En långdragen renoveringshistoria...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ah, tack!

Ja att det var borrat 0.30" förstod jag men det var ju toppen att få reda på exakt vilka kolvar det är!

Så till nästa fråga:

Har hittat dessa markeringar på veven.
Är det någon som vet vad de betyder?

GM 13N
Bild

3851628
Bild

eller står det 3951629?
Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

8951628 tycker jag de ser ut som... eller :?
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

8951628 tycker jag de ser ut som... eller :?
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

oj då... du knasade de till... blev ett dubbelinlägg där :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det där är ju riktigt bra kolvar :D

Här kan du se vilket komp du får med kolvarna.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Fick lite hjälp på corvetteforum, ska tydligen vara:

3951529....400.......cast....large journal....3.75" stroke
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

fränt, då har du en 383:a då :D
MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

janbanan24 skrev:Fick lite hjälp på corvetteforum, ska tydligen vara:

3951529....400.......cast....large journal....3.75" stroke
Kolvarna är ju för 3,48" slag, inte 3,75"!
Det är nåt skumt med veven/stakarna/kolvarna.
Mät slaget på motorn får du reda på om det verkligen är 3,75" eller 3,48".
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

orig 400 stakar är väl kortare??? Det är väl bara de som kör med 5,7 tumsstakar som kör med flyttat kolvbultsläge?

MVH

MN
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

gbak skrev:Kolvarna är ju för 3,48" slag, inte 3,75"!
Det är nåt skumt med veven/stakarna/kolvarna.
Mät slaget på motorn får du reda på om det verkligen är 3,75" eller 3,48".
Slaget är i närheten av 96mm

I alla fall...

Här kommer några nya bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Härligt att se att du inte ger upp janbanan24.

Efter 3 års renoverande.

Tycker den ser rätt fin ut på dina första bilder från 2004 men när man läser allt du radar upp som är dåligt, låter det lite tungt.

Har du fått köra något med bilen under dessa tre år?
Skulle själv ha svårt att inte villja vara ute och köra med den.

Lycka till med fortsatta renoveringen.
Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

96 mm blir ju 3,75" så nog har du en 383 alltid!
Är det en rullkam som sitter i, det sitter ju en thrust button på stora kamhjulet?

Och du har en Cloyes Hex-A-Just kamdrivning, behåll den eller byt bara kedjan om du måste, den finns som rdl hos bl.a Summit.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

gbak skrev:96 mm blir ju 3,75" så nog har du en 383 alltid!
Är det en rullkam som sitter i, det sitter ju en thrust button på stora kamhjulet?

Och du har en Cloyes Hex-A-Just kamdrivning, behåll den eller byt bara kedjan om du måste, den finns som rdl hos bl.a Summit.
Ja, det står faktist Hex-A-Just på kamdrevet.

Hur vet jag om det är en rullkam? ...var det då nockarna ska vara "bredare"? Det satt ju hyudraliska lyftare och rullvippor, det är allt jag vet!
Det var lite märkningar på kammen, typ:
CMC
D3
25
...och på motsatt sida:
CWC
C3
B

Kedjan hade inget stort slack, typ 5mm så den får nog leva vidare, fast kamlagren tyckte jag inte såg nått vidare ut. Jag försökte ju att dra ut kammen försiktigt, fast jag kanske skadade dem ändå!?

Tack för att ni "hejjar på" och hjälper mig!
Senast redigerad av janbanan24 den ons sep 05, 2007 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Man brukar sätta en "button" på stora kamhjulet för att förhindra att kamen vandrar i axiell riktning när man använder rull lyftare.
Man kan naturligtvis också ha "buttonen" även om man har std lyftare men det är inget krav.

Din kam kommer troligen från detta företaget:
http://www.camshaftmachine.com/supporttemp.htm
Om du tänker återanvända kamen så bör du ta reda på kamdata så att den passar till övriga delarna i motorn/bilen.

Kamlager byter man alltid eftersom de kostar nästan gratis!

Om du funderar på ett kambyte så måste du kolla ev kollisioner mot vevstakarna eftersom du nu har en strokad motor.

Mer info hittar du här om du orkar läsa allt....
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Ja, undrar vem som satt ihop den motorn! :D Både kamknapp och axiallager till en flat tappet kam... Finns det ingen beteckning i bakkant på kammen? Vad har du för mål med motorn - få ihop den billigt och hyfsat driftsäker? Trimma?

MVH
MN
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

M Nordin skrev:Ja, undrar vem som satt ihop den motorn! :D Både kamknapp och axiallager till en flat tappet kam... Finns det ingen beteckning i bakkant på kammen? Vad har du för mål med motorn - få ihop den billigt och hyfsat driftsäker? Trimma?

MVH
MN
Ingenting i bakändan fast det står 1539 mellan några "nockbanor" på den bakre delen av kammen. ...eller så står det bara 539 och ettan är en pil som visar vad som är framåt på kammen, fast det borde man ju se på kuggdrivningen för fördelaren!? :roll:

Mål.... :shock:
Ja, jag funderar väl på att inhandla alutoppar och byta kam och det mesta "däremellan" (Ventilspelet) ...det finns väl en del fina kit och jag har ju redan ett Torker II insug, om det nu är bra?
Vill väl ha en körbar motor där vrid på lägre varv prioriteras framför Hp på höga varv. Så det är därför jag är lite fundersam över insuget då det är enplans och inte tvåplans, som ska vara bättre för att få bra vacumsignal!?
...tror jag! :oops:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Du måste välja toppar och kam med stor omsorg, eftersom de där kolvarna borde ge ett komp på 11,0-11,2 vilket kan resulterar i spikningar.

