jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
några kvalifiserade gissningar
glapp i tändningslåset
eller några kablar dårifrån
nån av kablarna till startmotorn som sitter å dinglar.
otroligt sleten nyckel...
Endorfine skrev:jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
hoppas på tips
Tja, kan vara så enkelt som ett jordfel mellan batteriets minuskabel och schassiet.
Endorfine skrev:jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
hoppas på tips
Tja, kan vara så enkelt som ett jordfel mellan batteriets minuskabel och schassiet.
Jag hade jordfel på min, batteriets minuskabel var helt oxiderad, problemet försvann efter en noga rengörning.
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
ok för om man t.ex. har nyckeln i fickan å det är annan temp på låset så kan man få resistansen (den svarta lilla ploppen på nyckeln) att bli fel och då tolkar bilen det som att de e fel nyckel...
jag tror att jag har glapp i tändningslåset..nyckeln går att rucka på lite grann och när jag tar ut nyckeln så får jag inget rattlås att fungera (för det ska det väl finnas).
är det svårt och hur byter man det..måste man koda in det nya låset mot datorn..är det dyrt?
GM har drivit kampanjer för att först laga och senare koppla ur rattlåset då det hänt att ratten blivit låst under färd. Jag åtgärdade min bil med första och andra av GM's tre steg (nytt relä och omprogrammering av datorn) för två år sen. Då hade de inte börjat koppla ur rattlåset men det verkar varit många som gjort det själva innan GM gick ut med den rekommendationen.
Har du inte ägt bilen i bortåt två år är det alltså troligt att förra ägaren låtit koppla ur rattlåset om det nu inte verkar fungera för dig.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Hade samma problem själv, bytte batteri men problemet kom tillbaka efter 2-3veckor. Kablarna till batteripolerna tyckte jag var bra spända men de behövde spännas väldigt hårt sen var problemet borta.
ja..ny har det blivit ännu värre..
när jag vrider på tändningsnyckeln så lyser inte ens lamporna på displayen och den startar kanske bara en gång av 100 försök när jag vrider på nyckeln..
batteriet är nytt, kablarna sitter hårt och det är ingen oxid på dom.
det klickar i databoxen och någonstans under instrumentbrädan när nyckeln vrids runt. men jag får ingen ström eller impuls till startmotorn..