Hej har en vette -94 som jag tycker att den går upp högt i temp.vid vissa
tillfälle, pendlar mellan 95-106 grader har kollat termostaten den öppnar vid 82 grader den vänstra kylfläkten startar vid 109 grader när bilen står och går på tomgång när startar den högra fläkten? för de skall väl inte starta samtidigt
/Tomas
kylfläktar
fläktar
Den ena fläkten går igång högt upp 109 grader stämmer nog.
den andra fläkten går när acn är inkopplad.
Slår ingen fläkt till när acn går igång kan den motorn pajat,vilket är normalt med tanke att man kör ac,nästan konstant..
men du vet ju vilken fläkt som går igång vid 109 grader,kolla om den andra fungerar,lättast är ju att snäppa loss kopplingen och ge direktström.
det går att byta kol i motorn,men en ny är väl ingen jätteaffär heller.
Kan ju även vara givarfel,eller relä fel,men kolen pajar förr eller senare så kolla motorn först.
den andra fläkten går när acn är inkopplad.
Slår ingen fläkt till när acn går igång kan den motorn pajat,vilket är normalt med tanke att man kör ac,nästan konstant..
men du vet ju vilken fläkt som går igång vid 109 grader,kolla om den andra fungerar,lättast är ju att snäppa loss kopplingen och ge direktström.
det går att byta kol i motorn,men en ny är väl ingen jätteaffär heller.
Kan ju även vara givarfel,eller relä fel,men kolen pajar förr eller senare så kolla motorn först.
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Hej på er corvette vänner!
Har en fråga ang. detta med kylfläktarna.
Om jag förstått det rätt så skall den högra kylfläten starta när man kör ac,startar denna fläkt även om systemet är tomt på kylmedel?
Antar att fläktarn syrs via relä.var sitter dessa?
Har hittat 3st relä under instrumentpanelen på passagerar sidan.
Ett av dessa är för tutan men de två som är kvar,kan det vara dom som är för kylflätarna?
Tach på förhand!
Peter GBG
Har en fråga ang. detta med kylfläktarna.
Om jag förstått det rätt så skall den högra kylfläten starta när man kör ac,startar denna fläkt även om systemet är tomt på kylmedel?
Antar att fläktarn syrs via relä.var sitter dessa?
Har hittat 3st relä under instrumentpanelen på passagerar sidan.
Ett av dessa är för tutan men de två som är kvar,kan det vara dom som är för kylflätarna?
Tach på förhand!
Peter GBG
Corvette Cab-92-Aut
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Hade exakt samma problem - för en vecka sedan....
kylfläktarna gick inte som de skulle - Båda reläerna byttes, sitter på vänstersidan av kylar/luftfilter-paketet
Sen funkade inte AC:n efter det ingreppet - men den behövde bara resetas... Dvs nolla fekoderna - fick tips om det på tråden "AC-problem"
Passade samtidigt på att byta till en "kallare" termostat - nu funkar det klockrent
OBS att jag har et -90:a - det kanske varierar liet...
kylfläktarna gick inte som de skulle - Båda reläerna byttes, sitter på vänstersidan av kylar/luftfilter-paketet
Sen funkade inte AC:n efter det ingreppet - men den behövde bara resetas... Dvs nolla fekoderna - fick tips om det på tråden "AC-problem"
Passade samtidigt på att byta till en "kallare" termostat - nu funkar det klockrent


OBS att jag har et -90:a - det kanske varierar liet...
Riktigt, men jag hade tryck, det låg en gammal felkod kvar...Johan Å skrev:Jag vill minnas att det är såhär: Fläkten startas av ECM baserat på info från Kyltempsensor, Speedsensor och AC coolant fan switch. AC coolant switch känner trycket i systemet. Finns det inget tryck ska den inte starta.
Min klant till mekaniker lättade på ventilen för att se om det fanns kylmedel - och det fanns det, men då föll trycket på givaren.... och genererade en felkod, lågt tryck -> innan den nollställdes fick jag inte igång AC:n....