Viktig fråga: Hur långt ner i loppen stannar kolvarna när de är i högsta läget /eller hur långa är vevstakarna?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

gbak skrev:Du måste välja toppar och kam med stor omsorg, eftersom de där kolvarna borde ge ett komp på 11,0-11,2 vilket kan resulterar i spikningar.
Ja, det är ju det jag har er killar till! :wink:
gbak skrev:Viktig fråga: Hur långt ner i loppen stannar kolvarna när de är i högsta läget /eller hur långa är vevstakarna?
De verkar stanna jäms med "däcket". När jag slarvmätte slaget med skjutmått så var tdc typ 0,75 mm från däckytan, men jag har ju inte ens rengjort den ytan ännu!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kollade lite snabbt, du får ca 10,3 i statisk komp vilket är ganska idealiskt.
10,5 med en tunnare packning.
Det förutsätter att du har ett 64 cc stort förbränningsrum i topparna.

Du bör välja en kam som stänger insugsventilen 56-62 ABDC @0,015" eller ABDC @0,050" lyft +15 grader, för att få ett bra dynamiskt komp.
Kamtiderna hittar du på kamkorten på t.ex Comp Cams hemsida.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

hur är cylinderloppen, kolvar och kolvspel? I min L83 motor var ju kolvspelet i stil med 0,15 mm fritt ur minnet trots att både kolvar och lopp "såg OK ut" :?
MVH
MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Smidda kolvar skall väl ha 0,10-0,15 mm i spel.
Uppmätta på ett ställe som kolv leverantören anger.

http://www.kb-silvolite.com/feature.php ... ad&F_id=27
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Har börjat ta isär "rotationen":

Lagerhalvorna mellan vev och stakar är ganska nötta!
Bild

Oljekanalerna på veven hade jag tänkt försänka, men det var redan gjort!
Bild

Vad tror ni om det slitage man ser i loppet på sista bilden här?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Slitaget mäter du precis under vändkanten där brukar det vara som störst.
Använd en inv mikrometer eller mätklocka.

Är veven's lagerytor repiga kan du behöva polera eller i värsta fall slipa om tapparna.
Mät upp vevtapparnas diametrar med en vanlig mikrometer.

Om det är en 400 vev (med 3,75 i slag istället för 3,48 som är std i 350) du har i ett 350 block, så skall ramlager tapparna vara nerslipade till 2,4484-2,4493 för tapp #1-4 och 2,4479-2,4488 för tapp #5.

Tapp diam för stakarna skall alltid vara 2,0990-2,1000
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Visst är det sådant som man kan låta motorverkstaden kolla upp?

Här kommer lite mer bilder:

Kolv nr1 var inte så hel när jag fick ut den. Kan jag ha hett sönder den utan att märka det? ...tyckte jag var försiktig!?
Bild

Bild

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Visst kan en motorverkstad kolla upp alla mått om, men jag tror inte att de gör det om inte du säger till dem det.

Kolven måste du ha gått sönder när du tryckte ut den, annars borde det varit totalhaveri om den stora biten släppt under körning.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Såja!

Nu är block, stakar/kolvar och vev inlämnat för tvätt inspektion och bearbetning! :P

Kolvarna dömdes ut på en gång, det fanns sprickor i många av kolvarna. :?

Han hade rätt fullt upp men torsdag 11/10 ska jag komma tillbaks och få domen.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Nu är block, stakar/kolvar och vev inlämnat för tvätt inspektion och bearbetning!
Skall vi gissa på åtminstone omborrning av block, omslipning av vev, nya kolvar samt ny kam?

Jag anar redan nu ett intressant bygge! Blir kul att följa. :D

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ok, du behöver jag er hjälp!

Låter detta normalt, prismässigt och klokt motormässigt?

Motorslip säger att cylindrarna är fina och runda men "stora" och att det förmodligen är därför som kolvarna vickat så mycket att de spruckit.
Så hans gissning är att det har varit tänkt att motorn skule köras väldigt försiktigt tills den kommit upp i temp och sedan kanske körts med gas!?

Hur som hellst, stakarna håller måtten, blocket måste borras och däckas, veven slipas samt att han skulle byta kolvarna åt mig när jag köpt nya. Pris 7975:-

Om jag köper motordelar av honom och han balanserar motorn så föreslog han gjutna kolvar "av bra kvalitet", ringar, lager, pluggar, kam och lyftare samt bearbetningen. Pris 22175:- och på det skulle jag få 10% så summan skulle bli: Pris 19900:-

Kammen han föreslog hade 290˚ duration (Total eller 050 sa han inte.) och en lyfthöjd på 11,35mm
Ett alternativ för 300:- mer var en kam med 292˚ duration och 11,63mm lyfthöjd.

Jag var ju inställd på att bygga för bottenvrid istället för topphästar på höga varv och han tycker att jag ska ha gjutna kolvar som går tightare i loppen samt en "normal kam" för att bilen ska vara snäll och körbar men jag vet inte om det han föreslår samstämmer med vad jag vill ha!?

Skulle jag senare kunna skrämma upp den föreslagna motorkombinationen till typ 450Hp med väl valda Alutoppar och insug? :?

Vad tror ni?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Inga gjutna kolvar. Varför han rekomenderar det är en gåta. Antagligen har han ett gammalt set liggande på hyllan som han vill bli av med.
Kasta inte bäver i trähus.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Detta är svårigheten. Man ligger nästan helt i händerna på hantverkarn.
Oftast är det brottom och snabba avgörande beslut skall tas.
Tur att forumet finns som bollplank.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar