Är det ngn som har ett bra tips hur man får fläktremmen mer lättarbetlig när man ska sätta på den. Haft ett evigt mickel med att hitta rätt längd då generatorn (ej orginal) har ett smalt spår och själva justeringslängden på armen är minimal. Kan man lägga den i hett vatten ?? Kommer ligga perfekt..... om jag bara fick den över sista lilla biten på generatorhjulet.
Svårt o se det framför sej men det torde väl gå om du tar bort bulten vid justeringsarmen som sitter i generatorn o sen pressar med ett litet koben så du får gäng...som sagt inte lätt när man inte ser ...men det där löser du säkert
En rem bör/skall inte ändra längd vid yttre värme påverkan.
Går remmen direkt mellan generator och vev, altså utan ett tredje remhjul (ex. vattenpump)?
Sitter remmen mellan två hjul kan geometrin bli sådan att justeringsmånen blir minimal om justerarmen har en viss utformning..
Kräver då en jädra kraft att få på en kort rem eller en lång rem som riskerar hoppa av vid gaspådrag.
En lösning är att du monterar en remspännare/ett tredje hjul.
En annan är att få till en annan radie på justerarmen.
Tjenare... jag hade samma problem, det jag gjorde var att kolla de remmarna jag hade. vilket var remmar av längden 1260, och 1290. den ena var för lång den andra för kort, köpte då en 1275 som inte gick på då generator och generatorfästet satt som det skulle. Jag lossade på Generator fästet plus att jag tog bort ventilkåpan så att generatorn gick att vinkla längre fram, när jag väl fått på remmen så var det bara att spänna generatorfästet, plus remmen ,, sen sitter allt bra. Tog inte bort fästet helt bara lossade lite lätt på det så att man vann ytterligare en cm eller så...
Lycka till
//Thomas