mystisk svart behållare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

mystisk svart behållare

Inlägg av Dav7812 »

Hej, ännu en fråga..

Har på min -73:a en svart liten behållare (ca 1 l) under spolarvätskebehållaren på förarsidan. Går bla en vacumslang dit från förgasaren. Vad är denna behållare till för. Kan ju misstänka att det kan vara nån form av vacumbehållare men vad betjänar den isåfall. Har ju en stor längst fram till lamporna och bromsarna har väl en egen ovanför.

Det står Rochester på den, kan det vara nånting som hörde ihop med min gamla förgasare (har en Edelbrock nu).

Nån som kan hjälpa mig med detta?

Mvh David
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det är en Kolkanister som är en del av det amerikanska miljötänkandet. Den ska vara kopplad till insuget för att ventilera bensinångorna från tanken.
Kasta inte bäver i trähus.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

:shock: Sedärja Det förklarar ju varför det sticker iväg en slang bakåt! Är detta den enda funktionen den har?

Kan man plocka bort slangarna till den och plugga det hålet?
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
Ort: Bollebygd

burk

Inlägg av Lars-Henrik »

Jag undrar samma sag ,kan man plugga dom slangarna? då kanske man får bättre vacum över lag eller? :shock:
Corvette -73 th400
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Är det ingen som vet om man kan plocka bort den utan att nånting annat går sönder???
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag plockade bort allt som kom från tanken och förgasaren och pluggade allt i samband med tankbyte.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Tackar för det svaret!! :D

Har följt slangarna ordentligt nu och sett att jag har både "Full-time vacuum port" och "PCV valve port" på förgasaren kopplat via nån form av backventil på vänstra ventilkåpan till den svarta lådan.

Blev lite nyfiken på vad PCV valve port vad för något och sökte runt lite. Verkar rätt vettigt att ha PCV:n rätt inkopplad.

Tänker ju plocka bort den svarta lådan med tillhörande slangar och koppla PCV istället.

Är det bara att dra en slang från PCV porten på förgasaren till förarsidans ventilkåpa för att det skall fungera?


Får för övrigt tacka alla på detta forum för den fantasiska hjälpen amatörer som jag får här :D

//David
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Jag är ganska säker på att vi har avhandlat PCV i tidigare trådar ...
Gör en sökning så hittar du nog en massa nyttigheter om pcv.
Skriv svar