Kompositfjäderval!?
Kompositfjäderval!?
Hej!
Har en -69:a coupe med 502:a
Vad rekommenderar nu för hårdhet på kompositfjäder bak?
Optimerat för aktiv gatkörning.
360lb el 420lb bak?
460lb el 550lb fram?
Tacksam för svar..
Har en -69:a coupe med 502:a
Vad rekommenderar nu för hårdhet på kompositfjäder bak?
Optimerat för aktiv gatkörning.
360lb el 420lb bak?
460lb el 550lb fram?
Tacksam för svar..
-69, 502, Coupé
Hej
Definitivt 550 fram med en tung BB i nosen, bak kan nog 360 och grövre krängningshämmare vara rätt melodi för gatan. Se till att skaffa längre fjäderbultar bak på en gång så du kan justera höjden bak bättre.
Jag kör med Street&Slalom paketet från Vettebrakes och den kombinationen blir mycket fast utan krängningar då det går undan. Jag upplever inte att bakändan är för mjuk men har å andra sidan aldrig kört på bana - det kanske du skall någon gång då och då?
Däremot känns det i rumpan vid varje vägskarv... kan bli lite dryg på långkörning, men det är ju en smaksak. Kul är det i alla fall.
mvh
Mr. Beam
Definitivt 550 fram med en tung BB i nosen, bak kan nog 360 och grövre krängningshämmare vara rätt melodi för gatan. Se till att skaffa längre fjäderbultar bak på en gång så du kan justera höjden bak bättre.
Jag kör med Street&Slalom paketet från Vettebrakes och den kombinationen blir mycket fast utan krängningar då det går undan. Jag upplever inte att bakändan är för mjuk men har å andra sidan aldrig kört på bana - det kanske du skall någon gång då och då?
Däremot känns det i rumpan vid varje vägskarv... kan bli lite dryg på långkörning, men det är ju en smaksak. Kul är det i alla fall.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Jag har ett fullt street o slalomkit på den nu, men med snäppet mjukare fjädrar fram än 550 och stålfjäder bak.
Grövre krängningshämmare både fram o bak. samt poly bussningar i framvagn.
Blev mycket bättre än orginal. men är ute efter ännu fastare =)
Återkommer när det är monterat om det blev för hårt eller inte!
Grövre krängningshämmare både fram o bak. samt poly bussningar i framvagn.
Blev mycket bättre än orginal. men är ute efter ännu fastare =)
Återkommer när det är monterat om det blev för hårt eller inte!
-69, 502, Coupé
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
TRW är ett av fabrikaten som gör glasfiberfjädrar. Köper du av t.ex. VBP så är det då VBP's fabrikat på fjäder. Dom flesta TRW fjädrar jag sett har en form som liknar en modern timglasslalomskida, dvs. dom är betydligt bredare ut vid hjulen än vad dom är inne vid diffklumpens infästning.
T.ex. VBP är i stort sett jämnbreda hela vägen.
Det brukar också vara rätt så tydliga "TRW" dekaler på deras fjädrar så dom brukar man kunna se på bilder i kataloger.
Mvh, Björn
T.ex. VBP är i stort sett jämnbreda hela vägen.
Det brukar också vara rätt så tydliga "TRW" dekaler på deras fjädrar så dom brukar man kunna se på bilder i kataloger.
Mvh, Björn
Notera även den väldigt snygga gula vetten i VBP nya katalog.Björn Leidelöf skrev:TRW är ett av fabrikaten som gör glasfiberfjädrar. Köper du av t.ex. VBP så är det då VBP's fabrikat på fjäder. Dom flesta TRW fjädrar jag sett har en form som liknar en modern timglasslalomskida, dvs. dom är betydligt bredare ut vid hjulen än vad dom är inne vid diffklumpens infästning.
T.ex. VBP är i stort sett jämnbreda hela vägen.
Det brukar också vara rätt så tydliga "TRW" dekaler på deras fjädrar så dom brukar man kunna se på bilder i kataloger.
Mvh, Björn

Kasta inte bäver i trähus.
Har själv TRW:s kompositfjäder bak, och det stämmer som Peter säger, bilen blir säkert ngt högre bak om man använder de medföljande 8" bultarna.
Tycker inte att min är "tokhög" men skulle gärna vilja sänka den ngt mer innan jag lämnar in den för fram/bakvagnsinställning.
Är det ngn som vet om man kan få tag på 10" bultar för C3 och i sådant fall var ifrån ?
mvh/Hagge
Tycker inte att min är "tokhög" men skulle gärna vilja sänka den ngt mer innan jag lämnar in den för fram/bakvagnsinställning.
Är det ngn som vet om man kan få tag på 10" bultar för C3 och i sådant fall var ifrån ?
mvh/Hagge
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Vette Brakes and Products tillhandahåller skruvar i olika längder. Gå in på www.vbandp.com och sök på "spring bolt" så får du träff på olika längder. Dom lite längre bultarna 10", 12" etc. anges vara till C4 Corvetter, men jag kan inte tänka mig att det ska vara något problem att använda dom till C3.
Dom skriver också att dom tillhandhåller "custom bolt", dvs. dom tar fram den längd du behöver.
Mvh, Björn
Dom skriver också att dom tillhandhåller "custom bolt", dvs. dom tar fram den längd du behöver.
Mvh, Björn