Jag köpte min Corvette för ca 2 år sedan efter att ha drömt om det i flera år. En röd C4 från -90. Grymt läcker men när jag skulle åka iväg ut på motorvägen första gången och åka en bit så började Service engine soon lampan lysa. Alla som har en Corvette har troligen upplevt detta någon gång.
Jäklar vad hjärtat pumpade. Försökte ringa förra ägaren men han svarade naturligtvis inte. Scannade av bilen och fick fram felkod 33 EGR-failure. Fixade en ny EGR-ventil men problemet kvarstår. Vet ej vad jag skall göra? Funderar på att krypa till kors och lämna in bilen på service och se om det kan fixa mitt problem. Kan det kanske vara solonoiden som det är fel på
Finns det något enkelt sätt att kolla upp om den fungerar som den skall. Är den dyr att byta
MVH Shaken
är den orginal dvs avgassystem osv har för mig att dom tänder den om man har för lågt mottryck eller nåt sådant rätta mig om jag har fel
Man kan stänga av den koden i mjukvaran (chippet)
Jag vet en bekant som åkte orginalchip med sin 90,a och ypipa utan precatar och utan orginalkat ,utan problem med larm eller felkoder.
Så misstänker att det är någon sensor som spökar.
När du bytt egr ventilen,nollade du datorn då?
32 EGR control failure: This is a very common code. For this code to be set, the following conditions must be present:
• TPS indicates a throttle position anywhere between idle and Wide Open Throttle (WOT)
• ECM demands greater than 48% duty cycle from EGR.
• ECM has not previously set codes 21,22,33,34
• Coolant temperature is higher than 176º F
• These conditions have been present for over 4 seconds
With these conditions met, if the ECM demands a duty cycle of less than 100% (in other words, if it commands the EGR valve to open), and it does not sense a subsequent drop in the voltage on the dark green ECM wire, it will assume an EGR failure. 2.8 V6 engines are different in that the ECM will demand an increase in the duty cycle to open the EGR, and will look for a voltage drop in the white ECM wire.
TBI equipped cars trip this code when Block Learn Cell 10 reads greater than 140, or if the difference in values between cell 10 and the closed throttle value are too great. This indicates that the Block Learn function has enriched the air/fuel mixture beyond the acceptable parameters in response to extra oxygen found in the exhaust that should have been replaced by EGR gases.
TPI equipped engines generate this code when the ECM fails to get a reading from the EGR temperature switch. This switch is located at the base of the EGR on F-Body engines, and on the EGR tube on Corvette engines.
In any case, before you get bogged down in all kinds of hair-pulling electrical gremlin hunting, check the EGR control solenoid. Some engines use a type of solenoid that has a small air filter (the filter looks like the old Q-Jet fuel filters) under a black plastic cap. If it's very dirty, replace it, and your problem might magically disappear.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...
Jag hade ett liknande fel på min -89. Det var en liten kontakt/givare som sitter på röret från grenröret höger sida. Det går en liten sladd, svart, till den, endast en. Givaren eller vad det nu kallas jordar vid uppvärmning, eller var det tvärs om... Mät och kolla varm och kall.
Nej, inte lamdasonden.. Det sitter en liten kontakt på röret som har någon form av värmeskydd på högersidan. Går mellan grenrör och insuget. Om jag visste hur jag visade bilder skulle jag göra det! Lamdan sitter väl på vänster sida.
Mattsson skrev:är den orginal dvs avgassystem osv har för mig att dom tänder den om man har för lågt mottryck eller nåt sådant rätta mig om jag har fel
Man kan stänga av den koden i mjukvaran (chippet)
Hej!
Bakre ljuddämpare är borttagna så det kan ju stämma
Hur släcker man koden i mjukvaran. min kompis har en kodavläsare kan man släcka koden med en sådan?
MVH Shaken
Ingo skrev:Jag vet en bekant som åkte orginalchip med sin 90,a och ypipa utan precatar och utan orginalkat ,utan problem med larm eller felkoder.
Så misstänker att det är någon sensor som spökar.
När du bytt egr ventilen,nollade du datorn då?
Hej Ingo!
Tror också att det är någon sensor som spökar
Med att nolla datorn men du att koppla ur strömen. I så fall har jag gjort det. Kan man plocka bort en sensor så att koden försvinner eller är det lätt att fixa dem. Var sitter sitter sensorn som skickar felkoder om EGR-ventil?
Mvh Shaken
Johan Å skrev:Jag hade ett liknande fel på min -89. Det var en liten kontakt/givare som sitter på röret från grenröret höger sida. Det går en liten sladd, svart, till den, endast en. Givaren eller vad det nu kallas jordar vid uppvärmning, eller var det tvärs om... Mät och kolla varm och kall.
Hej Johan!
Det låter intressant! Vad skall voltmätaren visa vid kall och varm motor för att det skall fungera Hoppas att jag kan hitta givaren när jag kommer hem
MVh Shaken
TPI equipped engines generate this code when the ECM fails to get a reading from the EGR temperature switch. This switch is located at the base of the EGR on F-Body engines,
and on the EGR tube on Corvette engines.
In any case, before you get bogged down in all kinds of hair-pulling electrical gremlin hunting, check the EGR control solenoid. Some engines use a type of solenoid that has a small air filter (the filter looks like the old Q-Jet fuel filters) under a black plastic cap. If it's very dirty, replace it, and your problem might magically disappear.[/quote]
Hej!
Kan detta vara den tempertur givaren som togs upp av Matsson tidigare?
Funderar på att köpa en ny så kan man utsluta det i alla fall.
MVH Shaken
Har mekat med bilen idag och hittat lite intressanta saker som kan ha att göra med min felkod EGR-failure. Följde slangarna från solonoiden och en av dem hade gått av. Måste tyvärr vänta tills efter helgen för att få tag på delar.
Hoppas att det kan vara det som spökar Tror ni att detta kan påverka hur bilen går effektmässigt?
Mvh shaken
shaken skrev:Har mekat med bilen idag och hittat lite intressanta saker som kan ha att göra med min felkod EGR-failure. Följde slangarna från solonoiden och en av dem hade gått av. Måste tyvärr vänta tills efter helgen för att få tag på delar.
Hoppas att det kan vara det som spökar Tror ni att detta kan påverka hur bilen går effektmässigt?
Mvh shaken
Underbart Efter att ha fixat slangen som var lös så kommer ej service engine soon upp. Tack för all hjälp.
MVH Shaken