Edelbrock Performer EPS och Edelbrock Performer RPM Air Gap
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Edelbrock Performer EPS och Edelbrock Performer RPM Air Gap
Hej,
Har läst att dessa två insug inte passar under en standard vette huv (350 76:a). Kan detta stämma och är det isf. en ny huv som gäller?
Funderar på att renovera motorn och lösgöra lite hästar...
Mvh/
Deffe Defect
Har läst att dessa två insug inte passar under en standard vette huv (350 76:a). Kan detta stämma och är det isf. en ny huv som gäller?
Funderar på att renovera motorn och lösgöra lite hästar...
Mvh/
Deffe Defect
EPS tilsammans med en Edelbrock förgasare går under huven med ett vanligt 3" luftfilter, dock med sänkt basplatta http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... 9_-1_11349
Fick liiite skrapmärke på undersidan huven från centrumskruven.
Fick liiite skrapmärke på undersidan huven från centrumskruven.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Tackar för tipsen…
Nu till valet av kit. Tänkte mig få lite mer fart i min 350 (L48) som förmodligen är helt orörd om man kollar på nummerna.
Har en tajt budget så det får bli en ganska lågvarvig historia, då jag tänker återanvända det mesta om det är i bra skick. Kommer nog att få byta lager och fixa till veven och byta bultar men annars hoppas jag att allt är ok. Har ännu inte plockat isär motorn…
Valet står mellan:
Den lågvarviga lösningen 0-5500
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Och den som kräver lite mer varv.
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Kan tänka mig att om jag i framtiden vill bygga vidare på motorn så är den sista varianten en bättre utgångs kit? Kräver den även att jag byter stakar och kolvar?
Alla tipps mottages varmt…
Mvh/
Deffe Defect
Nu till valet av kit. Tänkte mig få lite mer fart i min 350 (L48) som förmodligen är helt orörd om man kollar på nummerna.
Har en tajt budget så det får bli en ganska lågvarvig historia, då jag tänker återanvända det mesta om det är i bra skick. Kommer nog att få byta lager och fixa till veven och byta bultar men annars hoppas jag att allt är ok. Har ännu inte plockat isär motorn…
Valet står mellan:
Den lågvarviga lösningen 0-5500
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Och den som kräver lite mer varv.
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Kan tänka mig att om jag i framtiden vill bygga vidare på motorn så är den sista varianten en bättre utgångs kit? Kräver den även att jag byter stakar och kolvar?
Alla tipps mottages varmt…
Mvh/
Deffe Defect
Jag tror faktiskt inte att ett AirGap PRM går in under din huv!
Även om du har en drop base luftrenare.
Det är ca 14 mm högre än mitt Performance Products Typhoon som är 4,65" högt.
Jag har också en 12mm spacer.
Och skulle då alltså precis hamna mått i mått med huven.
Jag har 74'ans huv, är din huv lika hög så kommer du att få problem.
Kolla här på forumet om någon har lyckats klämma in samma kombination.
Även om du har en drop base luftrenare.
Det är ca 14 mm högre än mitt Performance Products Typhoon som är 4,65" högt.
Jag har också en 12mm spacer.
Och skulle då alltså precis hamna mått i mått med huven.
Jag har 74'ans huv, är din huv lika hög så kommer du att få problem.
Kolla här på forumet om någon har lyckats klämma in samma kombination.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ok, ska kolla runt lite....gbak skrev:Jag tror faktiskt inte att ett AirGap PRM går in under din huv!
Även om du har en drop base luftrenare.
Det är ca 14 mm högre än mitt Performance Products Typhoon som är 4,65" högt.
Jag har också en 12mm spacer.
Och skulle då alltså precis hamna mått i mått med huven.
Jag har 74'ans huv, är din huv lika hög så kommer du att få problem.
Kolla här på forumet om någon har lyckats klämma in samma kombination.
När det gäller de olika kitten... Vad bör man satsa på...
Blir inspirerad en din, så en strokening kanske kommer om någon säsong...

Har budget på max 20" som även ska täcka lager byte och en inspektion och rengöring hos motorverkstaden...
Mvh/
Deffe
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Om du skall stroka så skall du inte köpa något av kitten, då det är "för små" toppar i bägge.
170 cc är bra för 327-350 motorer, men större motorer med volym som 383 o.dyl vill ha 195 cc eller mer för att flöda bra.
Satsa också på ett toppar som kan hantera högt lyft ca 0,600" och från början har dubbla ventilfjädrar.
En medelväg är att köpa Trick Flows (det enda som jag har erfarenhet av) eller motsv fabrikats kit.
Funkar bra på mindre motorer men kommer mer till sin rätt om du bygger en 383'a
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Kostar några $100 men då är du lite bättre framtidssäkrad.
Och till det så köper du ett lågt Performance Products insug som går in under huven utan problem!
Mitt råd är att satsa på bra och rätt grejor från först början, som du sedan kan bygga vidare på när du känner att du vill ha 100 hk till.
Och det kommer du att vilja ha när du väl har börjat........
170 cc är bra för 327-350 motorer, men större motorer med volym som 383 o.dyl vill ha 195 cc eller mer för att flöda bra.
Satsa också på ett toppar som kan hantera högt lyft ca 0,600" och från början har dubbla ventilfjädrar.
En medelväg är att köpa Trick Flows (det enda som jag har erfarenhet av) eller motsv fabrikats kit.
Funkar bra på mindre motorer men kommer mer till sin rätt om du bygger en 383'a
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Kostar några $100 men då är du lite bättre framtidssäkrad.
Och till det så köper du ett lågt Performance Products insug som går in under huven utan problem!
Mitt råd är att satsa på bra och rätt grejor från först början, som du sedan kan bygga vidare på när du känner att du vill ha 100 hk till.
Och det kommer du att vilja ha när du väl har börjat........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Låter mycket intressant och klokt men nu kommer många frågor…gbak skrev:Om du skall stroka så skall du inte köpa något av kitten, då det är "för små" toppar i bägge.
170 cc är bra för 327-350 motorer, men större motorer med volym som 383 o.dyl vill ha 195 cc eller mer för att flöda bra.
Satsa också på ett toppar som kan hantera högt lyft ca 0,600" och från början har dubbla ventilfjädrar.
En medelväg är att köpa Trick Flows (det enda som jag har erfarenhet av) eller motsv fabrikats kit.
Funkar bra på mindre motorer men kommer mer till sin rätt om du bygger en 383'a
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Kostar några $100 men då är du lite bättre framtidssäkrad.
Och till det så köper du ett lågt Performance Products insug som går in under huven utan problem!
Mitt råd är att satsa på bra och rätt grejor från först början, som du sedan kan bygga vidare på när du känner att du vill ha 100 hk till.
Och det kommer du att vilja ha när du väl har börjat........
Hur blir körbarheten när det mesta annat är stock 350. Kommer inte att få så bra komp med dessa toppar. Se min Dyno körning. Fick inte ihop värdena med TrickFlows cam så jag utgick från en CompCam å ändra till TrickFlow värden.

Blir inge drag för än 2-2500 varv vilket innebär att jag måste ha en stall converter?
Sedan tillkommer Lyftare och pushrods. Vilka behöver jag till detta kitt?
Hittar inget bra och lågt insug…
Med den lutningen på topparna, kommer mina headers att passa som jag har idag?
Mina headers:
http://store.summitracing.com/partdetai ... 4294918680
Sugen men konfunderad…

Mvh/
Deffe D
Hej!
Vet inte hur Trickflow topparna ser ut men jag knäckte porslinet på ett par av mina stift när jag skruvade fast hedderserna det blev för trångt.
Men det va Dart toppar och hedman hedders. Så vi fick öka ut böjjarna lite för bättre frigång....sen funkade det....
Vet inte hur Trickflow topparna ser ut men jag knäckte porslinet på ett par av mina stift när jag skruvade fast hedderserna det blev för trångt.
Men det va Dart toppar och hedman hedders. Så vi fick öka ut böjjarna lite för bättre frigång....sen funkade det....

