Det är ju lite skum typ av expensionskärl på vetten jämfört med vad vi är vana vid på volvo etc.
Men principen är den samma.
Alltså hade du ditt exepensions kärl helt tomt före "problemet"?
När jag fyller kylaren brukar jag låta bilen gå på tomgång och fylla fullt ,när det är fullt varvar jag upp lite ,håller varvet och fylle på mervatten samt stänger locket innan jag släpper varvet.
Då är kylaren full och när mottorn blir driftsvarm rinner överskottet ner i expensionskärlet.
Läker locket rinner ju vattnet över nästan obehindrar.
Ett vanlig problem är att det läker vatten mellan insug och block,men det brukar synas.
Vattenpumpen är nästa grej,och är det en LT1, så är det rätt allvarligt för optisparken kan skadas,samt att pumparna blir tvär slut.
min L98 har fuktat i 8 år och det har inte blivit värre..
Om blockpackningen läcker är regel nummer ett att värmen för svinner.
Finns full värme är det sällan problem med cirkulation i motorn.