Lagerglapp i trailing armen eller ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Lagerglapp i trailing armen eller ??

Inlägg av gbak »

Nu när jag har hållit på och fipplat men parkeringsbromsen så noterade jag att det är ett avsevärt glapp i lagret?? som sitter någonstans inne i trailing armen.
Hela vänster hjulet går att vicka 2-4 mm :shock:
Är det någon om renoverat trailing armarna?
Det borde väl sitta någon ansatsmutter som skall spännas i bästa fall.
I sämsta fall så är väl lagret helt slut, hur får man då loss det?
Hur allvarligt är det här glappet, går det att köra vidare eller är det slutkört nu?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

E det där du har problemet att den har kastat sej åt sidan? :shock:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Min glappar oxo på samma sätt... men har inte haft något problem av det vad jag märkt? :roll:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e inte så att det e Yoken som åker in o ut ur bakaxeln?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Målarn59 skrev:E det där du har problemet att den har kastat sej åt sidan? :shock:
Nää tror inte det!

Det verkar som om det är lagret som glappar, eftersom jag kan "vicka" på hela hjulet.
Men jag är inte helt säker.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Glappar det om du håller klockan 9 och tre eller 12 och 6?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

12 och 6 definitivt, har inte kollat 9 och 3.

Vad skulle det de olika glappen då indikera?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Glappar det så mycket som 4mm är det fel spel i hjulspindelens lagring.
Nu kan det kännas konstigt, för att bli söker måste man mäta. (indikatorklocka)
Axialspelet anges i verkstadsmanualen till mellan 2/100 och 2/10 mm.
Vararv 2/100 är för lite och 2/10 inte är ett lagerspel utan ett glapp!
Rätt är 5-8/100.
Att byta lager är ett bökigt arbete som kräver specialverktyg.
//Frasse
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

glappar det om du håller 12-6 kan det vara att yoken far ut å in i klumpen,
men glappar det 9-3 är nog lagret dåligt :(
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag tror det hände när jag meckade bort bromsskivan.
Fick skrälla loss den med hammare då den rostat fast.

Det är ett mycket mindre glapp i 9 till 3 riktningen nästan inget alls!
Man ser att hela knutkorset som sitter bakom trailingarmen vickar upp och ner!
Vad är det som havererat då?

Jag är helt newbee här!
Hur hänger yoken och klumpen ihop?
Och hur bökigt är det att fixa?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Ibland skulle man ha en 3-4 armar :lol: :lol:
Kan du få in ett finger i framkant mellan bärarmen och ramen samtidigt som du vickar hjulet 12/6 :roll: .Då borde du känna om bussningen är glapp.Det kan ibland vara lättare att känna än att se.
Stefan
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Glappet ser ut att vara här:
Bild
Grunkan som pilspetsen sitter på är den som vickar upp/ner
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag har hört att det sitter en låsring på axeln inne i slutväxeln som kan ge med sig och då kan axeln röra sig in och ut på splinsen vilket kan ge glapp i 12-6 riktningen.
Kanske fick låsningen stryck när du klappade på skivan.

En ide bara vet ej om det är realistiskt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Om det rör sig enligt din beskrivning med bild:
Lossa drivaxeln ute vid hjulet, annars stör den dina fortsatta undersökningar. Mät sedan rörelsen ut/ in med indikatorklocka.
Rörelser överstigande spec. i föregående inlägg tyder på lagerfel.
Det är inte säkert att det hände när du bankade på skivan. Bromsoket med beläggen i kan ha en centrerande verkan, så att ev. glapp inte märks!
//Frasse
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag är inte heller helt säker på att det hände när jag bankade på skivan.
Jag har haft ett litet missljud från vad jag har trott varit slutväxeln, men kanske det är härifrån missljudet kommer.

Nåväl det hindrade mig inte att testa 0-100 ikväll iallafall.
Bild
Får väl anses som ok, med tanke på att det var 3/4 gas :D
Har inte kunnat testa 402m ännu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

gbak, kollade dina bilder och det är en fin bil du har. gillar speciellt den väldigt snygga motorinstallationen. exemplariskt motorrum! :P
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för det!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

Är den tiden med dom nya däcken du funderade på :?: själv får man vara glad om man hinner upp till 100 innan nästa korsning :oops: Då jag väntat på nya tändkablar sedan början på april vilket jag beställde från en firma i Vetlanda hade det inte varit för att jag redan betalat dom så hade man inte behövt lyssna på alla bortförklaringar
:roll:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Typiskt att man allt skit skall komma nu när man bara vill kunna njuta av att köra!

4,90 är med mina stenhårda Nitto från -94 :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar