Har en 73:a som känns ganska slö upp till 2000 - 2500 varv, över rör det lite på sig.
Det sitter ett 010 truckblock med edelbrock performer insug, edelbrock förgasare av ngt slag, toppar 3998991, brytarlöst tändsystem och headers. I övrigt vet jag inte vad som sitter i motorn.
Vad ska jag satsa på att byta för att få lite mer hk och bättre drag på låga varv?
insug toppar mm
om den kommer bra efter det varvtal har du säker 3.08 i bak eller så ??
byt utväxling i bakaxeln om du vill ha mer kickspark från start
till 3.50 3.76 eller nåt
och sen byt turbin till ca 2200 stall.
byt utväxling i bakaxeln om du vill ha mer kickspark från start
till 3.50 3.76 eller nåt

1974 convertible
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
ok , ja det borde iofs va hyffsat, men under 35 så är det lite segt från start med SB
just om man är ute efter den där riktiga muskelbils häst sparken i bak från start så är det antingen fet BB eller mkt högre utväxling med en smallbl enl mina erfarenheter,
själv har jag just nu 3,08 i min med -74 snällt gat preppad 355 för vrid men dock lite högre stall på turbin så det är aningen lite bättre men jag skulle gärna byta till 3,76 men jag åker en del landsväg så det suger tyvärr för mycket soppa, ska fram över byta till en T56 Manuell är det tänkt för att lösa detta
hoppas det kan hjälpa dig att få en liten ide om hur det brukar funka, sedan är tändinställning fräsh fördelare utan glapp , korrekt tänd kurva rätt vaccum klocka för just din motor och förgasar inställn och Vaccum MKT viktigt för att få ut det perfekta vridet på låga varv åxå kolla dina slung vikter o fjädrar i fördelare för rätt utslag och total tänd förställning ,
PS om det är en standard GM HEI fördelare så har den en ganska knasig kurva inte alls optimal för lite mos i maskin mao !!
mv T
just om man är ute efter den där riktiga muskelbils häst sparken i bak från start så är det antingen fet BB eller mkt högre utväxling med en smallbl enl mina erfarenheter,
själv har jag just nu 3,08 i min med -74 snällt gat preppad 355 för vrid men dock lite högre stall på turbin så det är aningen lite bättre men jag skulle gärna byta till 3,76 men jag åker en del landsväg så det suger tyvärr för mycket soppa, ska fram över byta till en T56 Manuell är det tänkt för att lösa detta
hoppas det kan hjälpa dig att få en liten ide om hur det brukar funka, sedan är tändinställning fräsh fördelare utan glapp , korrekt tänd kurva rätt vaccum klocka för just din motor och förgasar inställn och Vaccum MKT viktigt för att få ut det perfekta vridet på låga varv åxå kolla dina slung vikter o fjädrar i fördelare för rätt utslag och total tänd förställning ,
PS om det är en standard GM HEI fördelare så har den en ganska knasig kurva inte alls optimal för lite mos i maskin mao !!
mv T
1974 convertible
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
Om du har råd så köp ett färdigt kit typ Trick Flow/Edelbrock e.dyl.
Det ger dig runt 350-380 hk.
Bakaxelutv 3.36 har jag också, och min 327:a gick som ett skållat troll med Trick Flow toppar, rullkam och Holley.
En turbin med lite högre stallspeed 2200-2500 rpm är också att rekomendera.
http://www.corvetten.com/infusions/the_ ... .php?url=8
http://www.corvetten.com/malmby3.mpg
Som föregående inlägg, kolla tändning och förgasare, har du tur så kan du få bättre sprutt genom att justera in allt optimalt!
Här är en lättläst artikel om felsökning på BG/Holley förgasare:
Tyvärr känner jag inte till hur Edelbrock förgasare funkar men i teorin borde de fungera likadant)
http://www.gnetworks.com/v4files/barryg ... retion.pdf
Här står det hur tändningen skall stå:
(Du måste veta vad du har för duration på kamen för att kunna justera tändningen perfekt). Vet du inte, så får du gissa.
http://www.gnetworks.com/v4files/barryg ... images.pdf
Det ger dig runt 350-380 hk.
Bakaxelutv 3.36 har jag också, och min 327:a gick som ett skållat troll med Trick Flow toppar, rullkam och Holley.
En turbin med lite högre stallspeed 2200-2500 rpm är också att rekomendera.
http://www.corvetten.com/infusions/the_ ... .php?url=8
http://www.corvetten.com/malmby3.mpg
Som föregående inlägg, kolla tändning och förgasare, har du tur så kan du få bättre sprutt genom att justera in allt optimalt!
Här är en lättläst artikel om felsökning på BG/Holley förgasare:
Tyvärr känner jag inte till hur Edelbrock förgasare funkar men i teorin borde de fungera likadant)
http://www.gnetworks.com/v4files/barryg ... retion.pdf
Här står det hur tändningen skall stå:
(Du måste veta vad du har för duration på kamen för att kunna justera tändningen perfekt). Vet du inte, så får du gissa.
http://www.gnetworks.com/v4files/barryg ... images.pdf
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h