Den eviga Besiktning-Blinkers frågan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Håkan

Den eviga Besiktning-Blinkers frågan

Inlägg av Håkan »

Äntligen dags för besiktning......

Jag fick anmärkning på helrött där bak förra året och dom sa att jag kunde åka "på egen risk" (Polis) till nästa besiktning.
Då kommer den inte att gå igenom eftersom anmärkningarna finns i datorn på SBP.
Jag har läst om ett antal alternativ här på forumet men jag har en egen plan som jag tänkte kolla med er som har mer erfarenhet.
Jag ska givetvis ha "helrött" bak efter besiktnigen så det gäller att göra saker lätt för sig....
Svart plastfilm over ordinarie lamporna (alla 4), sedan släpvagnslampor från biltema (E-märkta) med lyse, broms och blinkers instoppat i dom yttre hålen. Ta ström framifrån till lyse och blinkers (sidoblinkers) samt bromsljus från det ovan bakrutan.

Kommer man igenom med detta?
Håkan

Inlägg av Håkan »

Sorry, jag kanske skulle läst "baklyktor 91:a" först men kom gärna med några tips ändå!
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Hmm.. Känns detta inte lite väl jobbigt och omständigt, plastfilm o dra nya kablar?? Jag byter glas till bes varje år. Det tar max 20min och så slipper man allt knölande med extra lampor o kablar som säkerligen inte är godkänt i alla fall. Nä. Skaffa ett par "gula" glas o byt. hur svårt kan det va? 20min jobb innan o 20 min efter bes sen är den saken ur världen.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

lyse

Inlägg av Ingo »

plocka ut lamporna bak,antingen klipper du kablarna till broms blink eller dödar de mittersta 21 watts kretsen.
skaffa släpvgnslysen dom passar hyffsat i yttre hålet .Man brukar såga till en plåt som skruvas i ordinariebakljusfäste och skruva fast släp/traktorljudet i det . dra blink framifrån ,och eventuellt bromsljus från det upphöjda.
Drar man ändå kabel framifrån så kan man dra bromsjlus också.

Man behöver inte koppla ordinarie ljus i traktorlampan,men det ser bättre ut.
efterbesiktning kopplar man tillbaks orginal.
Bäst är att aldrig utsätta sig för anmärkningen om röda ljus för den ser polisen också,eljest tänker dom inte på det..
Det ska gå att fixa utan att dra mer än en kabel framifrån också men då blir det att mixtra med relän o dyl.,och vete sjutton om det bara är svammel eller men hört dom som bygger om bilar för typbesiktning som säger det.
vid kontrollbesiktningen är det inte alls lika formellt som vid typning,man är nöjd bara det lyser som det ska.
Håkan

Inlägg av Håkan »

jag tror att jag går på föregående "talares" förslag.

Jag plockade den lamporna på ena sidan idag och jag vet inte hur det fungerar på era bilar men på min ser det ut som följer.
Lyse+blinkers+broms på alla lampor.

Det enda jag kan "använda" är lyse och resten får jag hämta framifrån då det i nuläget är samma ledning som kommer från blinkersrelät till broms+blink. (enligt Hays)

Min fråga är då:

Var hämtar jag enklast broms? någonstans i närheten av bromspedalen då det verkar enklare än att riva i takbromsljuset?

Var hämtar jag blinkers? koppla på samma som sidoblinkers fram eller påverkar det hastigheten på relät?

Det var dessutom ganska sönderskruvat där bak så det var svårt att få tillbaka lamporna. Min tanke är att borra bort den gamla "gängen" i lamporna och ersätta med gängstång M5*25mm för då kan jag använda vingmutter i fortsättningen.

Limma plast / Epoxy? eller "smälter" plasten? Tips?
Johan Å
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: fre mar 23, 2007 19:28
Ort: Västerås

Inlägg av Johan Å »

Jag bytte mina bakljus till 4 stycken delade, röd/orange. Bromsljus tar du ifrån det mittre bromsljuset.
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Varför ska det alltid göras så besvärligt? Dra broms från mittenljuset till de bakre innre. Nu är bromsljuset klart. Klipp den lite grövre vita kabeln under instrumentpanelen, den som går till bromsljusen (de bakre) från bromspedalen. Så! Nu finns inte funktionen broms till de bakre ljusen längre. Koppla sedan vä. gula kabel till den yttre lampan (oranga glaset) och den hö. gröna kabeln till den högra lampan (orange glaset), så nu finns det blinkers också. Sedan är det bara att koppla svart och brunt till resp. plats så har man fixat ljuset också.
Inköp av glas brukar vara den tråkiga delen - dyrt. Men har man väl gjort detta så tar det inte mer än tjugo minuter - max, att koppla om inför besiktningen. I denna lösning så slipper man dra kabel framifrån, bara dra från det mittersta bromsljuset. :D

Sedan när man kopplar tillbaka de röda ljusen igen så är det bara att sätta ihop kabeln under intrumentpaneln igen - som man säger... tjupp, tjupp bara.... :lol:
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag har gjort precis som NoTiNg förra året på min 90:a och det funkar alldeles utmärkt.

Pelle
-90 cab
Håkan

Inlägg av Håkan »

Äntligen så ser jag ljuset.... STORT tack!

Den vita vid bromspedalen ska jag nog hitta men var hittar jag ledningen från mittenljuset bak enklast (kontaktstycke) och hur kommer man ut till resten av lamporna utan att borra genom tanken?

Är det förresten någon som har plockat bort mittenljuset i bak, jag läste att det brukar vara skruvat+limmat ??

