Kompositfjäderval!?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Kompositfjäderval!?

Inlägg av Jonathan »

Hej!

Har en -69:a coupe med 502:a
Vad rekommenderar nu för hårdhet på kompositfjäder bak?

Optimerat för aktiv gatkörning.
360lb el 420lb bak?
460lb el 550lb fram?

Tacksam för svar..
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

oj bra fråga... jag har ju en men jag vet inte om man kan läsa på den vad det e för en?? Men den jag har e bra iaf :)
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok.
Lutar åt 420 bak o 550 fram.
som sagt inte optimalt för strippen men det är ju inte fel att kunna svänga lite på vägen med!
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

äsch optimalt ska du ha en stel bakaxel och typ inga fjädrar m.m.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej

Definitivt 550 fram med en tung BB i nosen, bak kan nog 360 och grövre krängningshämmare vara rätt melodi för gatan. Se till att skaffa längre fjäderbultar bak på en gång så du kan justera höjden bak bättre.

Jag kör med Street&Slalom paketet från Vettebrakes och den kombinationen blir mycket fast utan krängningar då det går undan. Jag upplever inte att bakändan är för mjuk men har å andra sidan aldrig kört på bana - det kanske du skall någon gång då och då?

Däremot känns det i rumpan vid varje vägskarv... kan bli lite dryg på långkörning, men det är ju en smaksak. Kul är det i alla fall.
:P
mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Jag har ett fullt street o slalomkit på den nu, men med snäppet mjukare fjädrar fram än 550 och stålfjäder bak.

Grövre krängningshämmare både fram o bak. samt poly bussningar i framvagn.
Blev mycket bättre än orginal. men är ute efter ännu fastare =)

Återkommer när det är monterat om det blev för hårt eller inte!
-69, 502, Coupé
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Se bara till så du inte får en kompositfjäder tillverkad av TRW. Dessa har ett rykte om sig att vara väldigt styva och höjer bilen mer än vad som anses normalt.
Kasta inte bäver i trähus.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Hur ska jag ta reda på det?
-69, 502, Coupé
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

TRW är ett av fabrikaten som gör glasfiberfjädrar. Köper du av t.ex. VBP så är det då VBP's fabrikat på fjäder. Dom flesta TRW fjädrar jag sett har en form som liknar en modern timglasslalomskida, dvs. dom är betydligt bredare ut vid hjulen än vad dom är inne vid diffklumpens infästning.

T.ex. VBP är i stort sett jämnbreda hela vägen.

Det brukar också vara rätt så tydliga "TRW" dekaler på deras fjädrar så dom brukar man kunna se på bilder i kataloger.

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Björn Leidelöf skrev:TRW är ett av fabrikaten som gör glasfiberfjädrar. Köper du av t.ex. VBP så är det då VBP's fabrikat på fjäder. Dom flesta TRW fjädrar jag sett har en form som liknar en modern timglasslalomskida, dvs. dom är betydligt bredare ut vid hjulen än vad dom är inne vid diffklumpens infästning.

T.ex. VBP är i stort sett jämnbreda hela vägen.

Det brukar också vara rätt så tydliga "TRW" dekaler på deras fjädrar så dom brukar man kunna se på bilder i kataloger.

Mvh, Björn
Notera även den väldigt snygga gula vetten i VBP nya katalog. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok!

Jag har beställt fråb vbp så jag får hoppas jag får deras egentillverkade fjädrar då!
-69, 502, Coupé
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Har själv TRW:s kompositfjäder bak, och det stämmer som Peter säger, bilen blir säkert ngt högre bak om man använder de medföljande 8" bultarna.
Tycker inte att min är "tokhög" men skulle gärna vilja sänka den ngt mer innan jag lämnar in den för fram/bakvagnsinställning.

Är det ngn som vet om man kan få tag på 10" bultar för C3 och i sådant fall var ifrån ?

mvh/Hagge
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Vette Brakes and Products tillhandahåller skruvar i olika längder. Gå in på www.vbandp.com och sök på "spring bolt" så får du träff på olika längder. Dom lite längre bultarna 10", 12" etc. anges vara till C4 Corvetter, men jag kan inte tänka mig att det ska vara något problem att använda dom till C3.

Dom skriver också att dom tillhandhåller "custom bolt", dvs. dom tar fram den längd du behöver.

Mvh, Björn
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Tack Björn !

//Hagge
Skriv svar