hur monterar man lister i motorrummet på en stingray -73?
hur monterar man lister i motorrummet på en stingray -73?
Tjenare!
Som topicen lyder så har jag ett problem.
Jag håller på att montera ihop en corvette stingray -73 på ett av mina jobb och har köpt kompletta kit med nya gummilister till hela bilen och jag har fått ditt alla utan några större problem...
men nu har jag kommit till motor utrymmet och har två påsar med lister som jag inte har en aning om hur dom ska sitta.
En av listerna är typ 1.5m lång och ser lika dan ut hela vägen, inga specc gjutningar eller nått utan de ser ut som den skulle komma från vilken "list rulle" som helst.
Och den andra ser nästan ut som att den ska sitta precis ovanför kylaren, mellan kylare och motorhuv, men jag är inte nog säker för att våga limma fast den.
så om någon vet vart jag kan få tag på bilder, eller om någon har de hemma på sin datorn, på motor utrymmet på tidigare nämnda bil där man ser listerna så skulle de verkligen uppskattas för inga av böckerna jag har tillgång till är till någon hjälp, dom beskriver vart mina skruv ska sitta och de finns sprängskisser på allt men de står inte ett ord om listerna.
MVH
Jonas
Som topicen lyder så har jag ett problem.
Jag håller på att montera ihop en corvette stingray -73 på ett av mina jobb och har köpt kompletta kit med nya gummilister till hela bilen och jag har fått ditt alla utan några större problem...
men nu har jag kommit till motor utrymmet och har två påsar med lister som jag inte har en aning om hur dom ska sitta.
En av listerna är typ 1.5m lång och ser lika dan ut hela vägen, inga specc gjutningar eller nått utan de ser ut som den skulle komma från vilken "list rulle" som helst.
Och den andra ser nästan ut som att den ska sitta precis ovanför kylaren, mellan kylare och motorhuv, men jag är inte nog säker för att våga limma fast den.
så om någon vet vart jag kan få tag på bilder, eller om någon har de hemma på sin datorn, på motor utrymmet på tidigare nämnda bil där man ser listerna så skulle de verkligen uppskattas för inga av böckerna jag har tillgång till är till någon hjälp, dom beskriver vart mina skruv ska sitta och de finns sprängskisser på allt men de står inte ett ord om listerna.
MVH
Jonas
”Lagen är till för idioter, Vi andra använder de sunda förnuftet” /Barry White
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Lite svårt att svara på när jag inte ser listerna, men följande lister finns i motorrummet:
1. Tätningar/lister mellan kylare och kylarramen. Skumgummiliknande lister som sitter fast med självhäftande tejp. Ev. även några "plastknappar"...kommer inte ihåg riktigt.
2. Tätningar/lister mellan kylaren och fläktkåpan. Sitter också fast med dubbelhäftande tejp.
3. En ganska så tjock skumgummilist som ska sitta på ovansidan av kylarramen och som ska täta mot undersidan av motorhuven. Sitter fast med ett antal "plastknappar" + ev. tejp om jag kommer ihåg rätt.
4. En gummilist som sitter i bakkant på motorhuven. Den sittter utmed den kant som är vid huvlåsen. Den följer dom rundade hörnen vid huvlåsen och fortsätter sedan ner ca 10 cm utmed varje långsida. Limmas på plats med kontaktlim eller liknande. Jag gissar att det är den listen som du beskriver som att den kan komma från "vilken listrulle som hellst".
5. Gummilist som sitter runt kanten på luftburken och som ska täta mot motorhuven. Det går bra att limma ihop ändarna med snabblim och sedan limma fast listen på luftburken.
Mvh, Björn
1. Tätningar/lister mellan kylare och kylarramen. Skumgummiliknande lister som sitter fast med självhäftande tejp. Ev. även några "plastknappar"...kommer inte ihåg riktigt.
2. Tätningar/lister mellan kylaren och fläktkåpan. Sitter också fast med dubbelhäftande tejp.
3. En ganska så tjock skumgummilist som ska sitta på ovansidan av kylarramen och som ska täta mot undersidan av motorhuven. Sitter fast med ett antal "plastknappar" + ev. tejp om jag kommer ihåg rätt.
4. En gummilist som sitter i bakkant på motorhuven. Den sittter utmed den kant som är vid huvlåsen. Den följer dom rundade hörnen vid huvlåsen och fortsätter sedan ner ca 10 cm utmed varje långsida. Limmas på plats med kontaktlim eller liknande. Jag gissar att det är den listen som du beskriver som att den kan komma från "vilken listrulle som hellst".
5. Gummilist som sitter runt kanten på luftburken och som ska täta mot motorhuven. Det går bra att limma ihop ändarna med snabblim och sedan limma fast listen på luftburken.