Var hittar man dom gula billigast i sverige (butik)?
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Den vita hittade jag på min 90a strax tilll höger lite bakom "analyskontakten", sitter i en kabelhärva. Det jag gjorde var att lossa på innerpaneln under mittbromsljusett, inne i bilen, lokaliserade den kabel som går upp till själva ljuset. Där gick jag på med kabeln, sedan drog jag den längs bågen ner mot förarsidan. Skruva bort de plastbitar som sitter i själva skuffen och dra kabeln bakom / under dessa. Sedan är det enkalst att dra ut den gummi-genomföring som sitter innanför den vänstra yttre bakljuset (den som ska bli blinkers). Skicka in en ståltråd denna väg och bind ihop den med den kabel som du dragit fram.

Jag tror inte det spelar ngn större roll var du köper dem ifrån. Ta hem dem själv från USA eller ta det genom vetteparts.se eller liknande.
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Skit i o leta upp kablen vid mittljuset. Dra en ny direkt från bromsljuskontakten i stället. (den du klippte av) meka sen dit en strömbrytare mellan dessa 2 och den gamla kablen. Nästa gång du ska bes så behöver du bara ändra läge på strömnrytaren o koppla om lysena bak. Vilket tar typ 3min. Smidigt..
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Är det förresten någon som har plockat bort mittenljuset i bak, jag läste att det brukar vara skruvat+limmat ??

Det sitter med en gummi packning i mellan. men det går fint o ta bort om man är lite försiktig.
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Zphinx. Det är ett alternativ. Det du förlorar på det är att du måste dra kabeln ännu längre och dessutom kanske lite knöligare. Du ska ju ändå plocka bort glasen vid byte inför besiktning och då kan du ju lika gärna koppla om där, kablarna ligger ju ändå kvar sedan förra gången. :D
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

NoTiNg skrev:Zphinx. Det är ett alternativ. Det du förlorar på det är att du måste dra kabeln ännu längre och dessutom kanske lite knöligare. Du ska ju ändå plocka bort glasen vid byte inför besiktning och då kan du ju lika gärna koppla om där, kablarna ligger ju ändå kvar sedan förra gången. :D

Tänkte mest att man ville sruva isär så lite som möjligt. Du ska ju endå under instrumentpanelen o moja. Dra ett par meter kabel till spelar ju ingen större roll. Gör man det lite smidigt så behöver man bara skruva isär det en gång om man fixar en brytare samtidigt. 8)
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Jag har en 91a med helröda baklysen och nu blir första gången jag ska besikta bilen.

Om jag klipper den vita, vad händer då, slutar blinkandet eller både broms och blinkers?

Är det ingen som har eller kan göra ett enkelt kopplingsschema med bara dom relevanta kablarna?

Är det viktigt vilken watt blinkerslamporna är?

Jag har läst flera trådar om det här men förstår inte riktigt hur ni menar.
Corvette C4 - 91
Automat
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

problemet

Inlägg av Ingo »

Problemet med att förstöra det amerikanska elsystemet för att våra politiker vill ha handelshinder,så att amerikanska bilar inte konkurerar ut våra inhemska är att med helröda lysen delar blinkers och bromsljus lampa,att man både kan blinka och bromsa beror på en finurlig koppling inne i rattstången..
Så man måste bygga om så att blinkfunktionen fungerar,men bromsljuset måste ta ström någon annanstans..
Ett tradirionellt sätt att koppla släpvagnsbelysning på en amerikanare är att ta blink ljuset från bilens framblinkers då dom inte hunnit dela upp sig i rattstången.,det fungerar ju på vetten också.
Då brukar man även ta bromsljuset direkt från bromsljuskontakten.
Besväret är att man måste dra en hel del kabel framifrånn.
På dagens bilar finns ju upphöjda bromsljus så där kan man ju ta ström,för dom tar ju framifrån,(eljest skulle det ju inte lysa när man blinkar åt ena hållet,och vara blinkers på det upphöjda åt det andra hållet)
Så klipper man rätt bromsljuskabel vid rattstången så dör den normala röda bromsljuset,men upphöjda fungerar.
Då väljer man att döda normal ljuset i en av reflektorerna(kortslutning 24 volt tex),och på med ett gult glas . i den andra reflektorn låter man normalljuset fungera och drar ström till 21 watts kretsen från det upphöjda,lämpligast med ny lamphållare så man slipper klippa så mycket i orginalsystemet.
Men hur man än gör är det idiotiskt och ett sämre system än orginal,och inte trafiksäkrare heller.Mer sidopåkörningsolyckor i europa än i USA per kör trafikkilometer trots att jänkarna saknar sidoblinkers :roll:
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Ok, tackar, så det är bara att börja klippa och skarva helt enkelt, jobbigt bara att det är så svåråtkommligt där bak på C4orna.
Corvette C4 - 91
Automat
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Den vita kablen är bara för bromsljuset där bak. Du kommer med andra ord fortfarande ha blinker kvar i den gula kabeln (vä sida) och gröna kabeln (hö sida) och ha kvar bromsljus i det mittersta bromsljuset. Dessa färger har jag på min i alla fall (1990). Dra sedan en kabel från mittenbromsljuset ner till ena sidan. När du dragit den fram till ljusen så skarvar du den vidare till den andra sidan också.
Det där med att hålla på med kortslutning tycker jag låter lite väl onödigt och bökigt (ursäkta att jag säger det). Jag kan inte tänka mig att det skiljer så väldans mycket mellan en 90a och 91a i kopplingen och jag har inte behövt kortsluta något för att få det att fungera. Inte heller zphinxen har behövt det. :wink:
Skriv svar