bak axelklump
bak axelklump
När jag har kört ett tag så knakar det i klumpen när jag svänger
vad kan det vara!? Är den slut i lamellerna!
Tankade i ny olja med knäpp tillsats i våras men det har inte slutat!
om man ska renvera klumpen finns det någon bra rep sats man kan köpa!?
Mvh Rickard
vad kan det vara!? Är den slut i lamellerna!
Tankade i ny olja med knäpp tillsats i våras men det har inte slutat!
om man ska renvera klumpen finns det någon bra rep sats man kan köpa!?
Mvh Rickard
Jag reparerade hela "klumpen" nu i somras. Öppna upp och kolla allt så ser du vad som behövs bytas (kanske?). Byt iaf lameller och lager när du ändå har nere allt. Själv passade jag på att byta fjädrarna till 75 pounds för att få bättre grepp (Läs lakritssträngar
) Kan starkt rekommendera detta då bilen blev som ny och går rakt fram vid kraftiga gaspådrag! Innan va det lite si och så med det. Pris vet jag inte men det va inga jättedyra grejor..... Köpte dock grejorna löst, alltså inget "kitt"!

Hade oxå dessa problem i våras, köpte olja till bakaxelklumpen på Mekonomen men det lät fortfarande som om hela klumpen skulle rasa. Fick senare tips om att köpa GM;s egen olja samt knäpp tillsats och sedan köra i åttor ca 20 min och vipps så funkar det kanon, inget ojud alls! Värt att testa före rivning för fel olja gör att lamellerna klibbar och då för det ett jädrans oväsen.
Ja! Du ska trycka in den knappen som samtidigt styr vindrutetorkarna.
Pumpen sitter på under sidan av spolarbehållaren. Man får ta bort en plåt
under behållaren sen tar man ut behållaren nedåt.
Pumpen sitter sen med en stor kontra mutter i behållaren,ifall pumpen
är trasig men kolla först om du får fram 12v till kontakten på pumpen.
Pumpen sitter på under sidan av spolarbehållaren. Man får ta bort en plåt
under behållaren sen tar man ut behållaren nedåt.
Pumpen sitter sen med en stor kontra mutter i behållaren,ifall pumpen
är trasig men kolla först om du får fram 12v till kontakten på pumpen.
Ujujuj vilken tur att man läste det här då. Har haft EXAKT samma problem med knakande och huggande i bakaxeln, framförallt när den gått ett tag och jag misstänker att oljan blivit varm.antos skrev:Kan bara instämma. Det här med att ha EXAKT rätt olja i klumpen verkar vara livsviktigt. Hade själv ny olja med som det stod "knäpptillsats" i men det lät forfarande som om bakaxeln skurit och hela bilen hoppade till när lamellerna högg i. Bytte till rätt olja GM´s = problemet borta!
Hade tänkt riva "baken" eftersom jag var helt övertygad om att det var slut/slitet i prylarna, för jag bytte ju olja i våras till......., just det mekonomens castrol och GM:s tillsats. Blev det bättre....nääää! Snarare värre.
Så det första som kommer att ske inför nästa säsong är GM:s egen olja och att snurra i åttor.....provar iaf!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik