Jord fel ? -88 Klimatanl. panel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jorma K
Nykomling
Nykomling

Jord fel ? -88 Klimatanl. panel

Inlägg av Jorma K »

Hej igen på er alla

Har igen fått samma fel ! , flipperspel på Ac displayen, oftast slocknar belysningen när ljuset sätts på kommer ibland tillbaka.

HAR NÅGON LÖSNING PÅ PROBLEMET ? NÅGON BORDE HA SAMMA PROBLEM.
tagit isär panelen o gjort rent alla stift mm.

Jorma

Hej

Har fått ett konstigt fel !
Sätter på ljuset då slocknar lyset till panelen för Klimatanläggningen
ibland ett flipperspel på panelen, klimatanläggningen fungerar men
inga ljus på knappar mm.

Någon som har haft liknande fel ? :roll:

Troliktvis ett jordfel skulle jag tro men vart ? :evil:

Annars går 88 perfekt detta året utan större krångel :D
Senast redigerad av Jorma K den sön jun 24, 2007 18:34, redigerad totalt 2 gång.
LillEva
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LillEva »

Själv har jag en 87a med liknande symptom; Nar jag har kört några minuter slocknar dioderna och siffrorna på ACn, men anläggningen kyler som de ska. Efter ytterligare ett antal minuter tänds belysningen på nytt och sedan brukar den lysa resten av resan. Vore trevligt om någon har något tips på felsökning.
Ta´t lugnt
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Det är oftast kontaktproblem i själva kontrollpanelen. Plocka isär den och rengör kontakterna mellan fronten och kretskortet. Har haft samma problem på min -89.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

ljus

Inlägg av Ingo »

Tippar att felet ligger i ordinarie instrumentbelysning.
Om tändninge är av och du tänder park,lyser instrument belysnigen då?
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Om det är lysdioderna och LED displayen som krånglar så kan jag nästan garantera att det är dålig kontakt mellan dom två kretskorten i kontrollenheten. Kretskortet som håller lysdioderna och displayen är påskjuten på det undre kontrollkortet, dålig lösning och bäddar för problem!
Walle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Walle »

min -88 var väldigt mystiskt med instrumentbelysningen och slocknade och dimmade upp lite som den ville... skruvade isär mer lr mindre hela instrumentbrädan innan jag upptäckte att säkringen gått... Tar för givet att nu kollat säkringarna.. men ändå... så ni inte lagar ett fel som inte finns :)
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Belysningen har inte något med själva lysdioderna eller LED displayen att göra. Belysningen är en separat krets.
LillEva
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LillEva »

Tack Johan för tipset om dålig kontakt! Första rengöringsförsöket lyckades visserligen inte och eftersom felet inte inverkar på systemets funktion har jag avvaktat. Nu plockade jag i alla fall på nytt isär och både rengjorde noggrant och böjde ut kontaktstiften, så att de ligger an bättre. Faktiskt verkar displayen (peppar peppare) fungera nu och har dessutom en bättre lyster.

Tyvärr har nu istället ACn börjat krångla. Kopplingen slirar efter ca 1/2 minut, så man måsta kvicktslå av ACn för att inte bränna kopplingen. Tips? Ska jag åka utan tak istället eller lämna in den för lagning?
Ta´t lugnt
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Hej!

Slirande koppling låter skumt. Det är visseligen en elektromagnet så det kan bero på dålig kontakt (igen!). Denna gång jordproblem eller elkopplingen vid kompressorn.
Kompressorn kan iof skurit men det är sällsynt. Svårt att ge vettiga råd utan att se den.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Jag får också flipperspel på min AC-panel ibland men det räcker att trycka lite försiktigt med fingret till höger om fönstret där tempen står så funkar allt igen! :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar