Mantorp för Gubbar

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Mantorp för Gubbar

Inlägg av Foppa »

Hej

Stötte på en mattsvart corvette med Vette.se stripe på sig under Sthlm cruising.
Frågade dem varför de inte va nere å gasade på Mantorp och testade vad bilen gick för. Fick till svar att detta evenemang endast va för gubbar... :?

Men har grubblat på detta över helgen... kan de va så att ynglingarna va rädda att de skulle bli ifrån åkta av gubbar :twisted:
Eller kan de va så att bilen va så extremt trimmad så den inte går att köra den på nått vettigt sätt utan att snurra med den eller bara få spinnande hjul... :roll:
Eller har de rätt med sin kommentar vilket jag inte vill ta men men man e ju själv ingen undom längre... :evil:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Problemet är att gubbarna har gått och köpt sig nya Z06:or. De "Unga" blir frånkörda både i kurvor och rakt fram :oops:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

aha... men denna c5:a jag såg hade nog mer pulver än en flångans Z06:a iaf... 8)
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vad är medelåldern i klubben ? Tror den e förhållandevis hög?
Kasta inte bäver i trähus.
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Det handlar antagligen mycket om att det gäller att ha råd och kunnande! Yngre har inte i alla lägen råd med en "sommarbil" även om kanske vetten inte är den dyraste att hålla på med... Men det kostar i alla fall lite med underhåll osv. Och C5or och C6or är ju ännu dyrare, därav blir nog kanske medelåldern lite högre. Bra med lite äldre folk som vet vad de talar om :D
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Insane corvetten som du syftar på är kompressormatad och har över 600 hk under huven så den rör nog på sig ganska bra :D
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Men hur gick det då på racet? (och då menar jag rakt fram, ingen larvig kurvkörning)
Var vädert fint eller regnade det bort som ifjol?
Bilder????
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Vädret på lördagen var helt OK. Det sprack upp och blev övervägande solsken. Så förhållandena för raktframkörningen var helt ok. 8)
Söndagen var det mer skiftande kan man säga med en hel el regn... :cry:

Hur själva racet gick kan jag tyvärr inte svara på... Var tvungen att åka hem och ta hand om min dotter som låg och ligger i lunginflamation...
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
lsjolund
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av lsjolund »

gbak skrev:Men hur gick det då på racet? (och då menar jag rakt fram, ingen larvig kurvkörning)
Var vädert fint eller regnade det bort som ifjol?
Bilder????
Några bilder blev det i alla fall. Kvaliteten är skiftande :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Mantorp för Gubbar

Inlägg av frisk »

Foppa skrev:Hej

Stötte på en mattsvart corvette med Vette.se stripe på sig under Sthlm cruising.
Frågade dem varför de inte va nere å gasade på Mantorp och testade vad bilen gick för. Fick till svar att detta evenemang endast va för gubbar... :?

Men har grubblat på detta över helgen... kan de va så att ynglingarna va rädda att de skulle bli ifrån åkta av gubbar :twisted:
Eller kan de va så att bilen va så extremt trimmad så den inte går att köra den på nått vettigt sätt utan att snurra med den eller bara få spinnande hjul... :roll:
Eller har de rätt med sin kommentar vilket jag inte vill ta men men man e ju själv ingen undom längre... :evil:
Hehehe

Ja jag vet inte hur man ska tackla det hela riktigt. Personligen gillar jag ju många utav ER gubbar!!! :lol: Tror inte att det finns 1 svar på frågan varför det inte kommer mer "ungdomar" på klubbens träffar. Men efter egna erfarenheter och vart man hört av flera yngre så kommer här några "åsikter"(?)!

Racing = Bracket! Det säger ju sig självt... gubbigare kan racing inte bli. (Alla kan vinna) nä ska det locka yngre så ska snabbast vinna! Sen om det e en 90åring spelar ingen roll, Thats dragracing :wink:
Träffar som jag varit på där e som sagt medelåldern extremt hög och även om det e krut i flera av dom så e majoriteten rolatorburna :lol: Skulle man "Burna" eller liknande som vi unga tycker e tufft :oops: då blir man snabbt opopulär. Alltså PRO-varning. Sommarmötet e ju bra för det erbjuder ju saker för alla åldrar men jag tror att många kanske varit på en lokal träff och sedan utgår från att sommarmötet e detsamma?
Banracing tror jag att dom yngre corvettedrivna eldsjälarna kör så mycket annat race att det helt enkelt inte finns varken tid eller intresse för att delta i klubbens evenemang?
Sen kanske det e så att många av dom få unga som köper sig en corvette inte har varken råd eller tid till klubben?

