Standardskivor - utan hål eller slitsar. Stålomspunna bromsslangar. När det gäller beläggen så finns det att välja mellan men man säger att C5-Z06 oembeläggen är ok... ?
Bromsvätska - Castrol SRF är världens värsta(som funkar för gatbruk). Bäst bl.a. för att den är mindre hygroskopisk än alla andra och därigenom har hög våt-kokpunkt(hur bra den är när man kört ett tag, och den håller länge). Kostar strax över 500kr litern. Motul 600 o andra är billigare o duger kanske för de flesta.
Hålborrande samt slitsar är normalt mest bling. Gjutna hål funkar ju bäst men hål och slitsar är också en kvarleva från gamla dagar med belägg som gav ifrån sig mer gaser o skit. Det gäller inte riktigt nu. Dyra racingbromsar med/utan hål o slitar lär väl självklart funka på en "standardbil" men priserna... Ny Z06-06/07 bromsar till hyggligt pris är ju fräcka om man har 18" fram men TUNGA och har fått viss kritik.
Har man som vissa i klubben närmare 700hk att leka med på bana så får man förstås slanta upp till någon som pallar !
T.ex. Vette.se kan sen ta hem en liten fjäder till fördelningsventilen så att man flyttar lite mer bromskraft till bakbromsarna.
Standardskivorna, med rätt balans, bromsvätska, slangar och belägg är mycket kompetenta och räcker mycket långt för mannen på gatan. Större skivor är också tyngre vilket ökar på den ofjädrade vikten och det är definitivt DÅLIGT på allmänna Svenska Nigeriavägar(Samma sak med tunga(läs billiga) eftemarknadsfälgar)
Vill man förbättra orginalgrejorna lite till kan man byta ut aluminium kolvarna i bromsoken mot rostfria dito - stål leder mindre av värmen till bromsvätskan än alu.
http://www.twinovatics.com/
Är nya(?) på scenen och säljer bromsskivor som verkar lovande. Behandlade så att de inte skall rosta och till mkt bra pris. Med/utan hål. Skall själv köpa o testa dem(utan hål).
I USA kostar t.ex. NAPA standardskivor -utan hål/slitsar- runt 30$ styck(men de rostar som orginalskivorna) o de duger alltså bra till flertal racingklasser...
Bara mina 0.05$...