Stänga av däcksensorerna..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
crille_hallden
Nykomling
Nykomling

Stänga av däcksensorerna..

Inlägg av crille_hallden »

Hallå gubbar!!!

Har köpt nya fälgar och däck och monterade inte över sensorena så nu får jag felmeddelande att jag måste serva dessa för att datorn ej får kontakt..

Hur stänger jag av datorn med denna tjänst?? Kan jag göra det själv??

Bild på Bilen..

http://www.garaget.org/?car=57258&image=515427
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

De var kanske osmart att inte montera däcktryckssensorerna, kanske det går att "släcka" denna funktion med TECH II ,men jag är inte säker :roll:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
zkidor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zkidor »

vi har nästan samma problem-
fast mina sensorer gick att montera fram i mina 19" cray-dock kräver däcken 255/30r19 3kg o då varnar sensorerna fram ändå för för högt tryck och det är värre än att att reseta bort felmedd i starten för avsaknaden av sensors-högt tryck visas minst 1 gång per 15min och återkommer.

bak går ej sensorena att montera i 20*10,5 cray..sitter ej mot fälg-då bryts de av vid montering..

Vart finns banden som man monterar däcktryckssensorerna med runt fälgen och sitter de(mina 305/25/20 går nämligen ej att få bort hela på denna fälg ifall sensorn släpper) och går det att programmera om dem så de inte varnar för högt tryck förräns vid tex 3,2 kg..eller är det bäst att blåsa upp en 4 burkar me 2,6 kg o lägga i bilen för o slippa problemen :)
Användarens profilbild
zkidor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zkidor »

vi har nästan samma problem-
fast mina sensorer gick att montera fram i mina 19" cray-dock kräver däcken 255/30r19 3kg o då varnar sensorerna fram ändå för för högt tryck och det är värre än att att reseta bort felmedd i starten för avsaknaden av sensors-högt tryck visas minst 1 gång per 15min och återkommer.

bak går ej sensorena att montera i 20*10,5 cray..sitter ej mot fälg-då bryts de av vid montering..

Vart finns banden som man monterar däcktryckssensorerna med runt fälgen och sitter de(mina 305/25/20 går nämligen ej att få bort hela på denna fälg ifall sensorn släpper) och går det att programmera om dem så de inte varnar för högt tryck förräns vid tex 3,2 kg..eller är det bäst att blåsa upp en 4 burkar me 2,6 kg o lägga i bilen för o slippa problemen :)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

3 kg i däcktryck verkar helt utflippat. Det kanske är så att rekommendationen är 30PSI ? Det är inte riktigt samma sak .. :shock:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
zkidor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zkidor »

30psi är 2,1 kg ,verkar rätt lågt för ett 255/30r19 och ett 305/25r20 på min bil..mitt däck är märkt med kpa-ja som du ser att ditt däcktryck syns i färddatorn i din bil.kpa-kg är ungefär som att ta bort en nolla,du har väl 260-270kpa i din bil med originaldäck.
ja går på däckets märkning och gummihandlarens rekomendation
M
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

zkidor skrev:30psi är 2,1 kg ,verkar rätt lågt för ett 255/30r19 och ett 305/25r20 på min bil..mitt däck är märkt med kpa-ja som du ser att ditt däcktryck syns i färddatorn i din bil.kpa-kg är ungefär som att ta bort en nolla,du har väl 260-270kpa i din bil med originaldäck.
ja går på däckets märkning och gummihandlarens rekomendation
M
Många däcksfirmor inbillar sig att bara för att du har ett stort däck så måste du ha högt tryck - fel !

2.1 till 2.4 kg är perfekt - det finns ingen anledning att ha i mer. Jag har 295/30*18 fram och 335/30*18 bak och kör med 2,3kg fram och 2.2kg bak vilket ger perfekt balans i bilen.

Det är faktiskt större luftvolym i ett 335/30*18 än ett 305/25*20 ........
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
zkidor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zkidor »

Man gör som man vill,min luft stannar kvar.
Har lärt mig att ju lägre profil,ju starkare däcksidor,ju högre tryck..
För lågt tryck på ett lågprofildäck gör att mittre delen slungas ut.Lägre tryck än 3.0 ger för mig felaktigt slitage mest på mitten pga att däckbanan slungas ut i mitten vid undertyck med breda däck-.
Bilen går helt underbart,billigt och däcken håller länge.
Ska tillägga att bilen rullar på gatan,och aldrig på bana-det är en viss skillnad.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

zkidor skrev:Man gör som man vill,min luft stannar kvar.
Har lärt mig att ju lägre profil,ju starkare däcksidor,ju högre tryck..
För lågt tryck på ett lågprofildäck gör att mittre delen slungas ut.Lägre tryck än 3.0 ger för mig felaktigt slitage mest på mitten pga att däckbanan slungas ut i mitten vid undertyck med breda däck-.
Bilen går helt underbart,billigt och däcken håller länge.
Ska tillägga att bilen rullar på gatan,och aldrig på bana-det är en viss skillnad.
3,0 på gatan :shock: Måste vara som att köra på järnhjul :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Användarens profilbild
zkidor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zkidor »

..på egen risk,du får hålla dig långt bort när du fyller-vem vet det kanske smäller..
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

zkidor skrev:..på egen risk,du får hålla dig långt bort när du fyller-vem vet det kanske smäller..
Ingen risk att det smäller vid 3kg om det
inte är någon skada på clinchen!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
crille_hallden
Nykomling
Nykomling

Jag har också blivit rekommenderat 3kg på mina däck...
19" och 20"...

Hur gick det med mitt problem då?? Inte för att jag är självisk eller så!!! :-)

Zkidor.. Maila gärna en bild på din bil och fälgar.. Jag beställde igentligen svarta men dom var ju restade til i aug..
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Den här tråden spårade vist ur en aning Crille, Men kolla med en GM verkstad som har Tech 2 om dom kan hjälpa dig, kanske går det att släcka funktionen :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

crille_hallden
Nykomling
Nykomling

Nu verkar problemet ha löst sig självt???

Kommer inget medd längre..
Skriv svar