Regbesiktning-bullerprov
Regbesiktning-bullerprov
Regbesiktning igår.
Ramnummer skall stansas in-inga större bekymmer, samt:
Intyg om utfört bullerprov-värre bekymmer.
Är krav fr.o m 1972.
Någon av er som har gjort ett sådant prov?
//Frasse
Ramnummer skall stansas in-inga större bekymmer, samt:
Intyg om utfört bullerprov-värre bekymmer.
Är krav fr.o m 1972.
Någon av er som har gjort ett sådant prov?
//Frasse
Jomen pojkar,
har grundforskat en hel del sedan sist.
Vägverket och deras förlängda arm SBP har regler som lämnar utrymme för tolkning. Alternativt olika välutbildade besiktningsmän, ännu värre är att man ser ut att vara utelämnad till besiktningsmannens goda vilja.
Kollade efter besiktningen med Stefan Rydow på SFRO om min bil skulle kunna bli godkänd som den är vid ett bullerprov. Det gapskrattet ringer forfarande i öronen på mig. En corvette från åren runt -70 har inte större chans än en snöboll i H-e. Men han rådde mig att höra med grabbarna i Cobra-klubben, de är tvungna att utföra dessa prov (85 dbA under fullgasacceleration).
Har haft kontakt med ett par av dem och hört om vilka tjuvknep man måste ta till. det handlar om att bygga om bilen utav H-E, sedan får väl samvetet avgöra om den skall ändras tillbaka senare.
Alla varianter ser ut att vara bättre än ett bullerprov, en del hade fått göra om provet tre gånger. Någon hade gjort det godkända provet med motorn insvept i filtar, hur många tror att han åker omkring så nu efteråt? Vägverket kanske?
Pratade idag med Lars Kaiser, som kan ordna intyg från Tysklands motsvarighet till SP (Sveriges provningsanstalt). De kan lämna någon form av intyg för en bil i ORIGINALUTFÖRANDE.
Gav mig sedan på den lokala besiktningsstationen. Om man har ett sådant intyg samt att bilen är i ett utförande som liknar original så verkar de inte ha stora möjligheter att säga nej. Men som jag sade inledningsvis så är man utlämnad till den lokala snubbens godtycke.
Beställde i alla fall ett sådant intyg och en tid för efterkontroll, då får man väl se vad det är värt. Han (Kaiser) sade i alla fall att det skiljer väldigt mellan olika besiktningsinrättningar i landet. Vill inte nämna några namn, för det kan vara att skjuta sig själv i foten.
Frågan om att klubben skulle kunna göra en insats här är berättigad. Det kan inte vara rimligt att bedömningen är olika på olika stationer runt om i Sverige. Förresten skulle det vara intressant att höra de tekniska bevekelsegrunderna för att -72 och senare skall genomgå bullerprov men inte -71. Rimmar illa med ideen om EUs inre marknad där tjänster och prylar skall kunna säljas fritt!
//Frasse
har grundforskat en hel del sedan sist.
Vägverket och deras förlängda arm SBP har regler som lämnar utrymme för tolkning. Alternativt olika välutbildade besiktningsmän, ännu värre är att man ser ut att vara utelämnad till besiktningsmannens goda vilja.
Kollade efter besiktningen med Stefan Rydow på SFRO om min bil skulle kunna bli godkänd som den är vid ett bullerprov. Det gapskrattet ringer forfarande i öronen på mig. En corvette från åren runt -70 har inte större chans än en snöboll i H-e. Men han rådde mig att höra med grabbarna i Cobra-klubben, de är tvungna att utföra dessa prov (85 dbA under fullgasacceleration).
Har haft kontakt med ett par av dem och hört om vilka tjuvknep man måste ta till. det handlar om att bygga om bilen utav H-E, sedan får väl samvetet avgöra om den skall ändras tillbaka senare.
Alla varianter ser ut att vara bättre än ett bullerprov, en del hade fått göra om provet tre gånger. Någon hade gjort det godkända provet med motorn insvept i filtar, hur många tror att han åker omkring så nu efteråt? Vägverket kanske?
Pratade idag med Lars Kaiser, som kan ordna intyg från Tysklands motsvarighet till SP (Sveriges provningsanstalt). De kan lämna någon form av intyg för en bil i ORIGINALUTFÖRANDE.
Gav mig sedan på den lokala besiktningsstationen. Om man har ett sådant intyg samt att bilen är i ett utförande som liknar original så verkar de inte ha stora möjligheter att säga nej. Men som jag sade inledningsvis så är man utlämnad till den lokala snubbens godtycke.