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Tack för alla tipsen!
Lutar åt detta kit:
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Har dock inte bestämt mig för insug ännu…
Lutar åt ett Edelbrock Victor Jr. eller Edelbrock Performer RPM Air-Gap
Någon som har några sista minuten tips/tankar?
Mvh/
Deffe Defect
Lutar åt detta kit:
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Har dock inte bestämt mig för insug ännu…
Lutar åt ett Edelbrock Victor Jr. eller Edelbrock Performer RPM Air-Gap
Någon som har några sista minuten tips/tankar?
Mvh/
Deffe Defect
Jeg har mailet med Trick Flow ang. dette kit TFS-K314-445-405 og fikk følgende svar :
That kit would work out great for you. In order to get it to work properly in the car you would need a 3500 stall converter and you should go with a 3.73:1 rear gear.
Her er Super Chevys test http://www.superchevy.com/technical/eng ... ck_package

That kit would work out great for you. In order to get it to work properly in the car you would need a 3500 stall converter and you should go with a 3.73:1 rear gear.
Her er Super Chevys test http://www.superchevy.com/technical/eng ... ck_package


- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Thanks for the info!Korven skrev:Jeg har mailet med Trick Flow ang. dette kit TFS-K314-445-405 og fikk følgende svar :
That kit would work out great for you. In order to get it to work properly in the car you would need a 3500 stall converter and you should go with a 3.73:1 rear gear.
Her er Super Chevys test http://www.superchevy.com/technical/eng ... ck_package
![]()
Jag har mer eller mindre bestämt mig för kittet ovan.
Kan någon förklara varför Summit säger att topparna i kittet har 62 cc combustion chamber och på TrickFlows sida så har kittet 64 cc.
http://www.trickflow.com/product/engine ... _chevy.asp
och på denna TrickFlow sida så har topparna 62 cc.
http://www.trickflow.com/product/chevyc ... degree.asp
Behöver räkna ut mitt komp...
Någon som vet om jag måste he "Hydraulic Roller Lifters" eller kan jag använda normala "Hydraulic flat tappet liftes" ? Det är stor pris skillnad på dem...
Best regards/
DeffeDefect
62 cc brukar vara volymen på obearbetade förbränningsrum, medan CNC bearbetade förbränningsrum blir 64cc. CNC bearbetade toppar flödar några % bättre än obearbetade.
Hydraulisk rullkam eller mek rullkam kräver (om du har ett 1:a gen block)retrofit hydraul resp mek rull lyftare vilka är dyra.
Rull lyftare gör att du kan ha en lite vassare kam jmf med std "flat tappet" utan att för den delen tappa vrid/effekt i lågvarvsområdet. Eftersom man kan göra aggresivare ramper på en rullkam jmf med en "vanlig" kam.
Hydraulisk rullkam eller mek rullkam kräver (om du har ett 1:a gen block)retrofit hydraul resp mek rull lyftare vilka är dyra.
Rull lyftare gör att du kan ha en lite vassare kam jmf med std "flat tappet" utan att för den delen tappa vrid/effekt i lågvarvsområdet. Eftersom man kan göra aggresivare ramper på en rullkam jmf med en "vanlig" kam.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ok, så vanliga hydraliska lyftare kan användas till kittet nedan bara det att jag missar vrid i början av kurvan? Hydraliska Rulllyftare går på runt 600$
http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Ser ut som jag får lägga i en stall converter iaf.
Mvh/
D

http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=
Ser ut som jag får lägga i en stall converter iaf.

Mvh/
D
Du MÅSTE använda hydrauliska rull lyftare till den kamen!
Nu är det ju bara veven/stakarna/och några lager kvar, ja blocket också då förstås!
Och sedan när du ändå håller på så borde du fixa bla bla bla......och ..... och ........ välkommen till "the never ending story"!
100000:- senare så ser min bil likadan ut som när jag precis hade köpt den, fast den går ju lite fortare nu
Det är kul att köpa bil/motordelar, men oj vad fort pengarna tar slut.
Nu är det ju bara veven/stakarna/och några lager kvar, ja blocket också då förstås!
Och sedan när du ändå håller på så borde du fixa bla bla bla......och ..... och ........ välkommen till "the never ending story"!
100000:- senare så ser min bil likadan ut som när jag precis hade köpt den, fast den går ju lite fortare nu

Det är kul att köpa bil/motordelar, men oj vad fort pengarna tar slut.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Så här ser listan ut just nu... Mycket pengar blir de... 
EDL-7501
Intake Manifold, Performer RPM Air Gap, Dual Plane, Aluminum, Natural, Square Bore, Chevy, Small Block, Each $209.88
MRG-6235
Dipstick with Tube, Engine, Steel, Chrome, Chevy, Small Block, Each $9.95
MSD-8501
HEI Distributor Upgrade Kit, Ultimate, Coil, Cap, Rotor, Module, GM, Kit $169.50
PIO-PE100BR
Freeze Plug Kit, Brass, Chevy, Small Block, Kit $18.69
PRO-141-758
Engine Dress-Up Kit, High-Tech Collector's Series, Valve/Timing Covers, Air Cleaner, Breather, Black Crinkle $179.95
SUM-350108
Starter Shield, 7 x 24 in., Velcro® Attachment, Each $16.95
TFS-21400003
Lifters, Hydraulic Roller, Vertical Link Bar, Chevy 1955-86, Small Block/348/409, Set of 16 $459.95
TFS-K314-445-405
Head Combo, Rockers, Head Bolts, Camshaft, Button and Lock Plate,Pushrod Length Checker,Timing Set,Gaskets,Kit $1,899.95
Sedan tillkommer stall converter, stötstänger å annat...
Är fortfarande lite brydd att denna kombination är lite väl häftig. Kommer man överhuvudtaget att kunna glida runt på stan eller är det bara plattan i mattan som gäller?
Mvh/
D

EDL-7501
Intake Manifold, Performer RPM Air Gap, Dual Plane, Aluminum, Natural, Square Bore, Chevy, Small Block, Each $209.88
MRG-6235
Dipstick with Tube, Engine, Steel, Chrome, Chevy, Small Block, Each $9.95
MSD-8501
HEI Distributor Upgrade Kit, Ultimate, Coil, Cap, Rotor, Module, GM, Kit $169.50
PIO-PE100BR
Freeze Plug Kit, Brass, Chevy, Small Block, Kit $18.69
PRO-141-758
Engine Dress-Up Kit, High-Tech Collector's Series, Valve/Timing Covers, Air Cleaner, Breather, Black Crinkle $179.95
SUM-350108
Starter Shield, 7 x 24 in., Velcro® Attachment, Each $16.95
TFS-21400003
Lifters, Hydraulic Roller, Vertical Link Bar, Chevy 1955-86, Small Block/348/409, Set of 16 $459.95
TFS-K314-445-405
Head Combo, Rockers, Head Bolts, Camshaft, Button and Lock Plate,Pushrod Length Checker,Timing Set,Gaskets,Kit $1,899.95
Sedan tillkommer stall converter, stötstänger å annat...
Är fortfarande lite brydd att denna kombination är lite väl häftig. Kommer man överhuvudtaget att kunna glida runt på stan eller är det bara plattan i mattan som gäller?
Mvh/
D
Kamen är vassare än den som jag har, och den är på gränsen till en högkomps 383'a.
Har du räknat på statiskt/dynamiskt komp?
Går insuget in under huven eller chansar du......?
Har du räknat på statiskt/dynamiskt komp?
Går insuget in under huven eller chansar du......?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Deffe spør :Jag har mer eller mindre bestämt mig för kittet ovan.
Kan någon förklara varför Summit säger att topparna i kittet har 62 cc combustion chamber och på TrickFlows sida så har kittet 64 cc ?
Jeg har også sjekket opp dette og fått følgende svar fra TF: All the kits have cnc'd combustion chambers on the heads.
Det er riktig at 62cc ikke er cnc bearbeidet, men de som er med i kitet er det. De må på sin web side ha glemt å tilføye cnc på delenummeret.
Hos Summit så kan du i kittet få byttet cam til en ``snillere `` med mere torque hvis du ønsker det. Det kan jo være et alternativ til high speed converter og høyere bakakselutveksling... eller ?
Kan någon förklara varför Summit säger att topparna i kittet har 62 cc combustion chamber och på TrickFlows sida så har kittet 64 cc ?
Jeg har også sjekket opp dette og fått følgende svar fra TF: All the kits have cnc'd combustion chambers on the heads.
Det er riktig at 62cc ikke er cnc bearbeidet, men de som er med i kitet er det. De må på sin web side ha glemt å tilføye cnc på delenummeret.
Hos Summit så kan du i kittet få byttet cam til en ``snillere `` med mere torque hvis du ønsker det. Det kan jo være et alternativ til high speed converter og høyere bakakselutveksling... eller ?
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Så bra! Så man kan ändra i kitten. Jag antar att det bara fungerar om man ringer in till Summit?Korven skrev:Hos Summit så kan du i kittet få byttet cam til en ``snillere `` med mere torque hvis du ønsker det. Det kan jo være et alternativ til high speed converter og høyere bakakselutveksling... eller ?
Tror att "TFS-31402001" passar mig lite bättre...
http://www.trickflowdirect.com/product/ ... _chevy.asp
TFS-31402001
Fair idle, broad midrange power, 2,800-6,200 rpm powerband. 2,500-3,000 rpm stall converter.
Compression: 9.5:1 minimum
230°/234°
.352/.359
.528/.539
110°
//Deffe
Vi har så langt resonert likt
Jeg skulle gjerne ha sett dyno tester av denne kombinasjonen ,men det fikk jeg ikke fra Trick Flow. Kun en bekreftelse på at jeg ville (naturligvis ) få mere torque på lavere turtall. Denne kamakselen vil nok gi mindre hp , men spiller det noen rolle ?
Her har du svar / ref til selgeren hos Summit Racing
Response (Zack) 10/18/2007 08:54 AM
Hello. Parts can't be changed in the kit. When you are ready to order, please use my Sales ID of 487. Thanks
Gbak Hvilke Trick Flow toppar har du ?? Er du enig i forslaget på å bruke denne kamakselen ?

Her har du svar / ref til selgeren hos Summit Racing
Response (Zack) 10/18/2007 08:54 AM
Hello. Parts can't be changed in the kit. When you are ready to order, please use my Sales ID of 487. Thanks
Gbak Hvilke Trick Flow toppar har du ?? Er du enig i forslaget på å bruke denne kamakselen ?
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag har TFS-30400003-CNC och CCA-12-771-8.Korven skrev: Gbak Hvilke Trick Flow toppar har du ?? Er du enig i forslaget på å bruke denne kamakselen ?
Men till en 350 med lägre komp än 11 så skulle jag välja CCA-12-770-8 eller CCA-12-769-8 eller en motsvarande från t.ex Trick Flow.
Den kam jag har är mekanisk och inte hydraulisk, då behöver man inte bekymmra sig för att lyftarna pumpar och ventilerna börjar flyta vid höga varvtal.
Det är det dynamiska kompet, inte statiska som avgör om motorn blir "körbar" eller inte!
http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag fick följande:
STATIC COMPRESSION RATIO: 10.423
DYNAMIC EFFECTIVE COMPRESSION RATIO: 08.849
Vet inte hur jag ska tolka den dynamiska...?
Bra länkar:
http://users.erols.com/srweiss/tablersn.htm#Chevy
http://www.hotrodders.com/forum/stroke- ... 32680.html
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... atio_tech/
Mvh/
Deffe
STATIC COMPRESSION RATIO: 10.423
DYNAMIC EFFECTIVE COMPRESSION RATIO: 08.849
Vet inte hur jag ska tolka den dynamiska...?

Bra länkar:
http://users.erols.com/srweiss/tablersn.htm#Chevy
http://www.hotrodders.com/forum/stroke- ... 32680.html
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... atio_tech/
Mvh/
Deffe
8,8 är för mycket!
Den statiska kompressionen kan vara i princip hur hög som helst.
Medan den dynamiska bör ligga mellan 7,5-8,5 för en gatkörd bil
Är den för låg så har man valt för "stor" kam och kommer att tappa hk och vridmoment.
Är det dynamiska kompressions förhållandet för stort dvs från 8,8 och uppåt så kommer motorn att spika vid låga varv när du trycker pelle i botten.
Är du säker på att du har fått insugsventilen's stängnings tid rätt?
Den statiska kompressionen kan vara i princip hur hög som helst.
Medan den dynamiska bör ligga mellan 7,5-8,5 för en gatkörd bil
Är den för låg så har man valt för "stor" kam och kommer att tappa hk och vridmoment.
Är det dynamiska kompressions förhållandet för stort dvs från 8,8 och uppåt så kommer motorn att spika vid låga varv när du trycker pelle i botten.
Är du säker på att du har fått insugsventilen's stängnings tid rätt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Cam spec:
TFS-31402001
Valve Setting Intake: .000"
Valve Setting Exhaust: .000"
Advertised Duration (Degrees): 292 intake/296 exhaust
Duration at .050" Lift (Degrees): 230 intake/234 exhaust
Camshaft Lift: .352" intake/.359" exhaust
Valve Lift with 1.5 Rocker Arms: .528" intake/.539" exhaust
Lobe Seperation (Degrees): 110
Intake Cam Timing at .050" Valve Lift:
Opens 9 degrees BTDC
Closes 41 degrees ABDC
Max lift: 106 degrees ATDC
Exhaust Cam Timing at .050" Valve Lift:
Opens 51 degrees BBDC
Closes 3 degrees ATDC
Max lift: 114 degrees BTDC
Firing Order: 1-8-4-3-6-5-7-2
Characteristics: Fair idle, broad midrange power with a 2,800-6,300 rpm powerband. Headers, low-restriction exhaust, free-flowing induction, and 2,500-3,000 rpm stall converter recommended. Best with 9.5:1-11.0:1 compression ratio.
Recommended Valve Springs:
TFS-31400414 with 1.5 or 1.6 ratio rocker arms
Mätvärden:

Tror jag har flata kolvar orginal...
//D
TFS-31402001
Valve Setting Intake: .000"
Valve Setting Exhaust: .000"
Advertised Duration (Degrees): 292 intake/296 exhaust
Duration at .050" Lift (Degrees): 230 intake/234 exhaust
Camshaft Lift: .352" intake/.359" exhaust
Valve Lift with 1.5 Rocker Arms: .528" intake/.539" exhaust
Lobe Seperation (Degrees): 110
Intake Cam Timing at .050" Valve Lift:
Opens 9 degrees BTDC
Closes 41 degrees ABDC
Max lift: 106 degrees ATDC
Exhaust Cam Timing at .050" Valve Lift:
Opens 51 degrees BBDC
Closes 3 degrees ATDC
Max lift: 114 degrees BTDC
Firing Order: 1-8-4-3-6-5-7-2
Characteristics: Fair idle, broad midrange power with a 2,800-6,300 rpm powerband. Headers, low-restriction exhaust, free-flowing induction, and 2,500-3,000 rpm stall converter recommended. Best with 9.5:1-11.0:1 compression ratio.
Recommended Valve Springs:
TFS-31400414 with 1.5 or 1.6 ratio rocker arms
Mätvärden:

Tror jag har flata kolvar orginal...

//D