PRO kod

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
nikke
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2007 21:03
Ort: kinnekulle

PRO kod

Inlägg av nikke »

hej kollade min PRO kod, fick en liten glad överaskning hoppas jag....

AC3 - Power driver sport seat
AR9 - Base seats - leather
AU3 - Power door locks
BGR - Bowling Green assembly
B1X - Optional steering gear ratio
B2B - Components of Z52 sport handling package
B3W - Advance price sheet
B4P - Radiator cooling boost fan
C49 - Electric rear window defogger
C68 - Automatic electronic air condition
DL8 - Twin remote heated outside mirrors
D3X - Speedometer driven gear 25513049 green
D74 - Illuminated driver vanity mirror
D9B - Speedometer sensor 85007308 ?
E5Z - Delete speedometer adaptor
E9Z - Delete speedometer key
FG3 - Preloaded gas shock absorbers
G44 - Rear axle 3.07 ratio
G92 - Rear axle performance ratio
KC4 - Engine oil cooler
K34 - Cruise control
K68 - 105 amp generator
L98 - Tuned port injection 5.7 L engine
MD8 - Automatic 4-speed transmission
MX0 - Automatic transmission
NA5 - Federal emission system requirements
NN5 - California emission package
PW9 - Cast aluminum wheels, 16 x 9.5
QZD - 16" wheels with P255/50 VR16
UQ4 - Delco Bose four speaker system
UU8 - Delco Bose AM/FM stereo radio with cassette
VG8 - Vehicle label, notice to buyer
VO1 - Heavy duty radiator
V73 - Vehicle statement certification, US or Canada
Z52 - Sport handling package
Z6A - Rear window and side mirror defoggers
1AY - Stock order
12I - Graphite interior trim
122 - Graphite leather interior
41U - Black exterior

speciellt att det satt en 3.07 bakaxel på den...
o att den är Z52 utrustad... om det nu är något speciellt ??

men vad är detta för något
BGR - Bowling Green assembly ??
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Hej.

Hittade detta på nätet om Z52 (1987): The Z52 sport handling package appeared which incorporated various parts of the Z51 option with the softer suspension from the base model. The Z52 option included a radiator boost fan and heavy duty radiator, engine oil cooler, Bilstein shock absorbers, 16 x 9.5 in. wheels, larger front stabilizer bars, 13:1 steering ratio and increased structural improvements from the convertible model.

BGR = Bowling Green = stan där Corvetterna byggs.

Här finns lite info http://www.corvetteactioncenter.com/tec ... 96rpo.html

Vad har du för årsmodell?

PS: PRO är för pensionärer... RPO heter det.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
nikke
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2007 21:03
Ort: kinnekulle

Inlägg av nikke »

ha ha !! OK du fattade vad jag menad... RPO :-)

det är en -87

heter modellen Z52 eller är det finns det någon sån modell ?? eller är det helt enkelt en "vanlig" corvette med lite options ???
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Var hittar man denna RPO-kod? :?
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Användarens profilbild
nikke
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2007 21:03
Ort: kinnekulle

Inlägg av nikke »

satt i facket mellan sätena, på locket fanns det en klisterlapp med en mängd tryckta koder...
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Ok! Det är den som är RPO-koden. Tack för hjälpen!

//johnas
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

G44 kan du skratta dig lycklig över, :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
nikke
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2007 21:03
Ort: kinnekulle

Inlägg av nikke »

hmm jag har bara läst lite om den rpo koden G44 - Rear axle 3.07 ratio men vad är det, dana 44 ? fanns inte den bara till manuell låda...
eller annan utväxling i bakaxeln ? snabbare acceleration ?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

3,07

Inlägg av Ingo »

G44 är accutväxlingen 3.07.
Det enda option jag själv saknar :cry:

förr var standard på coupe med automat 2,59och caben hade något vassare
kring 2.7-2.9 någonting.
Men inte manuella bakaxeln för det.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

nikke skrev:heter modellen Z52 eller är det finns det någon sån modell ?? eller är det helt enkelt en "vanlig" corvette med lite options ???
Modellen heter inte Z52, det är ett option bland många andra. Många Corvetter är välutrustade så det du har är nog ganska normalt.

Den enda C4 Corvette jag kan komma på som "kallas för nån option-kod" är nog ZR1.
nikke skrev:hmm jag har bara läst lite om den rpo koden G44 - Rear axle 3.07 ratio men vad är det, dana 44 ? fanns inte den bara till manuell låda...
eller annan utväxling i bakaxeln ? snabbare acceleration ?
Dana 44 satt nog bara på bilar med manuell låda så det borde du inte ha. Du har nog "bara" annan utväxling där bak som ger bättre acceleration. Gasa mer! :D

Jag tror att option G87 är Dana 44. Jag har G87 och G44! :lol: :lol: :lol:

Dessa RPO-koder är vad bilen hade när den var ny och nu när 20 år har gått så kan en hel del ha bytts ut / uppgraderats.
Ingo skrev:förr var standard på coupe med automat 2,59och caben hade något vassare kring 2.7-2.9 någonting.
Du har rätt Ingo: 1987 var 2,59:1 std på coupe med aut och 3,07:1 med manuell och 2,73:1 på cabben med aut med option på 3,07:1 på båda med aut. Så visst ska du vara glad att du har 3,07 :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
nikke
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2007 21:03
Ort: kinnekulle

Inlägg av nikke »

tackar för alla svar....
Dana 44 satt nog bara på bilar med manuell låda så det borde du inte ha. Du har nog "bara" annan utväxling där bak som ger bättre acceleration. Gasa mer! :D
om jag ska gasa mer... vad tror du själv :twisted:
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Yepp , jag har dana44 på min manuella 89:a med 3.33 utv , riktigt kul kombo.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Dana 44, alla bakaxlars moder :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Skriv svar