Men oroa er inte... om 10 år när min växellåda dykt upp kommer jag till mantorp och kör skiten ur er gamlingar!!!

..... fast om 10 år e ju jag också en gubbe :twisted:
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

NoTiNg skrev:Det handlar antagligen mycket om att det gäller att ha råd och kunnande! Yngre har inte i alla lägen råd med en "sommarbil" även om kanske vetten inte är den dyraste att hålla på med... Men det kostar i alla fall lite med underhåll osv. Och C5or och C6or är ju ännu dyrare, därav blir nog kanske medelåldern lite högre. Bra med lite äldre folk som vet vad de talar om :D
tror du e lite förhastad där med att äldre vet va de talar om... jag vet då en hel del yngre förmågor som vet betydligt mer än äldre svamlande folk... :twisted:

å de jag pratade med hade då en C5:a å den lär knappast va gratis med de modifieringar som gjorts på den... å vet du va en pys jappsare kostar samt vad som plöjs ned i dem... så nog har unga med råd me en Vette... underhåll på en Vette jämfört med andra bilar är ingen större skillnad... 8)
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

vett74 skrev:Insane corvetten som du syftar på är kompressormatad och har över 600 hk under huven så den rör nog på sig ganska bra :D
ok då vet jag att jag inte ska utmana den bilen då... :P
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

frisk skrev: Hehehe

Ja jag vet inte hur man ska tackla det hela riktigt. Personligen gillar jag ju många utav ER gubbar!!! :lol: Tror inte att det finns 1 svar på frågan varför det inte kommer mer "ungdomar" på klubbens träffar. Men efter egna erfarenheter och vart man hört av flera yngre så kommer här några "åsikter"(?)!

Racing = Bracket! Det säger ju sig självt... gubbigare kan racing inte bli. (Alla kan vinna) nä ska det locka yngre så ska snabbast vinna! Sen om det e en 90åring spelar ingen roll, Thats dragracing :wink:
Träffar som jag varit på där e som sagt medelåldern extremt hög och även om det e krut i flera av dom så e majoriteten rolatorburna :lol: Skulle man "Burna" eller liknande som vi unga tycker e tufft :oops: då blir man snabbt opopulär. Alltså PRO-varning. Sommarmötet e ju bra för det erbjuder ju saker för alla åldrar men jag tror att många kanske varit på en lokal träff och sedan utgår från att sommarmötet e detsamma?
Banracing tror jag att dom yngre corvettedrivna eldsjälarna kör så mycket annat race att det helt enkelt inte finns varken tid eller intresse för att delta i klubbens evenemang?
Sen kanske det e så att många av dom få unga som köper sig en corvette inte har varken råd eller tid till klubben?

Men oroa er inte... om 10 år när min växellåda dykt upp kommer jag till mantorp och kör skiten ur er gamlingar!!!

..... fast om 10 år e ju jag också en gubbe :twisted:
ja vet va du menar... man kände sig som en snorunge när man gick med i klubben vid 25 års ålder... nu e man 40 å de som va gubbar/gummor då e fortfarande med å va e de nu dåra... hmmm... :roll:
aja viktigast e ju att man har kul tillsammans oavsett ålder... å va e roligare än att leka med bilar... :twisted:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Jag har åxå lagt upp bilder från Mantorp typ 16st, fick en hel del på film som är på väg att läggas upp åxå men det tar lite tid...ska ju klippas lite :wink:

http://www.corvetten.com/photogallery.php?album_id=12

Kolla även Norrtäljeträffen: http://www.corvetten.com/photogallery.php?album_id=11

Och Power Big Meet åxå om ni har lust http://www.corvetten.com/photogallery.php?album_id=10

Totalt 56 nya bilder...

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Den bänkade 627hk på bakhjulen vill jag minnas och den har chassi för att supporta det också oavsett om det går rakt fram eller svänger :D

Jag skulle åkt ner till Mantorp tillsammans med dem under förutsättning att vädret skulle bli bra. Nu hör jag själv till gubbkategorin 40+ men jag tar inte åt mig för det :lol: Skruvar mer än jag kör, de få tillfällen jag har tid o köra fegar jag ordentligt (hör kanske till åldern ....) o åker inte ut på banan om det är blött eller ens fuktigt - därför blev det inget Mantorp i år, alla väderrapporter sa regn.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Får väl som en mycket stolt förälder skryta och informera om att vår 23-årige son Daniel vann Dragracingen i år :lol:
Kan garantera att nervositeten är större vid sidan om.
Daniel vann finalen efter ha för andra gången under stegen kört på sitt index 14.47 med 4-tusendelar till godo.
Iskallt med tanke på att det är första tävlingen han deltar i 8)
http://www.sjolund.homelinux.net/index. ... emId=34361

Bild

Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

vette.se skrev:

Den bänkade 627hk på bakhjulen vill jag minnas och den har chassi för att supporta det också oavsett om det går rakt fram eller svänger :D

Jag skulle åkt ner till Mantorp tillsammans med dem under förutsättning att vädret skulle bli bra. Nu hör jag själv till gubbkategorin 40+ men jag tar inte åt mig för det :lol: Skruvar mer än jag kör, de få tillfällen jag har tid o köra fegar jag ordentligt (hör kanske till åldern ....) o åker inte ut på banan om det är blött eller ens fuktigt - därför blev det inget Mantorp i år, alla väderrapporter sa regn.
fy satan e de så mye pulver i den... den lät ju onekligen grym... vill ha... :P

kommer du på street car i barkarby för lite slalom dåra... om vädret e fint... för rakt fram e väl inge kul med din bil... :twisted:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

ornet skrev:Får väl som en mycket stolt förälder skryta och informera om att vår 23-årige son Daniel vann Dragracingen i år :lol:
Kan garantera att nervositeten är större vid sidan om.
Daniel vann finalen efter ha för andra gången under stegen kört på sitt index 14.47 med 4-tusendelar till godo.
Iskallt med tanke på att det är första tävlingen han deltar i 8)
å morsan vann då damstegen eller... :wink:

du körde väl inte sönder slalombanans tidtagnings saker i år väl... hmmm... :roll:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Här är en kort filmsnutt från söndagens träning med Daniel i sin C3 med STOOOR Vortechkompressor, skönt ljud tycker jag :D

http://www.youtube.com/watch?v=tnPjzAxTxFE
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Vad hände med den kvaddade gula C:6?

/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Jag har efter lite pysslande fått upp ett nytt filmklipp på en Gymkhana körning från Mantorp >>> http://www.corvetten.com/infusions/the_ ... php?url=10

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

MickeW skrev:Jag har efter lite pysslande fått upp ett nytt filmklipp på en Gymkhana körning från Mantorp
mvh
MickeW
de va ett intressant upplägg på banan att man skulle köra i en 8:a... :shock:

och det plötsliga regnet som kom så han va tvungen att slå på torkarna va ju synd annars hade det säkert blivit en bra tid... :twisted:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
tofo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av tofo »

Bengt skrev:Problemet är att gubbarna har gått och köpt sig nya Z06:or. De "Unga" blir frånkörda både i kurvor och rakt fram :oops:
Tror tyvärr att du e lite fel ute där.

Min personliga åsikt är att många yngre gillar att verkligen "köra" bil, både rakt fram och bana. Corvette klubben har en skyhög medlemsavgift och arrangerar inget åkande förutom klubbmästerskapet på Mantorp... Jag tycker inte det är värt dom pengarna att vara medlem för att köra på Mantorp 1 gång per år som jag kan göra gratis varannan Onsdag kväll genom den andra klubben jag är med i...

Sedan tror jag att det inte är många av oss som är väldigt intresserade av att köra "bracket"...

Tycker även att det är fel att skylla på att vi inte har pengar, se istället om hur klubben drivs och ta tillvara kritiken angående "KÖR" träffar, då snackar vi inte cruising eller någon bana med frågesport...

Talaren som uttrycker sig om pengar... suck... Vad tror du det kostar att bygga en komplett motor som levererar 600 - 1000 hk och sedan anpassa drivlina och resten av bilen så att den håller för det... tror du kan lätt köpa Z06 för dom pengarna...

Detta är bara min åsikt, jag kanske är helt fel ute men har hört liknande kommentarer från flera "yngre" Corvette ägare som gillar att KÖRA bil.

MVH

Tommy
Corvette C5 1999 - 500+ hk
10,41 sek & 211 km/h på 402m, 1,42s 60"... med gammla motorn.
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

tofo skrev:
Bengt skrev:Problemet är att gubbarna har gått och köpt sig nya Z06:or. De "Unga" blir frånkörda både i kurvor och rakt fram :oops:
Tror tyvärr att du e lite fel ute där.

Min personliga åsikt är att många yngre gillar att verkligen "köra" bil, både rakt fram och bana. Corvette klubben har en skyhög medlemsavgift och arrangerar inget åkande förutom klubbmästerskapet på Mantorp... Jag tycker inte det är värt dom pengarna att vara medlem för att köra på Mantorp 1 gång per år som jag kan göra gratis varannan Onsdag kväll genom den andra klubben jag är med i...

Sedan tror jag att det inte är många av oss som är väldigt intresserade av att köra "bracket"...

Tycker även att det är fel att skylla på att vi inte har pengar, se istället om hur klubben drivs och ta tillvara kritiken angående "KÖR" träffar, då snackar vi inte cruising eller någon bana med frågesport...

Talaren som uttrycker sig om pengar... suck... Vad tror du det kostar att bygga en komplett motor som levererar 600 - 1000 hk och sedan anpassa drivlina och resten av bilen så att den håller för det... tror du kan lätt köpa Z06 för dom pengarna...

Detta är bara min åsikt, jag kanske är helt fel ute men har hört liknande kommentarer från flera "yngre" Corvette ägare som gillar att KÖRA bil.

MVH

Tommy
nej du har helt rätt ute... :wink:

bara di äldre som har svårt att förstå sånt... :roll:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Peter skrev:Vad är medelåldern i klubben ? Tror den e förhållandevis hög?

Yepp den är definitivt högre än i camaroklubben som jag fortfarande är med i.
Har inte gått med än i corvetteklubben, camaroklubben kostar 350spänn och corvetteklubben mångdubbelt mer för samma sak plus inträdesavgift på typ 1400 spänn.
Många yngre som jag själv lägger nog hellre pengarna på bilen när kostnaden för medlemskap kryper uppåt-
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Årsavgiften ligger väl i nivå med EN TANK BENSIN! Är det dyrt?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Känns som bägge svaren e rätt där om huruvida medlemsavgiften är billig eller dyr. Visst e det en del pengar man får hosta upp men sett till vad man får så e det ju billigt. Som jag sa så åker man med på tex. ett sommarmöte så har man ju tjänat in hela avgiften + lite till. Och sommarmötet e kul för både unga och gamla :wink: Sen annordnas det faktiskt mer racing än bara en gång om året i klubben :wink: Men visst kanske klubben borde sattsa lite mer där om man vill ha fler yngre.

Men! Man måste ju vilja lite själv för att det ska vara nån idé för klubben att sattsa på dig som e yngre... :roll:

Sen får jag ju hålla med om att det är riktigt gamla gubbar som kör C6 Z06:or! :P :lol:
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

frisk skrev:Känns som bägge svaren e rätt där om huruvida medlemsavgiften är billig eller dyr. Visst e det en del pengar man får hosta upp men sett till vad man får så e det ju billigt. Som jag sa så åker man med på tex. ett sommarmöte så har man ju tjänat in hela avgiften + lite till. Och sommarmötet e kul för både unga och gamla :wink:
lite fundersam på hur du räknar angående sommarmötes träffen...
har då aldrig tjänat in några pengar på de 12ggr jag åkt på dessa... :roll:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Kanske uttalar jag mig fel då??
Men iaf så va fakta så när jag va med i Ronneby på sommarmötet för ett par årsedan. Rabatten vi fick på hotellet kommer jag ju inte ihåg nu men bara rabbaten i sig va ca 800kr. Sen fick vi ju grejer, t-shirts, bag m.m. och gratis lunch och även lite annat så vi kom ju upp i över 1000kr för saker vi fick gratis eller rabatterat. Eftersom vi åkte från GBG så gick ju bensinen på en förmögenhet men resan vi gjorde hade vi ju gjort utan klubben om vi inte hade varit med. Kanske inte just dit men iaf. Så resor och andra utlägg vill jag inte ta in i ekvationen då vi va på en semester jag och frugan. Tjänat va ett fel uttryck skulle skriva SPARA istället hehe

:wink:

Åk på ett sommarmöte så har du Sparat in medlemsavgiften!
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

tycker ändå man förlorar på sommarmötet... detta året va de ju rörstrand i Lidköping... aj aj de sved... :cry:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Skriv svar