
Styrservo
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Styrservo
Tänkte montera en styrservo, tungt som
att köra ur den ur garaget..... Lite osäker om orginal styrservon får plats i utrymmet med tanke på tidigare modifieringar där.... Nu till frågan kan man plocka en styrservo från några andra bilar, som kan tänkas finnas att hitta på skroten. Ngn som isåfall har ett bra tips på bilmodell. Behöver som sagt var en mindre variant.

Vette -71 454 rules
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Vet inte om det är någon bra ide att laborera med delar från andra bilar.
Originalbitarna går nog att köpa från någon skrot i US, alt. Ebay.
Då vet du i alla fall att du får ihop ett fungerande system.
Nu finns det säkert flera av GMs bilar från samma tidsperiod som använde samma grejer. Man ändrade som bekant inget i onödan, då sådana manövrar kostar en massa pengar.
Det går att se vad som behövs i sådana böcker som Assembly Manual, Service manual osv.
De flesta modifieringar jag har sett har nog blivit till det sämre-tyvärr...
GMs tekniker som specade bilarna var INTE kompletta idioter, även om man låter påskina detta ibland. Tänk på att grundkonstruktionen till just din bil smiddes ihop de första åren på 60-talet!
Skall du börja med modifieringar av den här typen, börja med att skaffa manualer. Det kommer du att få göra förr eller senare i alla fall...
Själva jobbet är sedan av typen "Bolt-On", förutsatt att du använder delar enligt ovan.
//Frasse
Originalbitarna går nog att köpa från någon skrot i US, alt. Ebay.
Då vet du i alla fall att du får ihop ett fungerande system.
Nu finns det säkert flera av GMs bilar från samma tidsperiod som använde samma grejer. Man ändrade som bekant inget i onödan, då sådana manövrar kostar en massa pengar.
Det går att se vad som behövs i sådana böcker som Assembly Manual, Service manual osv.
De flesta modifieringar jag har sett har nog blivit till det sämre-tyvärr...
GMs tekniker som specade bilarna var INTE kompletta idioter, även om man låter påskina detta ibland. Tänk på att grundkonstruktionen till just din bil smiddes ihop de första åren på 60-talet!
Skall du börja med modifieringar av den här typen, börja med att skaffa manualer. Det kommer du att få göra förr eller senare i alla fall...
Själva jobbet är sedan av typen "Bolt-On", förutsatt att du använder delar enligt ovan.
//Frasse
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre jan 07, 2005 15:00
- Ort: Uppsala
Byt till kuggstång om du ändå ska konvertera. Konverteringssats för servostyrning har jag för mig kostar runt 6-8000. Kuggstång... 12?
Jag har definitivt INTE ångrat mig sen jag gjorde konverteringen till kuggstång med servo. Den enda lilla detaljen som möjligen kan påverka omdömet lite är att svängradien minskar något.
Jag har definitivt INTE ångrat mig sen jag gjorde konverteringen till kuggstång med servo. Den enda lilla detaljen som möjligen kan påverka omdömet lite är att svängradien minskar något.