Växlar inte?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Växlar inte?

Inlägg av paros »

Av någon anledning växlar inte min -82:a till 3:an. Bilen varvar bara mer och mer. Har testat att koppla ur kickdown men gör ingen skillnad. Vad ska jag börja kolla? Finns det någon sensor på växellådan?
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

har du kollat olje nivån i växellådan?
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Olja

Inlägg av paros »

Kollade oljenivån i växellådan för ett par veckor sedan. Ska kolla ikväll igen.
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Olja

Inlägg av paros »

Fyllde idag på olja till växellådan.
Efter en liter såg jag ingen skillnad på stickan. Efter 2 liter började det rinna under bilen. Har jag överfyllt? Vad kan hända då?

Hur som helst går 3:e växeln inte i. Märkligt nog går inte 2:an i heller när vetten försökt lägga i 3:e växeln via Drive (eller 3). För att komma ner på den andra växeln måste jag lägga i växel 2 manuellt. Någon som har tips på vad jag kan göra/vad som är fel?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Gör om - gör rätt! :wink: Du vet att du kollar nivån med motorn igång och växelväljaren i P?

Passa på att göra ett olje/filterbyte och då ser du om det finns ngr godsaker i tråget.

Din governor låter lite suspekt men byt olja först!

MN
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Det låter som vacumslangen från insuget till automatlådan har släppt
från endera endan som behövs för att lådan ska kunna växla...
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Vacum

Inlägg av paros »

Jag har nyligen bytt insug till ett "X-Ram", blev då tvungen att plocka bort vacumslangar och annat i samband med detta. Vilken anslutning bör jag letar efter?
Finns ett flertal på insuget. Är det inte märkligt att det då går att växla till 2:an?
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Bild

Inlägg av paros »

När jag fyller på olja till växellådan så ser det ut som om glykol rinner ut under bilen?

Tog en bild på insug/vacumslangar. Ser någon några felaktigheter?
http://i156.photobucket.com/albums/t29/ ... ss/bil.jpg
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

hej,

du har en Th700 och den styrs inte av vacum. Däremot går det en vajer från länkaget mellan TBI:erna (där även vajrar från gaspedal och farthållare sitter). Justerade du den vajern korrekt?

Var fyller du på ATFolja???? Jag tycker mig se oljestickan "kl halv sju" från fördelaren. Där skall det i!

MVH

MN
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Inlägg av paros »

Jo, det är "halv-7" som jag fyller på olja.
Det märkliga är att det rinner ut glykol (grön lättflytande vätska) under bilen när jag fyller på olja för växel-lådan.
Det går inte att justera vajern. Däremot går vajern för kickdown att justera.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej !

Du kanske har läckage i kylaren dvs du har fått in kylarvätska i automatlådan !

Har du originalkylare monterad med anslutning för kylning av automaten ? I sådant fall kan kylspiralen för automatlådeoljan spruckit och då kan det läcka in kylarvätska i kylslingan för automatoljan !

Har aldrig hört att ngn haft problem med detta men eftersom du säger att du får ut glykol när du fyller automaolja så skulle jag kolla detta lite extra.
Hur ser kylarvätskan ut och inte minst kylarvätskenivån ?

//Hagge
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Glycol

Inlägg av paros »

Jag "antar" att det är original-kylare på. Hur kollar jag om kylspiralen i automatlådeoljan har spruckit? Hur känner jag igen den?

Jag såg tydliga spår av vätska på infarten efter testtur. 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter).

Kylarvätksan ser normal ut, även om det mindre än normalt.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hur man än gör så ska det inte komma ut Kylarvätska när man fyller på Automatlådeolja.
Ner med tråget på lådan och studera om du har mer kylarvätska där.
Om nu så e fallet så kan det ju funka att plugga igen Lådkylarslingan och investera i en extern kylare till lådan.
Kasta inte bäver i trähus.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Glycol

Inlägg av M Nordin »

paros skrev: 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter)
Pratar du om avtappningspluggen i oljetråget??? och i så fall beskriv var detta 5 mm hål finns.

MVH

MN
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Inlägg av paros »

"Lådan" sitter intill "lådan" för avtappning av motorolja.
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Kan det vara dräneringshålet i täckplåten för converter/ medbringare som menas? (Bakom oljetråget för motoroljan).
Det skall i normala fall inte rinna ut något här heller.
Men Corvette är en bil som kan uppfinna nya fel efterhand, allt för att pröva ägarens tålamod!
Skall i alla fall bli intressant att se upplösningen på detta problem...
//Frasse
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Problem...

Inlägg av paros »

Har inte löst problemet med rinnande gycol ännu.
Däremot har jag besökt en verkstad för växellådor. Resultatet var mindre roligt att höra... Antingen har jag haft för lite olja i växellådan eller så har kabeln för KickDown varit fel spänd vilket har gjort att lager för 3:ans växel brunnit. Pris för renovering av detta (om det inte är något annat) blir på 7000kr. Pris för nermontering/montering 2300kr, totalt 9300kr. Är detta ett bra pris?
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Kan inte mycket om växellådor men den diagnosen tycker jag låter mycket luddig, jag skulle nog prova med en second opinion från nån välrenomerad GM växelådsverkstad.

Lagret för 3'ans växel har brunnit?
pga. för lite olja eller fel spänd kick down?

Hjälp till nån som kan automater (Roffe t.ex.)
För lite olja då börjar väl lådan slira och det märks ju.
Fel spänd kick downvajer då kickar väl lådan antingen för tidigt eller inte alls, brukar ju vara justerad för att initieras vid fullgas och det märks ju också.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

rinner det glykol där frasse beskriver kan man misstänka dålig frysplugg men varför det skulle rinna just vid ATF-påfyllning har jag ingen aning om, möjligen ommotorn är glödhet vid påfyllningen och blir "eftervarm".

Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget!

Finns flera bra transmekar i Sthlm räkna dock kallt med 20 000 för renovering och lättare preppning.

Läget att krypa under bilen och kolla ordentligt!

MVH

MN
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Inlägg av paros »

"Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget! "

Han som testkörde lådan sa något liknande (det är därför den växlar "så konstigt"). Lådan är nyrenoverad 2005. Vi får hoppas att det inte är något mer fel när dom öppnar och att priset inte hamnar över 10k.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Lite läsning

Inlägg av R0ffe »

Hittade dessa tips på felorsaker:

What are the typical causes of oil leaking (puking) out of a transmission?

A. Too much oil

B. Pump halves not flush, causing a cross leak into vent or into drain, causing foaming.

C. VB cross leak blowing out into oil, therefore foaming the oil.

D. Pump gaskets blown on pressure or suction side.

E. Broken torque converter, or too much torque converter clearance.

F. Over heated oil, which raises the overall oil level.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Vilken ATF olja?

Inlägg av DeffeDefect »

Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor... :?

Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?

Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?

Mvh/
Deffe Defect
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Re: Vilken ATF olja?

Inlägg av Nexxus »

Det finns lite olika skolor om detta med styrservoolja.
En del tycker att GM:s styrservoolja är det enda som duger.
Själv har jag kört med DEXRON III som funkar alldeles utmärkt till både styrservo och växellåda.
Har aldrig haft problem med den.


DeffeDefect skrev:Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor... :?

Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?

Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?

Mvh/
Deffe Defect
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

Växellåda

Inlägg av paros »

Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av frisk »

paros skrev:Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...

Du kanske skulle köpt en ny??

http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm
Skriv svar