Parkeringsljus

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
68vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons aug 15, 2007 11:16
Ort: Sandviken

Parkeringsljus

Inlägg av 68vette »

Hej
Mina ögonlock öppnar sig när jag slår på parkeringen, skall det vara så?
Vill kunna ha endast positionsljusen tända istället för halvljus, hur kan man fixa det enklast?
Kraven vad jag förstår är att man har min 18w lampor, tål parkeringsljusen det?

/68vette
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Nej, det skall inte vara så. Det finns två lägen på brytaren, dra ut till hälften ungefär, då skall bara parkering tändas, helt utdragen tänder halvljuset också.
Jag hade för mig att det räcker med 10W för varselljus? 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
68vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons aug 15, 2007 11:16
Ort: Sandviken

Inlägg av 68vette »

Tackar för svaren.
Misstänker att jag har problem med min ljuskontakt som verkar ha läckage i parkeringsläget.
Får kolla det här med wattantal lite bättre.

/68vette
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag klurar på en liknande lösning på min nyinköpta bil, är dock inte klar med tankarna eftersom det fortfarande är åksäsong och jag vill inte börja plocka för mycket just nu...

I denna blinkers/parkeringslampa sitter en 1157, tvåtrådslampa som oftast är 5/21 watt, åtminsstone är det en standardlampa.
Har inte kollat själva vad det är för lampa som sitter i men jag är ganska övertygad om det.
Fakta är att parkeringsljuset är det svaga i denna funktion och blinkersen är det starkare ljuset.

Om du skiftar trådarna kommer den starkare att lysa som parkeringsljus och den svagare kommer att fungera som blinkers.

Förmodligen kommer blinkersen att "drunkna" i det starkare parkeringsljuset och du behöver då ha en separat blinkers.

Det är där jag står i tankarna, jag vet vad jag vill men har inte kollat mer än så...

Jag lutar åt att sätta i en separat lampsockel och ge den en orangefärgad lampa som då får nli blinkers men jag har inte gjort något mera, vintern är lång...



Klart är att du skall kunna köra på parkeringsljus utan att grodögonen hoppar upp, kanske du har fel på strömbrytaren om du inte får den funktionen.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
68vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons aug 15, 2007 11:16
Ort: Sandviken

Inlägg av 68vette »

Om man byterplats på blinkers och parkeringsljus samt komplettera med ett relä/sida som är sluetn i normalläge. Reläet styrs av blinkerskretsen (5w tråden) och styr parkeringsljuset (21w tråden). Detta skulle medföra att när blinkerstråden lyser (den svagare i det här fallet) så släcks positionsljuset. Nu tror jag att spänningsfallet över reläet gör att blinkerstråden kommer inte att lysa speciellt mycket men det gör inget eftersom du fått blinkeffeketn i positionsljuset. Egenteligen skulle man kunna ta bort blinkerslampan och ta spänningsfallet över reläet.

Vet inte om detta skulle funka i verkligheten.

/68vette
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Intressanta möjligheter öppnar sig...

När jag började köra bil, i slutet av 70-talet, så var det vanligt att man hade diverse positionslampor och då var det någon som kom på (säkert inget nytt, bara en annorlunda tillämplning) att man kunde få så kallad bussblinkers genom att gjorda en lampa till en tom plus istället för till en minus eller jord direkt...

Om man drog plussen till sidolampan till parkeringsplussen och minusen till blinkersplussen så fick man effekten att när parkeingsljuset var till så lyste sidolampan givetvis men när man blinkade så släcktes sidolampan under tiden blinkerslampan var tänd.

Inget märkvärdigt egentligen men det bygger på principen att + och + blir minus, vilket gav en kul effekt i den tillämpningen.

Nu är jag lite mer försiktig med att börja klippa i originalkablarna i min Corvette, det spelade mindre roll på 70-talets slit-och-släng-bilar...
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
68vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons aug 15, 2007 11:16
Ort: Sandviken

Inlägg av 68vette »

Jag är lite rädd för att börja koppla med motspänningar, kan få obehagliga konsekvenser, du vet den där rökslingan som smiter ut ur komponenter och som får elektriska prylar att sluta fungera.

Du behöverinte klippa i kablarna utan om reläet monteras nära positionsljuset så flyttar du ordinarie anslutningar till reläet och drar nya till lampan från reläet. Har inte koll på hur sockeln ser ut men det skulle vara möjligt att byta ut lampan mot en enkeltrådig (två poler) på 10-15w i stället för orginal lampan. på så sätt kan det återställas till orginal.

/68vette
Skriv svar