Växlar inte?
Växlar inte?
Av någon anledning växlar inte min -82:a till 3:an. Bilen varvar bara mer och mer. Har testat att koppla ur kickdown men gör ingen skillnad. Vad ska jag börja kolla? Finns det någon sensor på växellådan?
Olja
Fyllde idag på olja till växellådan.
Efter en liter såg jag ingen skillnad på stickan. Efter 2 liter började det rinna under bilen. Har jag överfyllt? Vad kan hända då?
Hur som helst går 3:e växeln inte i. Märkligt nog går inte 2:an i heller när vetten försökt lägga i 3:e växeln via Drive (eller 3). För att komma ner på den andra växeln måste jag lägga i växel 2 manuellt. Någon som har tips på vad jag kan göra/vad som är fel?
Efter en liter såg jag ingen skillnad på stickan. Efter 2 liter började det rinna under bilen. Har jag överfyllt? Vad kan hända då?
Hur som helst går 3:e växeln inte i. Märkligt nog går inte 2:an i heller när vetten försökt lägga i 3:e växeln via Drive (eller 3). För att komma ner på den andra växeln måste jag lägga i växel 2 manuellt. Någon som har tips på vad jag kan göra/vad som är fel?
Vacum
Jag har nyligen bytt insug till ett "X-Ram", blev då tvungen att plocka bort vacumslangar och annat i samband med detta. Vilken anslutning bör jag letar efter?
Finns ett flertal på insuget. Är det inte märkligt att det då går att växla till 2:an?
Finns ett flertal på insuget. Är det inte märkligt att det då går att växla till 2:an?
Bild
När jag fyller på olja till växellådan så ser det ut som om glykol rinner ut under bilen?
Tog en bild på insug/vacumslangar. Ser någon några felaktigheter?
http://i156.photobucket.com/albums/t29/ ... ss/bil.jpg
Tog en bild på insug/vacumslangar. Ser någon några felaktigheter?
http://i156.photobucket.com/albums/t29/ ... ss/bil.jpg
hej,
du har en Th700 och den styrs inte av vacum. Däremot går det en vajer från länkaget mellan TBI:erna (där även vajrar från gaspedal och farthållare sitter). Justerade du den vajern korrekt?
Var fyller du på ATFolja???? Jag tycker mig se oljestickan "kl halv sju" från fördelaren. Där skall det i!
MVH
MN
du har en Th700 och den styrs inte av vacum. Däremot går det en vajer från länkaget mellan TBI:erna (där även vajrar från gaspedal och farthållare sitter). Justerade du den vajern korrekt?
Var fyller du på ATFolja???? Jag tycker mig se oljestickan "kl halv sju" från fördelaren. Där skall det i!
MVH
MN
Hej !
Du kanske har läckage i kylaren dvs du har fått in kylarvätska i automatlådan !
Har du originalkylare monterad med anslutning för kylning av automaten ? I sådant fall kan kylspiralen för automatlådeoljan spruckit och då kan det läcka in kylarvätska i kylslingan för automatoljan !
Har aldrig hört att ngn haft problem med detta men eftersom du säger att du får ut glykol när du fyller automaolja så skulle jag kolla detta lite extra.
Hur ser kylarvätskan ut och inte minst kylarvätskenivån ?
//Hagge
Du kanske har läckage i kylaren dvs du har fått in kylarvätska i automatlådan !
Har du originalkylare monterad med anslutning för kylning av automaten ? I sådant fall kan kylspiralen för automatlådeoljan spruckit och då kan det läcka in kylarvätska i kylslingan för automatoljan !
Har aldrig hört att ngn haft problem med detta men eftersom du säger att du får ut glykol när du fyller automaolja så skulle jag kolla detta lite extra.
Hur ser kylarvätskan ut och inte minst kylarvätskenivån ?
//Hagge
Glycol
Jag "antar" att det är original-kylare på. Hur kollar jag om kylspiralen i automatlådeoljan har spruckit? Hur känner jag igen den?
Jag såg tydliga spår av vätska på infarten efter testtur. 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter).
Kylarvätksan ser normal ut, även om det mindre än normalt.
Jag såg tydliga spår av vätska på infarten efter testtur. 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter).
Kylarvätksan ser normal ut, även om det mindre än normalt.
Re: Glycol
Pratar du om avtappningspluggen i oljetråget??? och i så fall beskriv var detta 5 mm hål finns.paros skrev: 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter)
MVH
MN
Kan det vara dräneringshålet i täckplåten för converter/ medbringare som menas? (Bakom oljetråget för motoroljan).
Det skall i normala fall inte rinna ut något här heller.
Men Corvette är en bil som kan uppfinna nya fel efterhand, allt för att pröva ägarens tålamod!
Skall i alla fall bli intressant att se upplösningen på detta problem...
//Frasse
Det skall i normala fall inte rinna ut något här heller.
Men Corvette är en bil som kan uppfinna nya fel efterhand, allt för att pröva ägarens tålamod!
Skall i alla fall bli intressant att se upplösningen på detta problem...
//Frasse
Problem...
Har inte löst problemet med rinnande gycol ännu.
Däremot har jag besökt en verkstad för växellådor. Resultatet var mindre roligt att höra... Antingen har jag haft för lite olja i växellådan eller så har kabeln för KickDown varit fel spänd vilket har gjort att lager för 3:ans växel brunnit. Pris för renovering av detta (om det inte är något annat) blir på 7000kr. Pris för nermontering/montering 2300kr, totalt 9300kr. Är detta ett bra pris?
Däremot har jag besökt en verkstad för växellådor. Resultatet var mindre roligt att höra... Antingen har jag haft för lite olja i växellådan eller så har kabeln för KickDown varit fel spänd vilket har gjort att lager för 3:ans växel brunnit. Pris för renovering av detta (om det inte är något annat) blir på 7000kr. Pris för nermontering/montering 2300kr, totalt 9300kr. Är detta ett bra pris?
Kan inte mycket om växellådor men den diagnosen tycker jag låter mycket luddig, jag skulle nog prova med en second opinion från nån välrenomerad GM växelådsverkstad.
Lagret för 3'ans växel har brunnit?
pga. för lite olja eller fel spänd kick down?
Hjälp till nån som kan automater (Roffe t.ex.)
För lite olja då börjar väl lådan slira och det märks ju.
Fel spänd kick downvajer då kickar väl lådan antingen för tidigt eller inte alls, brukar ju vara justerad för att initieras vid fullgas och det märks ju också.
Lagret för 3'ans växel har brunnit?
pga. för lite olja eller fel spänd kick down?
Hjälp till nån som kan automater (Roffe t.ex.)
För lite olja då börjar väl lådan slira och det märks ju.
Fel spänd kick downvajer då kickar väl lådan antingen för tidigt eller inte alls, brukar ju vara justerad för att initieras vid fullgas och det märks ju också.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
rinner det glykol där frasse beskriver kan man misstänka dålig frysplugg men varför det skulle rinna just vid ATF-påfyllning har jag ingen aning om, möjligen ommotorn är glödhet vid påfyllningen och blir "eftervarm".
Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget!
Finns flera bra transmekar i Sthlm räkna dock kallt med 20 000 för renovering och lättare preppning.
Läget att krypa under bilen och kolla ordentligt!
MVH
MN
Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget!
Finns flera bra transmekar i Sthlm räkna dock kallt med 20 000 för renovering och lättare preppning.
Läget att krypa under bilen och kolla ordentligt!
MVH
MN
"Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget! "
Han som testkörde lådan sa något liknande (det är därför den växlar "så konstigt"). Lådan är nyrenoverad 2005. Vi får hoppas att det inte är något mer fel när dom öppnar och att priset inte hamnar över 10k.
Han som testkörde lådan sa något liknande (det är därför den växlar "så konstigt"). Lådan är nyrenoverad 2005. Vi får hoppas att det inte är något mer fel när dom öppnar och att priset inte hamnar över 10k.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Lite läsning
Hittade dessa tips på felorsaker:
What are the typical causes of oil leaking (puking) out of a transmission?
A. Too much oil
B. Pump halves not flush, causing a cross leak into vent or into drain, causing foaming.
C. VB cross leak blowing out into oil, therefore foaming the oil.
D. Pump gaskets blown on pressure or suction side.
E. Broken torque converter, or too much torque converter clearance.
F. Over heated oil, which raises the overall oil level.
What are the typical causes of oil leaking (puking) out of a transmission?
A. Too much oil
B. Pump halves not flush, causing a cross leak into vent or into drain, causing foaming.
C. VB cross leak blowing out into oil, therefore foaming the oil.
D. Pump gaskets blown on pressure or suction side.
E. Broken torque converter, or too much torque converter clearance.
F. Over heated oil, which raises the overall oil level.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Vilken ATF olja?
Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor...
Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?
Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?
Mvh/
Deffe Defect
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor...

Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?
Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?
Mvh/
Deffe Defect
Re: Vilken ATF olja?
Det finns lite olika skolor om detta med styrservoolja.
En del tycker att GM:s styrservoolja är det enda som duger.
Själv har jag kört med DEXRON III som funkar alldeles utmärkt till både styrservo och växellåda.
Har aldrig haft problem med den.
En del tycker att GM:s styrservoolja är det enda som duger.
Själv har jag kört med DEXRON III som funkar alldeles utmärkt till både styrservo och växellåda.
Har aldrig haft problem med den.
DeffeDefect skrev:Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor...![]()
Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?
Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?
Mvh/
Deffe Defect
Växellåda
Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...
Re: Växellåda
paros skrev:Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...
Du kanske skulle köpt en ny??
http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm