Ska köpa en C4 nu!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
_Lazzer_
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Ska köpa en C4 nu!

Inlägg av _Lazzer_ »

Hej!
Är på väg att fara o köpa en c4 nu till helgen och ja undrar om hur ja gör för att bli medlem och att försäkra den genom corvette cluben?
Den är ny importerad och inte reggad än, men den ska reggas i sverige innan ja hämtar den!
Skulle gärna vilja veta om hur ja försäkrar en ny importerad bil som?

Mvh// Jens
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Läs under fliken Clubförsäkring
http://www.clubcorvette.se/ccsfors.html

men haken är att man måste ha vart medlem i club corvette i minst 1 år för att dra nytta av rabatter o sånt genom cluben - eller ?

Jag tänkte försäkra min bil hos Länsförsäkringar - ee kostnad 13 000+ helförsäkring 1 år - glöm det
Jag ringde då Trygg Hansa - 4700 för eXakt samma försäkring
då skall tilläggas att den summan baserar sig på att bilen är påställd året runt - om man ställer av den så kostar garageförsäkring 27 kronor per månad

Då min bil blir klassad som veteranbil nästa år så sjunker denna summa till en tredjedel nästa år - så man tjänar på att ringa runt lite
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av _Lazzer_ »

jo men om man läser så står de ju så här: Ny medlem kan ansöka om MHRF första-års försäkring (1182:-). Bilen skall vara i originalskick, och det betyder inga ”plastjobb” eller modifieringar som inte fanns då bilen levererades som ny i USA eller Sverige. Inga breda fälgar, massor av krom, vingar eller effektlack alltså. Byte av delar och omlackering till annan originalkulör är däremot tillåten, liksom originaloptions eller tidsmässiga tillbehör som monterats senare.

Alltså att ny medlem kan söka första års försäkring, lr har ja fel?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Min försäkring på Trygghansa har jag betalat 10427 kr/år
I augusti så har jag varit medlem 1 år varefter försäkringen i Länsförsäkringar kommer att kosta 538 kr/år då bilen klassas som Entusiastförsäkring.
Byter jag bolag tll Länsförsökringar för de sista månaderna tills mitt medlemskap är ett år (minförsäkringsperiod var till 040701) hamnade Länsförsäkringskostnaden på ca 6500-7000.

Men kolla vad som står BoXers länk och fråga sedan Benny Stjernmo om det fortfarande är något oklart.
Skaffa dock ett medlemsskap så snart som möjligt då både din ett års gräns samt premieperioden oavsett Försäkringsbolag samman faller rätt väl.

Vad gäller förstårsförsäkringen skall årsmodellen vara mellan 53 och 84 vad jag förstår.
Men ring Benny bra kille som kan ge rättvisa svar.

Grattis till bilen och försök verkligen hänga på clubarrangemangen. Det ger ett mervärde av bilen du inte får någon annan stans. Det är en superklubb.

MVH
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
_Lazzer_
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av _Lazzer_ »

Okej, jo jag läste nu om de där med -53 till -84 och jag har ju snart en -91 så de går ju inte så bra :)
Hur är det med entusiast försäkring på länsförsäkringar då?
Har hört nåt om att man måste vara över 24år, stämmer detta?
Var in på deras sida men ja hittade inget om hur gammal man måste vara, ska ju bara köra bilen på sommarn, max 1000mil skulle ja tro!
Jo jag ska gå med i corvette klubben så fort ja har fått ett registrerings nr, har inte fått detta ännu på grund utav att den är nyimporterad genom vettesmåland.
Hur mycket kostar de att vara med i cluben per år?
Jo självklart ska ja försöka fara på så mycke ja kan.
Också vill ja säga de att detta verkar vara bland dom bästa/vänligaste forumen ja har varit på :D
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Ring dom imorgon. Fick deras brochyr (Länsförsäkringar) idag men orkar inte läsa igenom den nu.
Medlemskapet kostar ca 1300 kr första året sedan tror jag det är 600 kr
En stor händelse är på Mantorp 14-15/8
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Länsförsäkringars entusiastförsäkring skulle vara billigare för mig än Wasa-Bilsports dito. Pga at jag är skriven utomlands kan jag bara ha "vanliga" försäkringar. Salus-Ansvar kostar 7 300 helförsäkrat/år. Fick även offerter på 14 000 så det löanr sig att kolla upp olika bolag

MVH

MN
BG
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BG »

CorvetteCluben kostar första gången 1300kr tror jag och sedan 600kr per år, men den nya "perioden" börjar gälla i augusti, så då får du betala 1300kr och sedan 600kr i augusti igen. Så jag rekomenderar att du väntar till augusti, då den nya perioden börjar.

Om du ska försäkra i Länsförsäkringar så måste du ha 2st andra försäkringar i bolaget. Jag har själv Länsförsäkringar och det kostar mig 1900kr/år. Jag har en -95 och jag tror att försäkringen blir dyrare desto nyare bil. Man får köra 500mil/år med den försäkringen.

/Fredrik B
Skriv svar