Beställde i alla fall ett sådant intyg och en tid för efterkontroll, då får man väl se vad det är värt. Han (Kaiser) sade i alla fall att det skiljer väldigt mellan olika besiktningsinrättningar i landet. Vill inte nämna några namn, för det kan vara att skjuta sig själv i foten.
Frågan om att klubben skulle kunna göra en insats här är berättigad. Det kan inte vara rimligt att bedömningen är olika på olika stationer runt om i Sverige. Förresten skulle det vara intressant att höra de tekniska bevekelsegrunderna för att -72 och senare skall genomgå bullerprov men inte -71. Rimmar illa med ideen om EUs inre marknad där tjänster och prylar skall kunna säljas fritt!
//Frasse
..allt hänger på om du tar in den för eget bruk eller ej..!!Frasse skrev:Jomen pojkar,
har grundforskat en hel del sedan sist.
Vägverket och deras förlängda arm SBP har regler som lämnar utrymme för tolkning. Alternativt olika välutbildade besiktningsmän, ännu värre är att man ser ut att vara utelämnad till besiktningsmannens goda vilja.
Kollade efter besiktningen med Stefan Rydow på SFRO om min bil skulle kunna bli godkänd som den är vid ett bullerprov. Det gapskrattet ringer forfarande i öronen på mig. En corvette från åren runt -70 har inte större chans än en snöboll i H-e. Men han rådde mig att höra med grabbarna i Cobra-klubben, de är tvungna att utföra dessa prov (85 dbA under fullgasacceleration).
Har haft kontakt med ett par av dem och hört om vilka tjuvknep man måste ta till. det handlar om att bygga om bilen utav H-E, sedan får väl samvetet avgöra om den skall ändras tillbaka senare.
Alla varianter ser ut att vara bättre än ett bullerprov, en del hade fått göra om provet tre gånger. Någon hade gjort det godkända provet med motorn insvept i filtar, hur många tror att han åker omkring så nu efteråt? Vägverket kanske?
Pratade idag med Lars Kaiser, som kan ordna intyg från Tysklands motsvarighet till SP (Sveriges provningsanstalt). De kan lämna någon form av intyg för en bil i ORIGINALUTFÖRANDE.
Gav mig sedan på den lokala besiktningsstationen. Om man har ett sådant intyg samt att bilen är i ett utförande som liknar original så verkar de inte ha stora möjligheter att säga nej. Men som jag sade inledningsvis så är man utlämnad till den lokala snubbens godtycke.
Beställde i alla fall ett sådant intyg och en tid för efterkontroll, då får man väl se vad det är värt. Han (Kaiser) sade i alla fall att det skiljer väldigt mellan olika besiktningsinrättningar i landet. Vill inte nämna några namn, för det kan vara att skjuta sig själv i foten.
Frågan om att klubben skulle kunna göra en insats här är berättigad. Det kan inte vara rimligt att bedömningen är olika på olika stationer runt om i Sverige. Förresten skulle det vara intressant att höra de tekniska bevekelsegrunderna för att -72 och senare skall genomgå bullerprov men inte -71. Rimmar illa med ideen om EUs inre marknad där tjänster och prylar skall kunna säljas fritt!
//Frasse

Bilen är numera Svensk.
Kaisers intyg (från Tyska TUV), dög som underlag.
Intyget omfattar förutom buller även bromsar och lite annat, så det duger för nyare bilar också.
Kostade 1200, men det får nog anses billigt i sammanhanget.
Däremot så fick jag reda på att bilprovningen skall ändra taktik för regbesiktningar. Det skall tydligen bli antingen ambulerande besiktningsmän, eller särskilt utsedda stationer.
Fördelen skulle då vara att samma bedömning skall gälla överallt.
Vet inte om detta är bra eller dåligt...
//Frasse
Kaisers intyg (från Tyska TUV), dög som underlag.
Intyget omfattar förutom buller även bromsar och lite annat, så det duger för nyare bilar också.
Kostade 1200, men det får nog anses billigt i sammanhanget.
Däremot så fick jag reda på att bilprovningen skall ändra taktik för regbesiktningar. Det skall tydligen bli antingen ambulerande besiktningsmän, eller särskilt utsedda stationer.
Fördelen skulle då vara att samma bedömning skall gälla överallt.
Vet inte om detta är bra eller dåligt...
//Frasse