Mvh, Björn
de e precis den jag menar, jag har gissat på att de är där den ska sitta också.Björn Leidelöf skrev:4. En gummilist som sitter i bakkant på motorhuven. Den sittter utmed den kant som är vid huvlåsen. Den följer dom rundade hörnen vid huvlåsen och fortsätter sedan ner ca 10 cm utmed varje långsida. Limmas på plats med kontaktlim eller liknande. Jag gissar att det är den listen som du beskriver som att den kan komma från "vilken listrulle som hellst".
och sen den andra är en rätt tjock skumgummi list, kanke 4cm hög och 3cm bred.
sen så har ägaren valt bort kåpan som ska sitta mellan fläkt och kylare så dom påsarna har jag över.
”Lagen är till för idioter, Vi andra använder de sunda förnuftet” /Barry White
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Ja, den breda skumgummilisten är den som ska sitta ovanpå kylarramen och sedan täta mot motorhuven.
På tal om fläktkåpan så är mitt råd att inte välja bort den! Att ta bort den förstör väldigt mycket av kylförmågan. Är det en BB bil blir det definitivt problem om han nu inte satt dit några väldigt kraftiga elfläktar istället.
En SB funkar kanske ok om han låter bli att köra för mycket på tomgång etc. när det är varmt ute.
För att få kylningen att fungera som den ska är det jätteviktigt att alla skumgummilisterna, kåporna etc. sitter på plats.
Mvh, Björn
På tal om fläktkåpan så är mitt råd att inte välja bort den! Att ta bort den förstör väldigt mycket av kylförmågan. Är det en BB bil blir det definitivt problem om han nu inte satt dit några väldigt kraftiga elfläktar istället.
En SB funkar kanske ok om han låter bli att köra för mycket på tomgång etc. när det är varmt ute.
För att få kylningen att fungera som den ska är det jätteviktigt att alla skumgummilisterna, kåporna etc. sitter på plats.
Mvh, Björn
just maskindelen på bilen är inte min avdelning, jag är ansvarig för inredning, lister och liknande, men jag skulle inte heller valt bort kåpan om de va min bil, men nu är de inte de.Björn Leidelöf skrev:Ja, den breda skumgummilisten är den som ska sitta ovanpå kylarramen och sedan täta mot motorhuven.
På tal om fläktkåpan så är mitt råd att inte välja bort den! Att ta bort den förstör väldigt mycket av kylförmågan. Är det en BB bil blir det definitivt problem om han nu inte satt dit några väldigt kraftiga elfläktar istället.
En SB funkar kanske ok om han låter bli att köra för mycket på tomgång etc. när det är varmt ute.
För att få kylningen att fungera som den ska är det jätteviktigt att alla skumgummilisterna, kåporna etc. sitter på plats.
Mvh, Björn
men jag ska prova att montera listerna när jag kommer ut ditt idag så återkommer jag med ett svar om hur de funkade.
har du nått tips vad man kan använda för lim för att limma fast lister som sitter på dörren?? för dom sitter inte kvar med kontaktlim som jag använt till allt de andra.
”Lagen är till för idioter, Vi andra använder de sunda förnuftet” /Barry White
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag har använt kontaktlim för nödreparationer, men det finns speciellt gummilistlim som fungerar bättre. Jag köpte tidigare från Corvettefirmor i USA (t.ex. Ecklers, Zip osv har limmet i sina kataloger), men nuförtiden får dom ju inte skicka den typen av produkter via flyg.
Här i Linköping finns en mer "proffsinriktad" firma som säljer billacker etc. och där har jag bland annat köpt 3M's speciella lim för att reparera plastkofångare. Den typen av firmor bör även ha gummilistlim. Om jag kommer ihåg rätt så var det just 3M som hade tillverkat listlimmet som jag hade tidigare.
Mvh, Björn
Här i Linköping finns en mer "proffsinriktad" firma som säljer billacker etc. och där har jag bland annat köpt 3M's speciella lim för att reparera plastkofångare. Den typen av firmor bör även ha gummilistlim. Om jag kommer ihåg rätt så var det just 3M som hade tillverkat listlimmet som jag hade tidigare.
Mvh, Björn
nu har jag iaf limmat fast dom listerna jag hade till motorutrymmet och de vart perfekt, tack för hjälpen med de 
och nu återstår bara listerna på dörrarna som inte vill sitta kvar, men jag ska kolla upp dom limmerna ni har förslagit och se vad jag kan få tag på, men skriv gärna fler om ni kommer på några för jag kommer inte ha tid att kolla efter dom förens efter power meet iaf.
och angående motorkylningen utan kåpa så är kylaren utbytt till en kraftigare och så ska den tydligen få kylvätska med 60% special glykol.

och nu återstår bara listerna på dörrarna som inte vill sitta kvar, men jag ska kolla upp dom limmerna ni har förslagit och se vad jag kan få tag på, men skriv gärna fler om ni kommer på några för jag kommer inte ha tid att kolla efter dom förens efter power meet iaf.
och angående motorkylningen utan kåpa så är kylaren utbytt till en kraftigare och så ska den tydligen få kylvätska med 60% special glykol.
”Lagen är till för idioter, Vi andra använder de sunda förnuftet” /Barry White
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö