken?,eller tpis ,och John Lingenfelters raceinställningar?(det är himmelsvid skillnad däremellan)
4. vilket lufttryck är det i däcken?.
Det är alltså mycket som påverkar vägegenskaperna,men totalt sett är C4,ans (vad jag hatar benämningen C4)vägegenskaper klart överlägsna det mesta annat från samma generation,klagomålen kommer oftast från fördomsfulla motorjournalister och att jämföra med c3 corvetter är som att jämföra en volvo 850 med en amazon.
Med egen erfarenhet av banracing både i sverige och på Nurburgring, samt olika sportbilar bl.a. tre olika Cobra replikor på gatan, är att däckval, hjulinställning etc. alltid är en kompromiss. Jag vill inte ha en banracinginställning på min gatbil, som också mina döttrar skall kunna låna och köra. Jag är ute efter en optimal kompromiss för lagom gatkörning - prestanda, spårkänslighet, kan leva med sämre våtegenskaper eftersom jag undviker regnkörning (eller kör extra försiktigt då), bra ekonomi.

Svar på Dina frågor:
1) Eftersom däcken gått cirka 2000 mil utan att uppvisa tendens till snedslitning, så är inställningen ok för gatbruk.
2. Ventus Plus -Koreadäck- fungerar perfekt på slät fin torr asfalt. Halkiga på blöt asfalt och säkert föra hårda när temperaturen går ner mot 0-8 grader, samt spårkänliga på spåriga vägar. 275/40-17.
3. Som sagt kompromiss för gatkörning ser korrekt ut.
4. Kör på rekommenderade 35 psi runt om

Som sagt jag skulle vilja bättra på spårkänsligheten eftersom många vägar runt Stockholm är väldigt slitna med djupa spår efter dubbdäck. Jag vill inte betala 15.000:- för en hel uppsättning (GoodYear etc) som bara räcker 1500 mil (för mjukt gummi), med "för bra" grepp.

Vad är den optimala lösningen för en lungt körd gatbil?

Jag tänker i alla fall prova med en Korea/Thai-uppsättning med 255/40(45) fram och 275/40 bak för att se om mina teorier stämmer. Pris på en sådan uppsättning är cirka 6000:- och räcker 2-3000 mil. Jag är medveten om något sämre prestanda, bromsegenskaper och våtegenskaper men anpassar körstilen till detta och kan lägga resterande 15.000 - 6.000 = 9.000:- på soppa och tillbehör.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
THOMAS FRISK
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör nov 29, 2003 23:05

Däckdimension

Inlägg av THOMAS FRISK »

Har 4 nya Bridgestone Potenza 275x40x17 som jag tagit med hem från USA säljer dessa för 7500:-, (Har sålt min Vette) + ev.frakt. De finns i Härnösand.
Hälsn. T.F./ 0611-66121
Rubyred
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 01, 2004 12:48

93á

Inlägg av Rubyred »

Jag har 245 fram 0ch 285 bak på min 93á och det funkar hur bra som helst
40th
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Och nu resultatet!

Efter besiktningen den 22 mars - utan anmärkningar - trots röd bakre blinkljus - så har jag kört drygt 50 mil med mina nya Hankook Ventus Sport (inköpta från www.dackonline.se för 4.175:-) - 255/45 fram och 275/40 bak - Spårkänsligheten är totalt borta och, som sagt, den går som på räls och det går att köra med en hand på ratten över de värsta spåren.

Skall testa broms och sido-G-krafter med mina nya G-Tech-mätare, så snart den kommer.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar